Blog

23 mei 2014

Social media voor zakelijk gebruik: van tijd investeren naar tijd winnen

Tijdens de bedrijfstrainingen vanuit onze Academy blijkt dat professionals weinig tot geen gebruik maken van social media, om in contact te staan met klanten en of leveranciers in hun dagelijkse werkzaamheden. In deze blogserie zet ik uiteen wat de belangrijkste learnings zijn uit onze trainingen.

De angst voor informatie

Onder jongeren is de aandoening FOMO (Fear Of Missing Out) al een tijdje onderkent. De angst iets te missen en daarom continu op een scherm kijken wat er gebeurt in plaats van om je heen te kijken. Dit wordt inmiddels al als maatschappelijk probleem gezien en er ontstaan dan ook van diverse kanten tegenbewegingen, zoals collega Hidde onlangs beschreef in een blog.

Onder de werkende bevolking is het tegengestelde van FOMO eerder het geval. In de afgelopen tijd heb ik veel mensen gesproken over het gebruik van sociale media bij hun dagelijkse werkzaamheden. Daarbij kreeg ik vaak twee belangrijke reden om hier niet aan te beginnen:

1. Het gevoel van onbekendheid/onbekwaamheid
2. De angst voor informatie overload

Het eerste punt is eenvoudig te verhelpen met een ouderwetse knoppentraining waarbij mensen bekend raken met de functionaliteit van de verschillende platformen. Maar men gaat alleen iets doen met die kennis wanneer de tweede barrière wordt geslecht.

E-mail al jaren de vijand

De grootste boosdoener voor deze angst is in mijn ogen e-mail. Voor veel mensen staat de inbox gelijk aan een to-do lijst. Erger nog, een to-do lijst waaraan iedereen items kan toevoegen en zelfs nog invloed zou willen uitoefenen op de volgorde waarmee je deze afwerkt (ook zo’n hekel aan de mails met ‘urgentie hoog’?).
Er zijn weliswaar apps als Mailbox die je trachten te helpen bij het beter organiseren van je mailbox en workflow maar daarmee pak je niet de oorzaak aan. Bovendien werken dit soort apps vaak niet een corporate werkomgeving.

Stress wordt vaak veroorzaakt door de inbox die maar nooit leeg lijkt te raken. Deze parallel zou je kunnen doortrekken naar sociale media kanalen als LinkedIn en Twitter waar de stroom berichten ook niet eindig lijkt. Als je het zo bekijkt zou ik er zelf nooit voor kiezen mij daar te gaan begeven. Waarom zou je je vrijwillig aanmelden voor nog meer e-mail inboxen?

Bovendien zijn veel social media kanalen ook op zoek naar een plekje in je e-mail inbox. Voor elke soort update kun je een nieuw e-mail bericht verwachten en in mijn ogen maak je jezelf als kanaal minder interessant.
Zo heb ik zelf bijvoorbeeld onlangs een Twitter account aangemaakt om maar vast een naam te registreren voor een klant. Nog geen Tweet mee verstuurd, nog niemand gaan volgen, maar ik krijg wel vier keer per week een e-mail binnen of ik niet een tweet moet gaan sturen, mensen moet gaan volgen of dat ik dingen mis die mensen al aan het Tweeten zijn.
Als ik ‘nieuw’ was had ik het account alweer opgezegd…

Ook LinkedIn wil het liefst elke dag een plekje krijgen in de mailbox met notificaties als nieuwe connecties, nieuws dat veel gedeeld wordt, activiteiten in je netwerk of de ergste: groepsupdates. Standaard staan ze allemaal aan, bedankt LinkedIn!

Pak de controle terug!

Gelukkig bieden alle platformen de mogelijkheid de communicatie stroom te reguleren. Alle e-mail communicatie is per platform prima te modereren waarbij je kunt kiezen wat je dagelijks ontvangt, wat je wekelijks zou willen krijgen en waar je nooit een e-mail over wilt ontvangen. Alleen werkt het feit dat je dit zelf achteraf moet instellen drempelverhogend.

