Blog

29 augustus 2012

Social Business – Social stories

Behalve een klantevent is de ‘zomereditie’ ook altijd een soort verjaardagsfeestje van Social Inc. We zijn inmiddels drie jaar verder in de tijd. Social Inc. mag zich verheugd voelen met de gewaardeerde relaties die op ons klantevent af kwamen. Klanten die onderling de ervaringen uitwisselen over de kruistocht door het social media landschap. En het volgende level is alweer in het vooruitzicht: Social Business!

Hoe om te gaan met dit holistische begrip?

evolutie

Het zijn de eerste stappen die we in de nieuwe wereld zetten. Er is geen harde grens bij de overgang van business as usual zoals we die nu kennen, naar een social business. Het is de gedachte en de aanpak die gelden, waarbij er een aantal kenmerken zijn te herkennen van een social business die continu en realtime gevoed wordt door klant(inter)actie. Na een korte kick off door Sonja die een introductie gaf van een social business en waar Social Inc. dat nu al ervaart, met voorbeelden van ANWB, Lego Cuusoo, Agis & Hi, was het podium voor Eneco, Facebook en Unive Regio+ om te vertellen over deze eerste stappen op het gebied van social business. Dat was heel inspirerend om te zien!

Eneco – op naar de volgende stappen

Christian Dietzel, teamleider webcommunicatie trapte af met zijn verhaal over Corporate Communicatie bij Eneco. Na de analysefase volgde pilots met o.a. webcare, waarbij Coosto is aangeschaft, en is de social media wereld meer binnen gehaald. Hierop volgde de fase van het ontwikkelen van een social media strategy. Recentelijk zijn er projecten online gegaan voor interne social media met het custom build platform Eneco Streams dat op Sharepoint draait. Dit zelf bouwen bleek uiteindelijk goedkoper dan de ‘Yammers’ van deze wereld. De doelstelling van 300 actieve mensen binnen een maand is direct overstegen. Met het aanstellen van een social media regisseur komen de volgende stappen om, samen met ‘het nieuwe werken’ in het nieuwe kantoorpand, online samenwerken op een hoger niveau te tillen. Daarbij komen de volgende fases in beeld voor Eneco zoals in onderstaand model te zien is waarbij content en conversatie een steeds grotere rol krijgen: Dit moet verschuivingen veroorzaken van ‘Paid’ naar ‘owned’ en ‘earned media’.

eneco

Facebook – Building essential connections

Facebook had met Wouter Aalbers een inspirerend verhaal over de mogelijkheden van ‘connectedness’. Overall ter wereld vertrouwen op reviews van anderen, waarbij de aanbevelingen van het eigen netwerk van vrienden al helemaal vertrouwenswaardig zijn. Deze ‘Wisdom of friends’ is zeer belangrijk in het maken van beslissingen. Facebook heeft de Hackerscultuur hoog staan en zal dat zo altijd in zich blijven houden. Dit natuurlijk met het gezicht Mark Zuckerberg als uithangbord. Facebook is eigenlijk altijd in beta fase; Facebook gaat altijd voor meer openheid en verbondenheid

the Face Book Wall

Uit onderzoek blijkt dat Facebook fans een twee keer hogere omzet genereren dan niet fans. Zelfs vrienden van Fans blijken meer uit te geven dan gemiddeld. Voor Facebook is de kern dat het een plek is waar verhalen gestructureerd kunnen worden, inzichten opgedaan kunnen worden, inspelen op klantbehoeftes, reageren op de pulse, relevantie laten zien en kunnen innoveren met de stakeholders. De vragen die gesteld moeten worden voor de aanpak van social zijn:

  • Can Social help achieve our business goals ?
  • How can our business become (more) social ?
  • What does social success look like for us ?
  • What have we done so far ? Results ?
  • Which departments need to be involved ?
  • Where do we find brand advocates ?
  • How do we maximize virality ?
  • How do we nurture customer relationship ?
  • How do we monitor, understand, learn & adapt ?

Unive Regio+ – De HEROes in hun blue ocean

Unive Regio+ komt uit een branche die geen hoge “like” factor an sich heeft. De verzekeringsbranche krijgt al niet veel vertrouwen en het product bindt ook niet heel erg. De contact momenten die er zijn moeten gekoesterd worden. Robert de Ruiter, directeur, heeft een heldere visie voor ogen waar hij met de onderlinge heen wil. Niet meer vechten in dezelfde markt als de concurrenten maar zijn eigen “Blue ocean” creëren. Net zoals EasyJet en NovoPen hun respectievelijke markten totaal hebben veranderd. Robert de Ruiter zijn visie is dat de klantbehoeften de basis vormen voor de nieuwe strategie. Om zijn organisatie in beweging te krijgen is Unive Regio+ een samenwerking aangegaan met Social Inc.

waar staat hero voor

Samen met Social Inc. zijn de HEROes (Highly Empowered Resourceful Operatives) uit de organisatie gekozen. Dit zijn de mensen die doen. Niet ellendig lang in de theorie blijven hangen maar direct experimenteren of iets werkt. De personen zijn niet vanuit functie of verantwoordelijkheid gekozen maar vooral om de houding ten opzichte van innovatieve manieren van werken is doorslaggevend. Met deze groep worden brainstormsessies gehouden over specifieke onderwerpen en hoe dat anders of beter aangepakt kan worden. Elke zes weken geeft men verslag van de voortgang en de resultaten. Zo is in een korte tijd webcare opgepakt, is er een ledenvoordeel app beschreven en is er een nieuwe opzet gemaakt voor de website. Dit alles is uitgewerkt zonder dat deze onderwerpen door de hele beslisboom van de organisatie is moeten gaan. Er wordt direct bewijskracht geleverd en geëxperimenteerd of projecten al dan niet aanslaan en dit levert beweging op in de organisatie. Sonja sloot af met onderstaand model over Social Business Ecosysteem die voor zichzelf spreekt;

social business eco system

We sloten het event weer goed af onder het genot van een hapje en drankje. Wij danken iedereen voor haar of zijn bijdrage en zien alweer uit naar 2 oktober bij ons volgende Social Stories aan ‘t IJ! (Dan houden we het koel, we promise :))

0


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *