Blog

27 juni 2014

Social media voor zakelijk gebruik: Efficiënt gebruik van Twitterlijsten

Tijdens de bedrijfstrainingen vanuit onze Academy blijkt dat professionals weinig tot geen gebruik maken van social media, om in contact te staan met klanten en of leveranciers in hun dagelijkse werkzaamheden. In deze blogserie zet ik uiteen wat de belangrijkste learnings zijn uit onze trainingen.

Twitter staat gelijk aan onzin

In de vorige blog heb ik aangestipt dat tijd een belangrijke factor is. Twitter kan een tool zijn om tijd te winnen en efficiënt informatie in te winnen, míts je het platform goed gebruikt.

De meest gehoorde redenen om niet aan Twitter te beginnen zijn:

1. Ik hoef niet te weten wat mensen eten

2. Die onzinnige grapjes laat ik graag mij voorbij gaan

3. Ik heb er geen tijd voor, ik moet ook nog werken!

4. Ik heb al Facebook/LinkedIn en geen zin/tijd voor nog een account

Deze zaken worden ervaren door zowel mensen die Twitter nog nooit gebruikt, als mensen die wel een account hebben. Zonde wanneer je weet dat het juiste gebruik van Twitter wel degelijk tijd kan besparen en veel informatie kan opleveren!

Twitter als informatiebron

Voor iedereen die in zijn werk te maken heeft met klanten, kan Twitter van onschatbare waarde zijn. Twitter is naast LinkedIn het grootste platform waar zakelijk nieuws gedeeld wordt door bedrijven en professionals.

Zoek voordat je een afspraak hebt met een klant even het bedrijfsaccount en het persoonlijke account van jouw contactpersoon op en je bent op de hoogte van wat er bij deze klant speelt. Als je bij deze klant langsgaat kun je direct relevante onderwerpen aansnijden, de ervaring leert dat relaties met klanten waar je online ook contact mee hebt als duurzamer worden ervaren.

Twitter is ook een prima platform om passief aan deel te nemen, het starten op Twitter is zo eenvoudig als voor- en achternaam, e-mail en het kiezen van een Twitternaam. Je kunt dan zonder dat je actief deelneemt al veel informatie vinden. Zoek op bedrijven, mensen of andere informatiebronnen – journalisten of specialistenblogs – en verzamel deze in een Twitterlijst. Op deze manier kun je hier met een minimale inspanning veel informatie halen.

Een groot voordeel van het maken van Twitterlijsten is bovendien dat niemand ziet dat je hen volgt en dus ook niet van jouw verwacht dat je een compleet profiel aanmaakt of zelf Tweets verstuurd.

Start met 2 lijsten

Maak 2 lijsten aan met interessante Twitter accounts:

1. Klanten/relaties

2. Informatiebronnen

In de eerste lijst plaats je alle accounts die je kunt vinden van klanten. Dit kunnen bedrijfsaccounts zijn maar ook de accounts van jouw contactpersonen. Als je vervolgens de Tweets in deze lijst bekijkt zul je merken dat je met een paar minuten per dag helemaal op de hoogte bent van wat er bij jouw klanten speelt.

In de tweede lijst plaats je alle accounts van informatiebronnen. Je kunt hier natuurlijk accounts van nieuwswebsites of kranten in plaatsen, maar veel van deze berichten zijn niet relevant. Veel journalisten die publiceren voor deze informatiebronnen hebben zelf ook een Twitter account welke je beter kunt gaan volgen.

Zie hieronder hoe je zelf Twitterlijsten aan kunt maken. Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaringen bij het gebruik van Twitterlijsten!

0
Sander Scholten

sr. project manager



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *