Z o b o o s t j e t r a f f i c e n s a l e s m e t P i n t e r e s t

Waar moet een pin aan voldoen om voor optimaal resultaat te zorgen? Lisa leert je het perfecte plaatje pinnen!

Geplaatst door Lisa Mesman

Op 19 July 2019

In mijn vorige blog legde ik uit wat goede inzet van Pinterest kan doen voor jouw merk. Dit keer vertel ik je waar een pin aan moet voldoen om voor optimaal resultaat te zorgen. Kortom: ik ga je leren pinnen als een pro!

Snap het platform

Time je content

Waar actuele inhakers het altijd goed doen op andere sociale platformen, ga je op Pinterest voor lang houdbare content. Een pin heeft vaak een levensduur van 3,5 maand (ter vergelijking: je Facebook- en Twitter-content blijft gemiddeld een paar uur actueel en onder de aandacht). Pinterest is bij uitstek het medium om inspiratie op te doen. En daar beginnen mensen vroeg mee. Heel vroeg. Over de feestelijke decembermaand wordt bijvoorbeeld nú al volop gepind. Wij raden je daarom aan 30 tot 45 dagen van tevoren te beginnen met het pinnen van seizoensgebonden content. De activiteit van deze pins zal blijven toenemen, naarmate het seizoensgebonden moment dichterbij komt.

Interest spikes early on Pinterest

Bron: Pinterest

Blijf relevant

Uiteraard gaat je strategie verder dan alleen de seizoensgebonden pieken. Zorg ervoor dat je naast die pieken niet stilvalt op Pinterest. Dit betekent niet dat je als een doorgeslagen gek maar alles moet pinnen. Hoge activiteit op Pinterest maakt je zichtbaarder, maar let op: kwaliteit blijft vele malen belangrijker dan kwantiteit. Speel met je Pinterest-content in op levensveranderende mijlpalen; 67% van de pinners bereidt zich hier met Pinterest namelijk op voor. Denk aan een bord met de mooiste trouwboeketten, schattigste babykamers en fancy keukens. Pins met content die aan een specifiek moment gekoppeld zijn resulteren in 22% meer online sales dan pins die dit niet zijn!

Profiteer van het Pinterest algoritme

Voeg regelmatig een aantal nieuwe pins toe aan je account, in plaats van sporadisch een heleboel tegelijk. Hiermee laat je het algoritme van Pinterest in je voordeel werken. Het heeft geen zin om dezelfde nieuwe pin tegelijkertijd op meerdere borden te plaatsen. Dit kan door Pinterest als spam worden gezien, waardoor jouw pins minder onder de aandacht worden gebracht.

Vergeleken met traditionele media, kan influencer marketing de ROI van een merk 11 keer verhogen.

Werk samen met (p)influencers

Op Pinterest komen mensen om geïnspireerd te raken, en om zich voor te bereiden om een toekomstige aankoop. Net als op Instagram kan je als merk prima influencers inzetten op Pinterest. Vergeleken met traditionele media, kan influencer marketing de ROI van een merk 11 keer verhogen. 91% van de consumenten vertrouwt op reviews van influencers en creators, bij het kopen van producten. De kooplustige, bewuste en plannende pinners zijn hier geen uitzondering op.

Pinterest is een zoekmachine. Speel hierop in

Pinterest draait niet om zichtbaar zoveel mogelijk likes binnenhalen en aan elkaar te laten zien wat je bezighoudt. Pinterest is naar eigen zeggen een visueel inspiratieplatform, geënt op zoeken en curatie. Steeds meer pinners geven aan dat zij liever zoeken op Pinterest dan op Google. Houd dit in je achterhoofd bij het schrijven van de beschrijving van je pin; schrijf volzinnen en gebruik woorden waar mensen op zoeken. Ook bij het maken van je Pinterestborden: gebruik altijd een zoekterm in de titel. Dit kan alsnog op een leuke, Pinterest-eigen, manier (bijvoorbeeld ‘My heart full of art’ in plaats van alleen ‘art’). Ook de omschrijving van je bord is belangrijk. Dit hoeft geen heel verhaal te zijn; een pakkende zin waar een aantal zoekwoorden in verwerkt zijn is voldoende. Neem dit ook mee bij het kiezen van de hashtags. Men zit op Pinterest met een doel, ga dus niet voor de grappigste hashtag, maar voor een hashtag die bijdraagt aan de vindbaarheid van je content.

