Blog

Vol inzetten op de feestdagen: een must of onbegonnen werk?-0
13 september 2018

Vol inzetten op de feestdagen: een must of onbegonnen werk?

Buiten is het 20 graden. Binnen klinken de eerste kerstdeuntjes. Bij SOCIAL.INC zijn we al druk in de weer met campagnes in aanloop naar de feestdagen. 

De decembermaand is namelijk voor veel merken hét moment om eens flink uit te pakken. Een grote uitdaging! De concurrentiestrijd om aandacht van de consument is in aanloop naar de feestdagen moordend. Zo zijn de mediabudgetten fors en is de kwaliteit van content hoog. Zie dan maar eens op te vallen. Dit zorgt dit voor een interessant vraagstuk: moeten merken vol inzetten op content richting de feestdagen?

 

Natuurlijk volstaat een algemeen antwoord niet. Want het antwoord is sterk afhankelijk van jouw merk, product, doel en doelgroep en budget – om een aantal dingen te noemen. Ik geef je zes handige inzichten mee die je kunnen helpen bij het maken van een slimme keuze!

 

1 – Nederlanders kopen steeds vroeger in het seizoen hun cadeaus

Waar de cadeaus voorheen pas in november en december werden ingeslagen, gebeurt dit tegenwoordig al veel eerder in het jaar. De Nederlandse consument start in september al met de jacht naar een geschikt sinterklaas- of kerstcadeau (bron: beslist.nl). Er zijn relatief weinig merken die al zo vroeg in het jaar met een campagne komen die gericht is op de feestdagen. Een mooie kans om eerder in het seizoen relevant te zijn én op te vallen.

 

2 – Het uit Amerika overgewaaide Black Friday is definitief in Nederland geland

Hoewel wij in Nederland geen Thanksgiving vieren, is Black Friday flink in opmars gekomen. Afgelopen jaar zorgde Black Friday in Nederland voor verkooprecords (bron: nu.nl). Zo ging Bol.com al snel de drukste dag, normaliter de dag vóór kerst, voorbij met Black Friday. En niet alleen Black Friday wint terrein in Nederland. Ook Singles Day en Cyber Monday worden hier in rap tempo gemeengoed.

 

Black Friday is vooralsnog vooral gericht op platte aanbiedingen. Rondom dit overgewaaide shopfenomeen wordt nog weinig bijzondere content gemaakt. Met rake en originele content kunnen merken zich in Nederland dus nog goed onderscheiden zonder een al te grote concurrentiestrijd.

 

3 – Kerst draait om emotie en emotie is de ultieme factor die bijdraagt aan merkvoorkeur en koopintentie

Misschien is dit niet het meest verrassende inzicht. Maar wel een hele belangrijke. De feestmaanden draaien om emotie. Bij de gedachte aan kerst krijgt bijna de helft van de Nederlanders een ronduit gelukzalig gevoel (bron: Albert Heijn). Gezellig samen zijn en een moment voor bezinning. De impact van emotie in (social) campagnes is groot. Merkvoorkeur en koopintentie worden sterk beïnvloed door de emotie die wij associëren met de campagnecontent. En juist de feestdagen bieden merken de ultieme gelegenheid om vol in te zetten op content die mensen écht raakt. De kunst is om spot-on te zijn, door de juiste doelgroepinzichten te koppelen aan relevante merkwaarden.

 

Zo bedachten en produceerden wij vorig jaar een mooie kerstvideo voor Bosch, die naadloos aansloot op de doelgroepinzichten en merkwaarden van het merk.

 

Ruim 75% van de beroepsbevolking wil vrij zijn tijdens de feestdagen en kerst vieren met familie. Dit geldt zeker voor de Bosch-doelgroep. Maar voor sommigen gaat het werk gewoon door. Bosch gaf met een video aandacht aan mensen die hierdoor een fijne kerst thuis moesten missen.

 

In een video van twee minuten is te zien hoe brandweerman Andras wordt verrast. Samen met zijn gezin organiseert Bosch voor hem een vervroegde kerst. De video eindigt met de boodschap ‘Bosch wenst je een prettige voorbereiding’. Want de Bosch-doelgroep is een echte planner en geniet volop van de kerstvoorbereidingen.

 

 

4 – Eindejaarsstress is een serieus fenomeen

Hoewel de feestmaanden staan voor gezelligheid, liefde en samenzijn, brengt deze periode voor veel mensen ook stress met zich mee (bron: nu.nl). De werkmaand is kort, de werkdruk vaak hoog dankzij deadlines en eindejaarsrapportages. Thuis moet alles in kannen en kruiken zijn voor de feestdagen. Voor een kwart van de Nederlanders voelt kerst toch een beetje geforceerd (bron: Albert Heijn). Er worden culinaire hoogstandjes verwacht en verrassende cadeautjes: de lat wordt hoog gelegd. De kinderen zijn deze periode onstuitbaar. De vermoeidheid slaat toe en het grauwe weer helpt dan ook niet mee. Deze combinatie zorgt bij een hoop mensen voor eindejaarsstress. Een inzicht dat kan leiden tot een heel andere invalshoek om jouw doelgroep te bedienen met relevante content. Door de doelgroep te ontzorgen bijvoorbeeld, zoals wij eerder deden voor Albert Heijn met de Allerhande Kersthulp.

 

Allerhande Kersthulp

 

5 – Consumenten weten influencers juist rond de feestdagen te vinden voor inspiratie

Het gebruik van social neemt flink toe richting de kerstdagen (bron: Facebook Business). Dit is ook terug te zien in de engagement cijfers van influencers. Deze liggen 12% hoger vergeleken met de rest van het jaar (bron: adformatie.nl). Consumenten weten influencers juist rond de feestdagen te vinden voor inspiratie. Samenwerken met een influencer tijdens de drukke periode vol concurrentie kan dus extra lonen.

 

6 – Januari staat in teken van goede voornemens… die door 48% van de consumenten in dezelfde maand alweer worden opgegeven

Terwijl de meeste merken pieken met hun content en mediabudget in aanloop van de feestdagen, is januari relatief rustig online. Een mooie kans om met minder budget op te vallen. De feestdagen gaan naadloos over in de goede voornemens. Meer sporten, gezonder eten, stoppen met roken, meer slapen. Tegelijkertijd laat 48% van de consumenten de goede voornemens in januari al varen (bron: Amazon). Een mooie kans om consumenten door middel van sympathieke content te helpen met het behalen van hun goede voornemens!

Zoals ik al aangaf is er geen algemeen antwoord op de vraag of merken vol moeten inzetten met content richting de feestdagen. Hopelijk geeft dit blog je inspiratie. Benieuwd naar de meest strategische keus voor jouw merk? Kom een kop koffie drinken bij SOCIAL.INC. We bijten ons graag vast in jouw merk, doelstellingen en doelgroep!

0