De e-mail stroom is natuurlijk pas het begin van de nieuwe informatie die men verwacht binnen te krijgen via kanalen als Twitter, LinkedIn en Facebook. Wanneer je kennismaakt met deze platformen en je krampachtig gaat proberen alles te volgen wat hier gebeurt, zal je het niet lang volhouden. Tijdens onze bedrijfstrainingen geven we daarom vooral tips over het reguleren van de informatiestromen en hoe je relevante informatie naar je toe kunt laten komen. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van (de juiste) Twitterlijsten voor klanten en informatiebronnen kun je in veel gevallen tijd besparen en beter op de hoogte blijven van wat er gebeurt in jouw netwerk en branche.

Door de social media kanalen op de juiste manier in te zetten krijg je weer controle over de tijd. Het controleren van de relevante berichten kun je doen op gezette tijden die je zelf inplant. Neem bijvoorbeeld de woensdagochtend als vast tijdstip om informatiebronnen te bekijken, of neem het mee in het ‘nu.nl-rondje’ wanneer je een andere taak afgerond hebt. Op deze manier gaat het niet ten koste van productiviteit waar dit bij e-mail of telefoon vaak wel het geval is.

Relevantie

Waar het tot voor kort leek te gaan om een wedstrijd ‘wie heeft de meeste volgers’, begint de zakelijke inzet van sociale media steeds meer toe te gaan naar relevante netwerken en relevante contactmomenten. De return on investment van de inzet van sociale media moet aangetoond worden, zowel vanuit marketing als ook relatiemanagement en customer service.

Voor het zakelijk inzetten van sociale media geldt daarom dat een relevant netwerk veel waardevoller is dan een zo groot mogelijk netwerk. Wanneer jouw volgers en connecties allemaal in dezelfde branche of functie werken kun jij door het delen van kennis grotere waarde toevoegen dan wanneer jouw netwerk versplinterd is. Op dit moment is Google+ in mijn ogen nog het enige netwerk dat de doelgroep benadering vanuit eigen accounts goed op orde heeft met kringen. Op de andere sociale netwerken blijft het delen van content en kennis nog schieten met hagel.

Stap voor stap

Om de drempels weg te nemen, wil ik jullie daarom in deze blogserie stap voor stap begeleiden bij het zakelijk inzetten van sociale media. In eerste instantie zal ik mij richten op de op dit moment meest gebruikte zakelijke netwerken Twitter en LinkedIn.

Voor LinkedIn geldt: het nu niet hebben van een profiel op LinkedIn als zakelijke professional staat gelijk aan het niet hebben van een website voor bedrijven. Je bent hiermee niet vindbaar voor klanten en prospects, die hoogstwaarschijnlijk voor een afspraak wel online naar je op zoek gaan.
LinkedIn is in de meeste gevallen de eerste indruk die (potentiële) klanten van jou krijgen, dus zorg dat dit profiel op orde is. Je bent hiermee vindbaar en benaderbaar en zorgt dat niemand voor een dichte deur komt te staan.

Voor Twitter geldt: de meest gewaardeerde tip door mensen die onze trainingen hebben gevolgd is wel het starten met volgen van andere Twitter-accounts. Maak hierbij gebruik van Twitter-lijsten en je zal zien dat je met een paar minuten per dag helemaal op de hoogte bent van branchenieuws en de activiteiten van klanten.

Als je op deze manier start met het inrichten van je zakelijke netwerk op social media ben je al een eind op weg in het verslaand van de angst voor informatie overload!

In het vervolg van deze blogserie zal ik in meer detail gaan over hoe je jouw informatiestromen kunt beheersen en stap voor stap sociale media kunt toepassen in je dagelijkse werk, met als eerst volgende onderwerp: Productief inzetten van Twitterlijsten.

Stay Tuned!

0
Sander Scholten

sr. project manager



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *