Blog

17 juli 2015

Verslag roundtable content marketing

Content is de nieuwe olie. Digital, mobile en social zijn de pijpleidingen en content is de brandstof die daar doorheen stroomt. Maar hoe zet je content effectief voor jouw merk in? Om daarachter te komen hebben wij voor onze roundtable sessie kennishouders uitgenodigd van verschillende merken. Het doel was om van elkaar te leren en om elkaar te inspireren. Dat er behoefte is aan discussie over content marketing blijkt, als we greep nemen uit de deelnemende partijen: Telfort, Imtech, Lassie, Eneco, Barts, ABN AMRO en Plan Nederland.

Keynote spreker was Willem-Albert Bol, Manager Advertising van Persgroep. Willem-Albert is vanuit de Persgroep bezig met een onderzoek naar aandacht voor content en was daarvoor onder meer 6 jaar Manager Media & Marcom planning bij Vodafone. Mede was de roundtable over content marketing verdeeld in twee onderdelen:
1. Hoe realiseer ik aandacht voor content?
2. Hoe organiseer ik content? (doorbreken barrières bureausamenwerking)

aandacht index

Gevecht om aandacht

Door de jaren heen is de dynamiek van het content speelveld veranderd. De snelheid en de waarheid van vroeger geldt nog, maar de dingen die je bereikt met content marketing zijn veel dieper. Content marketing is een gevecht om aandacht geworden nu bereik een commodity is. Zonder aandacht heb je niks aan bereik. Maar wat is aandacht eigenlijk?

“Eigenlijk is aandacht het kostbaarste wat je kunt krijgen van je klant”

Aandacht begint met sterke content

Oprechte interesse en belangstelling van consumenten of zakelijke beslissers is een uitdaging als de content niet sterk is. Volgens Willem-Albert moeten we daarom eerlijk tegen elkaar zijn. Er zit maar een klein deel van de mensen te wachten op de content van jouw merk, het grootste deel niet. Durf daarom je content te koppelen aan de pijnlijke punten en speel niet altijd mooi weer. Bespreek juist de moeilijke onderwerpen. Dat willen mensen lezen.

Bekende discussies uit 2014

Het is een uitdaging, maar je kan de negatieve aandacht gebruiken om je verhaal te vertellen. Een deel van de organisaties denkt alleen nog steeds traditioneel over content. Je moet eerst bewijzen dat het werkt en dat heeft tijd nodig.

Wil je content marketing goed doen heb je enorm veel keuzes om te maken. Practice and learn by doing. Wees bereid om tijd, energie en aandacht in content te steken om het succesvol te maken. De focus van content marketing moet zijn om merkassociaties te versterken. Met content marketing wil je ervoor zorgen dat jouw merk een verbinding tussen bepaalde gevoelens oproept bij mensen. Wanneer jij met content in staat bent om de juiste associaties te koppelen aan jouw merk, dan is dat onbetaalbaar.

Het doel van de roundtable was dat deelnemers niet alleen van de presentatie, maar daarnaast juist van elkaar konden leren. De inhoudelijke discussies houden we binnenskamers, maar leverden interessante insights en opvallende conclusies op.

Wil je er de volgende keer graag bij zijn? Volg ons dan op SocialBusinessNow.nl of neem contact met ons op via het Contact formulier

0
Willem Berings

consultant media-data-technology



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *