Blog

Wat je moet weten over de koerswijziging van Facebook-0
15 maart 2019

Wat je moet weten over de koerswijziging van Facebook

Facebook verandert van een digitaal dorpsplein naar een knusse woonkamer. Mark Zuckerberg schreef vorige week over de toekomst van het internet en een privacy focused future voor zijn social network. Wat moet je hierover weten?

We <3 intimiteit

Het bericht van Mark Zuckerberg is niet vreemd, gezien het feit dat 1-op-1 messaging, Stories en kleine (messaging) groepen by far het snelst groeien binnen online communicatie. En wij met z’n allen minder zijn gaan delen op het dorpsplein dat social media heet. Veel mensen geven simpelweg de voorkeur aan de intimiteit van een gesprek met een vriend(in) of een kleine groep vrienden. Daarnaast denkt men steeds meer na over met wie ze wat willen delen.

Het einde van Facebook

Betekent dit dan het einde van Facebook? Nee natuurlijk niet, gekkie. Ruim 2.7 miljard mensen maken inmiddels maandelijks gebruik van Facebook, WhatsApp, Instagram of Messenger. Dat is 35% van de totale wereldbevolking. Social platformen blijven belangrijk in ons leven om te connecten met mensen, informatie te vinden en het geeft mensen een stem. Maar Facebook moet wel iets veranderen om recordwinsten te blijven boeken.

Zuckerberg’s visie

De 6 onderwerpen waar Mark het in z’n Facebook post over heeft:

  • Private interactions
  • Encryption
  • Reducing permanence
  • Safety
  • Interoperability
  • Secure data storage

De eerste drie hebben een direct verband met 1-op-1 communicatie en Stories, maar hebben helemaal niks te maken met de News Feed (het paradepaardje). Facebook en Instagram blijven gewoon bestaan, net zoals al de targeting opties. De ‘Privacy-Focused Vision for Social Networking’ is slechts een toevoeging op Facebook’s huidige producten.

Waarom wil Facebook deze richting in?

  • Omdat deze positionering goud waard is. Mensen willen een plek waar ze vrij kunnen praten met elkaar zonder dat er meegelezen wordt.
  • 1-op-1 messaging wordt steeds populairder. Als dat zich op een domein van Facebook afspeelt wint Facebook. Daarnaast kunnen alleen zij de data gebruiken om door te verkopen aan adverteerders. Concurrenten hebben die macht niet.
  • Er kleven gigantische PR-voordelen aan het bieden van een privacy focused service. Facebook heeft niets, maar dan ook helemaal niets, veranderd aan haar core service of dataverzamelingpraktijken, maar de veronderstelling is dat het bedrijf zichzelf herstructureert. Het debat concentreert zich rond de vraag of we het bedrijf moeten geloven of niet.

Van de laatste drie punten (safety, interoperability en secure data storage) wil ik alleen even kort stilstaan bij de laatste twee.

  • Interoperability: Het kan frustrerend zijn om de hele tijd te moeten switchen tussen messaging apps. Maar er zijn weinig consumenten die wachten op een integratie van alle Facebook apps tot een app. Het voordeel voor Facebook ligt hier natuurlijk in het verenigen van de advertentie-infrastructuur.
  • Secure data storage: Zuckerberg schrijft dat hij geen datacenters bouwt in landen die mensenrechten schenden. Dit betekent veel voor messaging in de politieke zin van het woord. Je denkt aan China en Rusland. Nou, in China is Facebook al verboden. En Rusland boeit Facebook niet zoveel omdat de totale populatie daar actief is op VKontakte. Dus dit punt is pure PR.

Wat je moet weten over de ‘koerswijziging’ van Facebook Image 2

De conclusie

Facebook verandert niets aan haar core business. Het is logisch dat er end-to-end encryptie geïmplementeerd wordt, dat is ook in het belang van het bedrijf zelf. Daarnaast lijkt het de fundamenten te leggen voor een breed messaging platform waar messaging, bellen, video, groepen, Stories, bedrijven, betalingen, commercie, dating, games en andere privézaken op plaatsvinden. Facebook’s langetermijnvisie is om een alles-in-een app te worden, zoals WeChat. De vraag is: zitten we daarop te wachten?

 

 

0
Willem Berings

consultant media-data-technology