Blog

Twee dagen vol inspiratie bij The Next Web Conference 2018-0
29 mei 2018

Twee dagen vol inspiratie bij The Next Web Conference 2018

Afgelopen week waren we bij The Next Web Conference 2018. Zoals elk jaar bezochten wij samen met onze klanten het grootste tech-event van Europa. Twee dagen waarin we ons onderdompelen in de wereld van tech en ons laten inspireren door sprekers van over de hele wereld. Lees hoe wij omver zijn geblazen met inspirerende sprekers over thema’s als VR, AI, blockchain, design marketing en e-commerce.

 

Voor een goed idee heb je geen tijd nodig, maar ruimte
Een van de eerste sprekers waar ik naar luisterde, was de Amerikaan David Allen, auteur van het boek Getting Things Done. Zijn advies: zorg dat je nooit meer dan vier dingen tegelijk aan je hoofd hebt. Maak je hoofd leeg, schrijf op wat je niet mag vergeten. De bekende checklist is dus behoorlijk effectief. Want met meer ruimte in je hoofd word je creatiever en zie je zaken helder. Ons brein is niet gemaakt om informatie te bewaren, wel om nieuwe ideeën te bedenken!

 

Een eigen ecosysteem, China leert en optimaliseert
Het Chinese internet is dankzij technische, culturele en taalkundige belemmeringen moeilijk te doorgronden voor ons Europeanen. Etnograaf Christina Xu nam ons mee in de evolutie van het Chinese internet dat aanzienlijk verschilt van hoe we het internet in het Westen kennen. Waar wij in het Westen massaal dezelfde kanalen gebruiken, bouwt China een geheel eigen ecosysteem. Het land haalt de kennis uit het Westen, Japan of Zuid-Korea. De social kanalen en ecosystemen worden grondig geanalyseerd. Vervolgens wordt het verbeterd en toegespitst op de behoeftes, cultuur en kansen van de Chinese markt. Dit leidt tot grote successen, zo heeft WeChat al meer dan een miljard gebruikers. Waar wij tientallen losse apps en platformen gebruiken, heeft WeChat alles onder één dak. De functionaliteiten van Facebook, Telegram, Tinder, ChatRoulette en ga zo maar door; allemaal in één app. Innovaties floreren dus bij een doelgroepgerichte benadering.

Sanne Lotte, Sanne en Sander maken vrienden tijdens The Next Web Conference 2018

 

De revolutie van het internet, de V-cloud
Kevin Kelly (medeoprichter van Wired en auteur van vele boeken) nam ons mee in het derde netwerkplatform dat op het punt staat te verschijnen. Het eerste netwerkplatform is het web, geleid door Google. Het tweede netwerkplatform is social graph, geleid door Facebook en WeChat. Het derde opkomende netwerkplatform is the virtual reality cloud ook wel de V-Cloud genoemd. De echte wereld waarin we ons begeven, met een virtuele laag over alles wat we zien en doen. Het is haast onvoorstelbaar wat ons nog staat te wachten. Alsof de revolutie van het internet nog maar net is begonnen! Ben je geprikkeld door het complexe verhaal van Kevin Kelly, bekijk dan deze aflevering van Tegenlicht.

 

De toekomst van de retail
In deze turbulente retail-tijden is Nike volop aan het experimenteren. Onder andere met VR in interactieve marketing campagnes. Ron Farins (GM van S23NYC, de nieuwe mobile innovation studio van Nike) vertelde hoe Nike gamers bereikt en boeit. Gamers staan niet direct bekend als grote shoppers, maar de gave VR games waarbij gamers toegang krijgen tot exclusieve sneakers, maakten daar verandering in. Een knap staaltje techniek, gericht op een specifieke doelgroep.

 

AI or die
Wat betekent het om een mens te zijn in dit digitaal georiënteerde leven? Nemen machines de wereld straks over? Raken we alles kwijt? Welk werk doen wij nog als machines ons werk uit handen nemen? Alix Rübsaam snapt dat we deze zorgen hebben. Maar, zo stelt de Zweedse filosofe ‘werk is iets wat je doet, niet wie je bent’. Artificial Intelligence geeft ons misschien wel de mogelijkheid om weer écht mensen te zijn. Maar wat betekent dat dan, echt mens zijn…?

 

Dit was nog maar een kleine greep uit al het moois en fascinerends wat wij in twee dagen hebben gehoord. Genoeg om over na te denken en om mee te nemen in ons werk!

0