Blog

24 oktober 2014

Wat moet je nou met je Facebook pagina?

Steeds vaker krijg ik van mijn klanten de vraag:

“Wat moeten we met onze Facebook pagina? We merken dat het bereik van onze berichten steeds verder terugloopt. Als we er geen advertentie budget tegenaan gooien is onze engagement dusdanig laag is dat we een punt bereikt hebben dat we een keuze moeten maken. Waar doen we dit eigenlijk voor? We hebben al die energie gestopt in onze fans en nu verliezen we grip omdat Facebook telkens van alles aanpast! Het is niet eerlijk!”

calimero24

Ok, ok, ik overdrijf misschien een beetje de situatie hierboven. Maar een kern van waarheid zit hier wel in. Waar de afgelopen jaren voor veel merken op social de focus heeft gelegen op Facebook zie ik het afgelopen jaar een verandering.

Facebook is niet van jou

Voordat ik verder ga wil ik iedereen eerst uit een droom helpen. De afgelopen jaren is ten onrechte Facebook onder het kopje ‘eigen kanalen’ geschaard. Gemakshalve denk ik omdat er gewerkt werd met het ‘paid, owned & earned’ model. In den beginne van Facebook hoefde je immers nog niet perse te betalen om bereik te krijgen op je posts. Het was dus geen ‘paid’ kanaal.  Dat waren immers banners (bah). Het was nou ook weer niet zo dat mensen direct over je gingen praten omdat je er gewoon was. ‘Earned’ was het dus ook niet. Je had er wel enigszins controle over wat er gebeurde op je pagina. Dus Facebook werd een ‘owned’ platform.

FOUT!

Facebook is altijd op zijn minst een geleend, maar eigenlijk een gehuurd platform geweest. Een platform waar je als merk te gast bent. Je hebt anders dan de delete knop voor posts en comments op je page weinig tot geen controle over wat er verder op Facebook gebeurt. En ook daar moet je voorzichtig mee zijn.

De gastenlijst is vol

Laten we even een metafoor trekken met een feestje. Je was in het begin welkom. Je was de toffe jongen en bracht de sfeer. Je stond op de gastenlijst. Gaandeweg kwamen er steeds meer toffe mensen. De één in nog hippere outfits dan de ander.  Allemaal met gladde praatjes. Het werd telkens lastiger om op te vallen. De feestjes werden ook steeds drukker bezocht. Iedereen was natuurlijk wel nog steeds welkom op het feestje. Jij ook. De gastenlijst werd alleen steeds voller.  Op den duur moest jij ook gewoon entree betalen.

blog2

“OK, dus Facebook is geen ‘owned’ platform. Maar het is wel de plek waar mijn doelgroep zit. Ik moet zitten waar mijn doelgroep zit, toch? Onze klanten verwachten nu eenmaal dat wij op Facebook zitten. Hoe kan ik anders een relatie met ze opbouwen?”

Wederom een ietwat overtrokken voorbeeld waarbij ik alle merken over een kam scheer. Maar ergens zit daarin iets wat mij de laatste tijd bezighoudt. Laten we eens even naar het voorbeeld hierboven kijken en kijken wat je daar nu mee aan moet. Laten we daarnaast ook Facebook eens behandelen voor wat het eigenlijk is:

Een plek om als merk te adverteren en waar je direct feedback krijgt op je advertenties.

Ik ben altijd een voorstander geweest van aanwezig zijn waar je doelgroep zit. Zeker wanneer het gaat om adverteren. Ik begreep als kind al niet dat ik op TV in de reclameblokken bij de actiefilms een Robijntje beer voorbij zag komen (Frank Govers, wie kent hem nog?). Je wist toch wel ongeveer welke mensen naar zo’n film keken? Waarom konden we daar de commercials niet op aanpassen? Ik nam me voor om daar ooit een stokje voor te gaan steken. Later, toen ik bij mediabureaus ging werken, leerde ik dat het inkopen van losse blokken rondom programma’s zo simpel (lees: goedkoop) niet was. Het internet bracht daar echter verandering in.

Ik begrijp dan anno 2014 ook nog steeds niet dat het kan gebeuren dat ik op YouTube een preroll te zien krijg voor maandverband. We kunnen al jaren heel goed targeten dus in principe is het mogelijk om op de juiste plek de juiste boodschap (en tegenwoordig ook) op het juiste moment te tonen. Facebook is hier een ideaal platform voor. Nog niet eerder wisten we zoveel van alle gebruikers en konden we daarmee ons gang gaan. Tel daarbij op dat zowat heel Nederland op Facebook zit en je hebt de ideale vijver om uit te vissen. Daarnaast vertellen ze ook nog direct wat ze ervan vinden en kun je daarvan leren. Prima toch?

Jouw aanwezigheid op Facebook staat wat mij betreft ook niet ter discussie

Het stuk waar ik moeite mee heb, is het opbouwen van een relatie via Facebook. Tientallen theorieën zijn hier op losgelaten. Merken moeten uitgevers worden. Content brengen die interactie uitlokt bij je doelgroep. Want een betrokken fan op Facebook is een loyalere koper. Hier zijn ook diverse onderzoeken naar gedaan en ik geloof ook wel dat er her en der een kern van waarheid inzit.
Maar laten we even eerlijk zijn. Is het misschien niet de kracht van herhaling geweest dat die koper loyaal aan je blijft? Is het niet zo doordat hij nu en dan die update voorbij ziet komen dan de volgende keer denkt in de supermarkt; “Oh ja!”

Meh

We hadden net hierboven even voor het gemak bepaald dat Facebook een advertentieplatform is. Hoe ga je dan toch hier die relatie opbouwen? Ik geloof heel sterk in merk ambassadeurs, of dat nu medewerkers zijn of je loyale klanten. Ik geloof erin dat je platformen als Facebook moet gebruiken om deze te herkennen, te enthousiasmeren en vervolgens voor je te laten werken. Dat geldt bijna voor ieder merk.
Zo drinken veel mensen wel cola. Maar je wil die persoon aan je binden die bij een restaurant vraagt wat voor cola er geschonken wordt. Die persoon die als het antwoord ‘Pepsi’ luidt, beteuterd vraagt om een glaasje Sourcy. Ander voorbeeld. Nagenoeg iedereen zit bij dezelfde bank als zijn ouders. Veel van ons zijn klant bij de energiemaatschappij die bij het huurhuis kwam. Maar je zoekt de mensen die bewust kiezen voor duurzaam ondernemen en daar hun bank en energiemaatschappij bij zoeken. Dat zijn de mensen die je wil activeren!

brand love

Probeer eens op deze manier naar je Facebook pagina te kijken. Hoe kan ik dit medium gebruiken om betrokken klanten te herkennen en te prikkelen om samen op te trekken? Kijk daarbij ook zeker verder dan Facebook alleen.

Veel merken en met name dienstverleners zijn de afgelopen jaren eigen communities gestart. Veelal vanuit een klantenservice oogpunt. Maar binnen deze communities worden ook samen met klanten nieuwe producten en proposities ontwikkeld. Deze communities zijn nu echt owned kanalen waar je samen met je ambassadeurs een verschil kan maken. Facebook heeft hierbinnen zeker zijn plaats, maar een eindstation is het wat mij betreft niet! Wat jij?

facebook

0
Hidde Tuinstra

sr. creative



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *