Blog

Wat moet ik nu met Facebook?-0
11 April 2018

Wat moet ik nu met Facebook?

Je kunt het onmogelijk gemist hebben. Facebook is de afgelopen weken door het stof gegaan. Van de onthullingen van Cambridge Analytica, naar alle sorry’s van Mark en de oproep van Lubach om massaal op te stappen, tot de hoorzitting van gisteren waar de Amerikaanse senatoren allemaal een basislesje Facebook kregen van de CEO.

Dit roept de vraag op: Wat moet ik nu met Facebook?

Bij SOCIAL.INC volgen we de ontwikkelingen op de voet. In dit blog bekijken en beantwoorden we deze vraag van verschillende kanten, namelijk: de gebruiker, de adverteerder en de toekomst.

De gebruiker

Laten we beginnen bij de belangrijkste, de gebruiker van Facebook. Jij en ik. 87 miljoen gebruikers zijn getroffen door een datalek, waaronder 89.000 Nederlanders. Bij deze mensen heeft het vertrouwen in Facebook natuurlijk een flinke deuk opgelopen. Dit heeft op zijn beurt natuurlijk impact op hoe de hele wereld naar Facebook kijkt. Gevolg, Mark mag zich verantwoorden voor de Amerikaanse senaat en Lubach roept op om massaal op te stappen.

Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen voor de gebruiker. De gehele kwestie draagt enorm bij aan de bewustwording van de consument over het gebruik van persoonlijke data. De gemiddelde Facebookgebruiker is té lang naïef geweest over wat er gebeurt met zijn of haar gegevens. Facebook heeft ook té lang hier laks over gecommuniceerd. Het was mij wel opgevallen dat Facebook de afgelopen tijd haar tools gebruikersvriendelijker heeft gemaakt. Nu de boodschap ook door deze beerput (en het optreden van Lubach) binnenkomt bij de gebruiker, zullen veel mensen even de tijd nemen om hier bij stil te staan.

Daarnaast mogen we blij zijn dat per 25 mei 2018 de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing is. Deze Europese wet zorgt onder andere voor een veel striktere bescherming voor wat bedrijven (zoals Facebook) wel of niet met jouw gegevens mogen doen. Het komt er in het kort op neer dat je expliciet toestemming moet geven als anderen jouw data willen gebruiken. Deze strikte wetgeving wijkt enorm af van die van de VS. In de hoorzitting van gisteren kwam wel de vraag van Senator Ed Markey of Facebook zou willen meewerken aan zo’n wetgeving.

Ten slotte is een aantal van de (sensationele) voorbeelden die in de media aangehaald worden (ook in het programma van Lubach), zoals hypertargeting, niet in Nederland beschikbaar.

Kortom, met de publieke bewustwording, de aangescherpte tools van Facebook en de AVG heeft de Facebookgebruiker relatief veel controle over zijn of haar gegevens. Je moet er natuurlijk wel actie op ondernemen, maar dat is dan weer je eigen verantwoordelijkheid. Facebook is en blijft een gratis product en hoewel het bij ons hier altijd al duidelijk was, weet nu de rest van de wereld het ook. Als je niet betaalt voor het product, dan bén je het product.

De merkdenker & adverteerder

Facebook mag nu publiekelijk door het stof gaan, dat betekent niet dat wij als merkdenkers en adverteerders niet onze verantwoordelijk kunnen en moeten nemen. Allereerst, de ontwikkelingen van de afgelopen weken hebben al direct impact op hoe jij adverteert op Facebook. Hiervoor verwijs ik jullie graag naar een overzicht dat mijn collega Willem gepubliceerd heeft. Er zijn namelijk wat vragen die we onszelf moeten stellen.

Moet mijn merk of bedrijf nu nog op Facebook zitten?

Direct maar even de meest prangende. Ik vind dit een hele interessante vraag die je vanuit twee kanten kunt bekijken. Vanuit een media-oogpunt blijft Facebook – ook na het vertrek van de 30.000 Lubach aanhangers – de beste plek om je doelgroep te bereiken. De meeste Nederlanders zitten er nog, dus waarom zou je ze niet daar opzoeken?

Een interessantere benadering is of je het nog moet willen als merk. Als er zo’n negatieve associatie is met adverteren op Facebook, wil je er dan nog wel tussen staan met je gesponsorde bericht? Dit is niet een vraag met een eenduidig antwoord. Het hangt af van wie je doelgroep is en op welke manier je Facebook nu inzet. Gebruik je Facebook puur als advertentiemedium, gericht op een brede doelgroep, dan is het misschien tijd om je aanpak te herzien. Maar ben je een merk dat met relevante content waarde kan toevoegen aan het leven van de consument? Ik denk dat Facebook dan nog steeds een goede plek is om je doelgroep op te zoeken. Daarbij is het raadzaam je te verdiepen hoe jouw doelgroep aankijkt tegen alle commotie, een groot deel van Nederland wordt er ogenschijnlijk niet warm of koud van.

Hoe gebruik ik de data die ik tot mijn beschikking heb?

Dit is waar het interessant wordt. Ik noemde net de AVG al. Het zal voor merken enorm belangrijk worden dat ze duidelijk communiceren over welke data zij waarvoor willen gebruiken. Het móet ook gewoon, want de consument zal er toestemming voor moeten geven. Ik denk dat de merken die hier goed op inspelen, transparant over communiceren en duidelijk kunnen maken welke waarde ze toevoegen aan Facebook een schitterend platform hebben om dit over de bühne te brengen.

Wat brengt de toekomst?

Ik ben ervan overtuigd dat Facebook hier uit gaat komen als een sterker en beter platform. De vraag is echter welke rol ze gaan pakken in de toekomst. Ze kampen nog steeds met het probleem dat de aanwas van jongeren stagneert. Dus als die niet komen, wat dan op de lange termijn? Natuurlijk hebben ze wel Instagram, maar het goed integreren van deze twee platformen is tot nu toe ook een uitdaging gebleken.

Facebook is daarnaast nooit een video first platform geweest en dat is wel de aanhoudende trend. Hier hebben ze toch ook weer duidelijk last van YouTube. Facebook is lekker bezig met haar AR Studio. Wordt Facebook het eerste platform dat AR en VR naar een groter publiek en standaard kan trekken?

Noodgedwongen maakt Facebook nu enorm goede stappen om haar privacy en data op orde te hebben. Wordt Facebook het eerste en gelijk het grootste bedrijf dat dit tiptop voor haar gebruikers in orde heeft? Dat zou mooi zijn.

Ik ben in ieder geval enthousiast voor wat er gaat komen. En jullie?

 

Hidde Tuinstra

sr. creative

0