Win met je pin

Voor wie mijn blog al bijna uit heeft, maar zich nog steeds afvraagt waar het nou precies over gaat; een pin is een afbeelding of video die linkt naar een website. Pinterest kan een goede traffic driver zijn! Alleen dan moet je natuurlijk wél opvallen. Dat doe je zo:

Zorg voor visueel spektakel

Visuele aantrekkelijkheid is op Pinterest doorslaggevend. Afhankelijk van je doel kan je naast een afbeelding ook een (korte) video of animatie gebruiken. Uit de resultaten blijkt dat deze zelfs meer aandacht trekken! Gebruik tekst overlays bij een afbeelding om meer context te geven aan wat iemand zal vinden als hij klikt, zoals: ‘3 snelle party snacks’. Video-pins zijn populairder dan afbeeldingen. Een overgrote meerderheid van alle pinners (80%) gebruikt Pinterest op mobiel. Je kunt dus een video met geluid uploaden, maar zorg ervoor dat met geluid afspelen niet noodzakelijk is.
En als laatste tip: het overzicht van pins wordt weergegeven in kolommen. Een verticale pin neemt meer ruimte in op de pagina, en valt dus lekker op!

Stel je product centraal

Wissel je inspirerende foto’s af met pins waarin jouw producten centraal staan. Een mooie bank hoeft niet subtiel naar de achtergrond verplaatst te worden. Mensen zoeken specifiek op ‘bank’ als ze geïnteresseerd zijn in een bank. Zet deze bank dus duidelijk en centraal in je pin.

Context maakt het verschil

Het gaat verder dan enkel je product tonen; vul de pin en omschrijving met zoveel mogelijk informatie over het product. 90% van de Pinterest-gebruikers geeft aan aankopen voor te bereiden via Pinterest, dus informeer de pinners direct over de werking, de voordelen, eventuele hacks en tips. Hier kun je ook rich pins voor gebruiken, klik hier voor meer informatie over deze pins. Vooral belangrijk: logo’s zijn geen probleem op Pinterest. Sterker nog, ze worden alleen maar geapprecieerd!

Gebruik kleur!

Kleurrijke pins doen het super goed! Een pin met veel kleuren wordt 3,25 keer vaker gerepind dan een pin met één dominante kleur. Ook binnen de kleuren zit verschil; een overwegend rode pin wordt 2 keer zo vaak gerepind als een blauwe pin. Houd ze wel licht; lichtere pins werken beter dan donkere pins. Pins die de context van een voorwerp weergeven, doen het 2 tot 4 keer beter dan pins van producten tegen een witte achtergrond.

Vergeet de call to action niet!

Een goede pin vertelt een verhaal én is visueel aantrekkelijk. Dit maakt mensen nieuwsgierig. Dus heb je de interesse gewekt, vergeet dan ook de CTA niet. Een goede CTA maakt het verschil tussen ‘opslaan voor later’ en direct actie ondernemen.
En net als op Google geldt: link naar een relevante landingspagina. Pinterest zet hoog in op gebruiksvriendelijkheid, dus hoe relevanter de link achter de pin, hoe vaker je pin getoond zal worden.

Voor onze klant Praxis zetten we Pinterest in als traffic driver naar Praxis.nl:

Coming up: de story pin!

De verhalen hebben zichzelf al bewezen op andere sociale media. Het was dan ook een kwestie van tijd voordat Pinterest zou meeliften op dit succes. Een verhalenpin is herkenbaar aan een verhalen-icoontje onderin. Deze heeft een thumbnail, waar je op kunt tikken om het hele verhaal te openen. Het volledige verhaal kan uit 20 schermen bestaan met afbeeldingen, tekst en meerdere links. Deze pins kunnen gewoon opgeslagen worden, op dezelfde manier als normale pins. De functie zit momenteel in de testfase, maar aldus Pinterest worden stories op korte termijn voor iedereen beschikbaar.

Meer weten?
Hulp nodig met jouw Pinterest-strategie? We zijn slechts een telefoontje ver weg. ?

Lisa Mesman
Campaign Planner

020 - 68 11 534
lisa@socialinc.nl