Blog

Vijf tips om generatie Z succesvol te bereiken via social-0
2 november 2018

Vijf tips om generatie Z succesvol te bereiken via social

Altijd en overal toegang hebben tot alles en iedereen. Altijd en overal alles vastleggen op beeld. Opgroeien met een smartphone, de tieners (generatie Z) van vandaag weten niet beter. Volgens het CBS brengen tieners bijna 8 uur per dag online door. Grotendeels op de visuele, social kanalen, zoals YouTube, Instagram en Snapchat.

Collega Bart schreef al eerder over hun eigen manier van communiceren, hun eigen rituelen en gebruiken en hun eigen subculturen. Wil je als merk of organisatie tieners effectief bereiken, dan moet je eerst inzien dat ze zaken oprecht anders zien en voelen dan jij en ik.

In mijn blog geef ik vijf tips hoe merken succesvol kunnen inspelen op deze inzichten.

#1 Vertel tieners wat ze willen horen, niet wat jij ze wil vertellen

Ik zie het met regelmaat gebeuren, marketingboodschappen die er doorheen worden geduwd en hoe dan ook geplaatst moeten worden. Het resultaat is vaak teleurstellend, engagement blijft nagenoeg uit. Wanneer je je verdiept in tieners en hun social gebruik, dan kom je erachter dat hun leven (online) draait om vrienden, liefde en identiteit. Achterhaal hoe jouw merk of organisatie hieraan bijdraagt en je hebt een prachtig haakje om content te maken.

Sinds een aantal jaren werken wij voor Albert Heijn. De supermarktketen wil vakkenvullers aan zich binden. We zijn gestart met uitgebreid doelgroeponderzoek en kwamen al snel tot de conclusie dat de tieners op de werkvloer nieuwe vriendschappen opdoen. Naast een prima salaris voor niet al te zwaar werk (in vergelijking tot buiten in de regen krantenlopen of met je knieën in de modder bij een boer werken) zijn de nieuwe BFF’s en Bro’s op de werkvloer de belangrijkste USP voor werken bij Albert Heijn.

Dit inzicht biedt een goudmijn aan content. Tag de collega die… jouw broer of zus mag zijn, jouw BFF is, met jou naar een onbewoond eiland mag, een thumbs up verdient. Dit soort posts leiden gegarandeerd tot succes. Want echt goede vriendschappen bouw je bij je eerste baantje bij Albert Heijn op. Een hele goede reden om bij Albert Heijn te (blijven) werken.

 

Best Friends Forever. Gewoon bij Albert Heijn. 👊💙 Tag je AH BFF!

Geplaatst door Werken bij Albert Heijn op Dinsdag 8 mei 2018

 

#2 De basisvoorwaarde voor content is authenticiteit

Tieners zijn nog net niet geboren met een mobieltje in hun hand. Vermoedelijk hebben de tieners vandaag de dag al meer commerciële boodschappen gezien dan onze senioren. Dit zorgt ervoor dat ze marketing en social extreem goed snappen. Een fake boodschap wordt direct herkend. Stockfoto’s of te gelikte beelden verdienen hun aandacht niet eens. Dit verklaart direct het succes van live video’s en stories onder tieners. Deze snel verdwijnende content is ongepolijst en actueel.

Tieners verwachten ook van merken en organisaties echte boodschappen, zonder toeters en bellen. Verteld door echte mensen. Dit mogen best influencers zijn. Zolang het verhaal maar klopt en de boodschap oprecht is.

#3 Wees niet te serieus

Meer nog dan andere generaties willen tieners goed doen. En zij verwachten ook dat organisaties hun steentje bijdragen aan een betere wereld. Dat wil niet zeggen dat alle content serieus moet zijn. Humor is een succesvol ingrediënt om de aandacht van tieners te grijpen. Natuurlijk moet die humor wel spot-on zijn. Dit doe je door je helemaal onder te dompelen in het dagelijks leven van de tieners en door bovenop de actualiteiten te zitten.

Zo roepen wij de vakkenvullers op om grappige uitspraken te delen. De leukste uitspraken komen terug in de vaste rubriek “Gehoord door…”.

 

 

Onze community managers brengen dagelijks tijd door op platformen als Dumpert, VKMAG en Ballinnn om te weten wat het gespreksonderwerp van de dag is. Zo waaide afgelopen voorjaar de planga-trend op door rapper Donnie en konden we daar razendsnel en met succes op inhaken.

 

Zéér vlotte montuurtjes. Gewoon bij Albert Heijn.

Geplaatst door Werken bij Albert Heijn op Vrijdag 4 mei 2018

 

#4 Marketeers en social specialisten moeten in het bezit zijn van voldoende FOMO

Een grote angst van tieners is om dingen te missen. Dit wordt ook wel FOMO genoemd: fear of missing out. ’s Avonds in bed worden de laatste Snapchat verhalen bekeken, op Instagram worden nog wat hartjes uitgedeeld en via WhatsApp wordt iedereen welterusten gewenst. Want morgen niet mee kunnen praten op het schoolplein is niet tof.

Het bijhouden van social media is voor tieners een fulltime job. Niet zo vreemd dus dat nieuwe trends razendsnel ontstaan én weer verdwijnen. Wil je als merk spot-on zijn, dan moet je weten wat er morgen speelt. Kijk eens over de schouder van je kleine nichtje mee en ontdek hoe zij (nieuwe) social toepassingen gebruikt. Je zult er dan bijvoorbeeld snel achter komen dat tieners elkaar graag beoordelen. Via Sayat.me, Instagram vragenstickers of vragenlijstjes die via Instagram Stories worden gedeeld. Toepassingen die wellicht ook onderdeel kunnen worden van jouw uitingen. Zo bewijs je als merk of organisatie de doelgroep écht te snappen.

#5 Maak geen content voor tieners, maak content mét tieners

Het is niet moeilijk om de plank mis te slaan. Een verkeerde grap is zo gemaakt. En strooien met termen als “OMG” om maar te laten zien dat je de belevingswereld van tiener snapt, werkt averechts. En wees eerlijk, passen dit soort woorden nou echt bij jouw merk of organisatie? Verdiep je in de doelgroep, spreek hun taal maar overdrijf niet.

Om er zeker van te zijn dat je de juiste snaar raakt kun je de doelgroep betrekken door hen content voor te leggen. Komt de boodschap over? Leeft dit onderwerp wel echt? Is het grappig? Voor Albert Heijn werken wij met een kleine, wisselende redactieraad – een aantal vakkenvullers waar we content aan voor leggen of input halen.

SOCIAL.INC BLOG Vijf tips om generatie Z succesvol te bereiken via social WERKEN BIJ ALBERT HEIJN REDACTIERAAD

Jongeren worden graag betrokken bij het maken van content. Ze zijn zelf creatief en uiterst ervaren in het maken van foto’s en korte video’s. Waarom alles zelf doen, als de doelgroep het veel beter kan?

Donderdag 22 november spreek ik op Digital Marketing in 1 Day en sta ik langer stil over bij de wondere wereld van generatie Z op Instagram. Zie ik je daar?

0