Blog

Social Business Roadmap: van fans naar business impact in 4 fases-0
7 november 2014

Social Business Roadmap: van fans naar business impact in 4 fases

Deze maand werk ik zeven jaar in ‘social’ waarvan vijf jaar bij Social Inc. De afgelopen jaren heb ik social zien uitgroeien van een speeltje van een pionier binnen de organisatie naar een ‘way of working’. Sterker nog, in mijn eerste jaar was ‘social’ nog geen gebruikelijke term. Ik werkte toen bij een reclamebureau. Daar hadden we het over C2C ‘consumer to consumer’ communicatie’. Klantvragen kwamen in de trant van ‘Doe ons ook iets met Hyves’ en ‘100.000 Facebook fans graag’. Later werd dit ‘Ontwikkel een campagne met Facebook’ of ‘Help ons iets te doen met die klachten op Twitter’.

Inmiddels passen onze klanten social toe op een manier die zowel platformen als bedrijfsonderdelen overstijgt. En daarnaast: we hebben het niet meer alleen over social media, maar ook over social business. Prachtig om een sterk merk te bouwen op social media. Maar met mensen, content en data kun je ook een betere organisatie worden: slimmer, sneller en klantgerichter. Zo kun je met social echte business impact realiseren. Dit maakt dat ik mijn werk bij Social Inc. steeds interessanter vind.

Ok, enough reminiscing. Wat kun jij hier mee? Nou, Social Inc. brengt binnenkort een e-book uit: ‘Social Business Now’! Hierin vertellen we over onze visie op social business. We delen ervaringen van 18 directieleden en senior managers die we hebben gesproken over dit onderwerp. Daarnaast bieden we je tips en handvaten waar je iets aan hebt als je de mogelijkheden van social wil gebruiken om je bedrijf verder te brengen.

Sneak preview: de Social Business Roadmap

Terwijl ons e-book nog virtueel ingebonden wordt wil ik je alvast een sneak preview geven van één van de handvaten: de social business roadmap. De social business roadmap kun je gebruiken om te herkennen waar jouw organisatie staat. En om te bepalen waar je naar toe zou willen.

Deze roadmap bestaat uit vier fases: Presence, Dialogue, Engagement en Social Business. Een bedrijf dat voornamelijk aanwezig en vindbaar is op social media, verkeert in de ‘Presence-fase’. Wanneer een bedrijf ook daadwerkelijk het gesprek aangaat zit het in de ‘Dialogue-fase’. In de ‘Engagement-fase’ betrekt het bedrijf zijn klanten actief. Een ‘Social Business’ integreert social op alle niveaus in bedrijfsprocessen en ondernemingscultuur.

Maatwerk

Dat we het over vier fases hebben betekent trouwens niet dat elk bedrijf door elke fase heen gaat. Er zijn bedrijven die de ‘Presence-fase’ overslaan. Ook hoeft social business niet het eindstation te zijn. Er zijn genoeg bedrijven die toewerken naar ‘engagement’ en het daar bij laten.

Een organisatie zit vaak niet geheel in één fase. Het kan best zijn dat jouw afdeling open staat om te socializen met de buitenwereld, maar dat jullie worden teruggefloten door collega’s van legal. Er zijn namelijk geen social media richtlijnen. Dan bevind je je misschien wel gedeeltelijk in de ‘Dialogue-fase’ en de ‘Presence-fase’. Of jouw organisatie maakt al succesvol gebruikt van allerlei kekke social tools en technologie, maar senior management voelt weinig voor verandering. Dan wil je weten hoe je toch verder komt.

Wordt vervolgd!

Een simpel stappenplan om een social business te worden bestaat niet. Doordat we bij veel bedrijven binnen hebben mogen kijken kan ik inmiddels wel iets zeggen over typische belemmeringen en kansen die zich voordoen op weg naar social business. In mijn volgende blogs zal ik telkens één fase uitlichten, samen met praktische handvaten om verder te komen. Hier kun je de dingen uitpikken waarmee je collega’s en je leidinggevende kunt inspireren.

Hartstikke leuk die blogreeks. Maar hoe zit het met dat e-book?

‘Social Business Now’ publiceren we volgende week op www.socialbusinessnow.nl. Hier vind je ook een preview van de interviews die we hebben afgenomen met o.a. Natuurmonumenten, ANWB, Eneco, KPN, Best Western, FNV Bondgenoten, UNETO-VNI en Vebego. Er is plek voor meer! Ben of ken je iemand die we zouden moeten spreken over dit onderwerp? Laat het me weten.

Volg @SocialInc om op de hoogte te blijven nieuwe publicaties, round table meetings. En join the conversation met #SocialBusinessNow!

 

0
Sanne Heerink

strategy director



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *