Blog

Vijf dingen die we kunnen leren van succesvolle Instagrammers-0
4 augustus 2017

Vijf dingen die we kunnen leren van succesvolle Instagrammers

Instagram is mijn favoriete platform. En ik ben niet de enige Nederlander die er zo over denkt: de verwachting is dat Instagram volgend jaar in dagelijks gebruik groter is dan YouTube. Ons kleine landje kent een aantal zeer succesvolle Instagrammers. Wat maakt hen zo succesvol? Hier zijn vijf dingen die wij van succesvolle Instagrammers kunnen leren:

1. Succesvolle Instagrammers hebben een verhaal

Succesvolle Instagrammers zijn een merk op zich; op hun eigen manier vertellen ze hun verhaal. Ze blijven dicht bij zichzelf, ze zijn uitgesproken, inspirerend, creatief of eigenzinnig. Ze communiceren over een vast thema, geven een kijkje in hun uitbundige (of soms juist heel gewone) leven of delen hun talent. Hoe dan ook, succesvolle Instagrammers delen content die zó relevant en onderscheidend is dat andere mensen (virtuele) tijd met hen willen doorbrengen. En daar kunnen veel merken wat van leren. Want, wil je als merk aandacht trekken en vasthouden, dan moet je iets te vertellen hebben – over thema’s en interesses die aansluiten bij jouw doelgroep.

Succesvolle Instagrammers hebben een verhaal

Claire is fotograaf en reiziger. Een perfecte combinatie voor haar Instagram account: @claireonline

2. Succesvolle Instagrammers posten frequent

De grote Instagrammers blijven dus bij zichzelf, ze zijn consistent. Maar, ze zijn ook frequent aanwezig op Instagram. Ze posten dagelijks. En op Instagram mag dat! Merken die geloofwaardig willen zijn moeten dagelijks hun belofte en visie waarmaken. Koste wat kost dagelijks posten hoeft niet; kwaliteit gaat boven kwantiteit. Maar een frequente, consistente en relevante aanwezigheid zorgt er wel voor dat je de aandacht vasthoudt.

3. Succesvolle Instagrammers delen content om door een ringetje te halen

Op Instagram draait het om beeld en om kwaliteit. En dat begrijpen onze grootste Instagrammers maar al te goed. Hun foto’s en video’s inspireren, je kijkt er graag naar en wilt er meer van zien. Neem je een kijkje op het profiel van een succesvolle Instagrammer, dan zie je dat al hun foto’s en video’s bij elkaar passen. Je herkent hun stijl door kleurgebruik, beeldcompositie, of bijvoorbeeld een vast cameraperspectief. Een wijze les voor merken: zet een eigen signatuur neer. En daar zijn echt geen logo’s voor nodig! Sterker nog, een logo doet afbreuk aan het succes van je communicatie op Instagram. Het maakt je content minder authentiek en geloofwaardig, maar ook zeker minder inspirerend.

Succesvolle Instagrammers delen content om door een ringetje te halen

Iris Dijkers heeft een duidelijke, herkenbare signatuur op haar Instagram account: @adashoffash

4. Succesvolle Instagrammers stellen zich kwetsbaar op

De wereld op Instagram lijkt soms één grote droom. Toch zijn er Instagrammers die zich kwetsbaar opstellen. En dat maakt ze sympathiek, authentiek en geloofwaardig.

1. Succesvolle Instagrammers stellen zich kwetsbaar op

Annegien Schilling van het beroemde @fetching_tigerss account stelt zich kwetsbaar op. Haar volgers leven met haar mee.

Je kwetsbaar opstellen met jouw merk is spannend, maar het levert je ook veel op. Kijk bijvoorbeeld naar kledingmerk Monki. Door in de huid van haar jonge, vooral vrouwelijke doelgroep te kruipen, en op zoek te gaan naar de problemen waar zij mee te maken hebben in hun levensfase, maakt Monki zichzelf super relevant. Monki schuwt taboes (zoals ongesteldheid en seksuele geaardheid) niet en gebruikt modellen in haar campagnes waar haar doelgroep zich perfect mee kan identificeren. En hiermee verbetert Monki niet alleen een beetje de wereld, maar zorgt ze er ook voor dat haar doelgroep graag met haar geassocieerd wordt. En dat in een visuele wereld die van perfectie aan elkaar hangt!

Let love win ❤️ Tap the 🔗 in bio to shop these limited edition tees

A post shared by Monki (@monki) on

5. Succesvolle Instagrammers staan dicht bij hun publiek

Ondanks dat ze een enorm publiek hebben, zijn de grote Instagrammers benaderbaar. Ze stellen vragen aan hun publiek, reageren op complimenten en organiseren meet & greets in real life. Volgers hebben het idee dat ze hun favoriete Instagrammer echt kennen. Communicatie is dus geen eenrichtingsverkeer. Hetzelfde wordt ook van merken verwacht. Ga het gesprek aan. Reageer op vragen, klachten en complimenten. Maar volg ook actief je doelgroep terug en like relevante posts van hen. Iedereen vindt het tenslotte leuk om gezien te worden!

Ervaar met eigen ogen de wondere wereld van de succesvolle Instagrammers. Check onze Influencer Engagement Index en bekijk de accounts van Nederlands grootste Instagrammers. Ik ben benieuwd wat jou dan opvalt.

Sanne Lotte Gorter
strategist
0