Blog

Wat doet Instagram in 2019? We spotten 8 trends.-0
25 oktober 2018

Wat doet Instagram in 2019? We spotten 8 trends.

Allememaggies, wat gaat een jaar snel. Je kijkt één keer naar je scherm – om je Insta te checken – en het jaar is alweer voorbij. Het is bijna 2019! Tijd om op een rijtje te zetten waar je je allemaal op kunt voorbereiden om ook in 2019 je Insta-gram te halen.

Het gaat goed met Instagram en het gaat slecht met Instagram. Hè wat? Het gaat slecht met Instagram omdat het rommelt en de oprichters ontslag namen. Het gaat goed met Instagram omdat het platform steeds meer gebruikers verzamelt, die steeds meer liken, commenten en volgen. Even wat aangename cijfers op een rij:

  • Instagram heeft 800 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn en 500 miljoen gebruikers die dagelijks actief zijn.
  • 80% van de gebruikers volgt in ieder geval 1 bedrijf of merk, meestal meer.
  • 60% van de Instagrammers ontdekt producten op Instagram.
  • 75% van de gebruikers wordt aangezet tot actie, zoals een websitebezoek, nadat ze een post van een merk hebben gezien.
  • Het interactiepercentage van Instagram is 2.2% – ter vergelijking, bij Facebook is dat 0.22%.

Bron: https://www.brandwatch.com/blog/instagram-stats/

America Obama GIF - Find & Share on GIPHY

Ondanks dat er dus misschien wat onrust aan de top is, zeggen die stats wel degelijk dat het handig om op de hoogte te blijven van alle trends op het gebied van Insta. Want hoe gaat het komende jaar eruit zien voor het platform? Ik doe graag een paar voorspellingen. Doe er je voordeel mee!

 

#1 Jong & oud

De voorheen vooral Snapchat minnende Gen Z’ers zien we in steeds grotere getale op het platform. Daarnaast wordt Instagram ook bij de leeftijdscategorie 45 tot 54 jaar steeds populairder, waardoor de demografie op het platform dus breder wordt. Houd daar rekening mee wanneer je nadenkt over je Instagramposts en -strategie. Vraag ons om advies als je even niet meer weet op wie je je moet richten en hoe je dat aan kunt pakken.

GIF by Gilmore Girls  - Find & Share on GIPHY

 

#2 Bots

Het internet kan wel toe met een grammetje minder negativiteit. Dat dachten ze bij Insta ook. Instagram werkt daarom hard aan bots die negatieve comments weghalen. Dan hebben we het niet over onderbouwde kritiek, maar echt over cyberpesten. Door het zelflerende algoritme worden de bots daar steeds beter in. En dat zorgt ervoor dat Instagram een een positiever platform wordt. Fijn toch?

Valentines Day Valentine GIF by Birthday Bot - Find & Share on GIPHY

 

#3 Filters, filters, filters

Het leek eerst een makkelijk gejat trucje van Snapchat, maar Instagram heeft zich inmiddels wel bewezen als het op face filters aankomt. Verwacht nog meer, veel meer en ook ‘custom’ filters. Zo heeft Kylie Jenner bijvoorbeeld haar eigen filter (die je van lipliner en lippenstift voorziet) en ook Rihanna en entertainment platform Buzzfeed hebben gepersonaliseerde filters. Die je alleen ‘unlockt’ als je ze volgt. Natuurlijk. 😉

De mogelijkheden met AR/VR zijn op Instagram sowieso de moeite waard om in de gaten te houden. Mogelijkerwijs is het nu een custom gezichtsfilter, maar kun je in 2020 in VR dat jurkje wat je op de feed van de Monki hebt gezien virtueel passen. Tofff!

Filters GIF by FF - Find & Share on GIPHY

 

#4 Shoppen

VR shopping nog even daargelaten. Instagram heeft het nu al super makkelijk gemaakt om direct te shoppen. Er zijn voor influencers en merken verschillende mogelijkheden om hun producten aan te prijzen en aan te bieden: link in bio, swipe up in een story, sponsored posts of shoppable tags. Mobiel shoppen op Instagram gaat daarom komend jaar een vlucht nemen. Niet zo gek als je bedenkt dat Instagrammers gemiddeld 53 minuten per dag op het medium doorbrengen.

Swiping Shake It Up GIF by Kijiji - Find & Share on GIPHY

 

#5 Hashtags

We schreven al eens een hashtag survival guide voor je, maar zullen dat zeker vaker moeten doen. Het Instagram algoritme verandert doorlopend en het platform wordt steeds ‘drukker’ met gebruikers en bedrijven. Hashtags worden daardoor steeds belangrijker om jouw doelgroep te bereiken. Kies ze strategisch en bestudeer de resultaten.

The West Wing Hashtag GIF - Find & Share on GIPHY

 

#6 IGTV

Maak jij je video content al in vertical formaat? Mooi! Zo nee? Doe het! Dua Lipa releaste haar videoclip voor ‘Electricity’ niet voor niets vertical.

 

Vertical wordt steeds meer de maatstaf in het consumeren van video content. Zeker op social, want daarvoor je gebruik immers je verticale smartphone. Daarbij is jouw content hiermee instant geschikt voor IGTV, waarvan wordt voorspeld dat steeds meer merken en bedrijven hiervoor content gaan creëren, in navolging van grote merken als Chipotle, Netflix, Nike en Gucci.

*Do!

 

#7 Geef ons live

Uit een onderzoek van Livestream en New York Magazine bleek dat 82 procent van de gebruikers liever live video bekijkt dan een social post. Cisco voorspelt dat het gebruik van livevideo tussen 2016 en 2021 15 keer zal toenemen. En gebruikers besteden drie keer langer aan het bekijken van live content vergeleken met andere soorten video. Geen wonder dat Instagram besloot zijn gebruikers óók nog een videochat-functie aan te bieden. Méér live!

Broadcasting On Air GIF by Stream My Event - Find & Share on GIPHY

 

#8 Final thoughts – net als Jerry Springer

Wees voorbereid op veranderingen in het algoritme en ‘moeie’ gebruikers die al veel sponsored posts, stories en branded content gewend zijn en daar in zekere zin immuun voor raken. De sky high engagement ratio die we nu op het platform hebben, zal waarschijnlijk niet zo blijven. Denk maar aan Facebook, waar de verzadiging uiteindelijk ook z’n tol eiste en er gesleuteld werd aan het algoritme, waar bedrijven het tegen moesten afleggen. Blijf innoveren, denk aan en kom in contact met je doelgroep, evalueer en blijf vooral lol hebben!

GIF by The Jerry Springer Show - Find & Share on GIPHY

0
Janneke Essen

community manager