Blog

Social Business Now: Vebego Social business zit in ons DNA-0
1 juli 2014

Social Business Now: Vebego Social business zit in ons DNA

Social Inc. spreekt met Nederlandse CxO’s over hun visie op social business. Is social business een hype of een must? Is social business een cultuur of een strategie? Wat is hun eigen rol?

Hoe dichter we in contact staan met onze medewerkers en klanten, hoe beter de bedrijfsresultaten

Het internationale familiebedrijf Vebego is actief in de schoonmaakbranche, personeelsdiensten, publieke sector en de gezondheidszorg. Ruim 100 bedrijven maken onderdeel uit van Vebego. Daarnaast heeft Vebego een groot aantal samenwerkingsverbanden en joint ventures. Met ruim 40.000 medewerkers is Vebego actief in Nederland, België, Zwitserland en Duitsland. De totale omzet is €1.065 miljoen. Roy Ploum is Online Business Development Manager bij Vebego en altijd op zoek naar nieuwe communicatie- en businessmodellen op online en mobiel gebied.

Wat goed is voor onze mensen is automatisch goed voor onze klanten

“Alle sectoren waarin we opereren, kennen we door en door. We beléven ze door en door. Zó helpen we elkaar verder. In ons DNA zitten twee ankerpunten: duurzaamheid en innovatie. Gewoon nieuwe dingen doen, omdat ze goed zijn voor onze mensen en goed zijn voor onze klanten. En is iets goed voor onze mensen dan is het automatisch goed voor onze klanten. Binnen Vebego ben ik op zoek naar nieuwe communicatie- en business modellen op online en mobiel gebied, om beter in contact te komen met onze (toekomstige)medewerkers en (toekomstige)klanten. Hoe dichter we in contact staan met onze medewerkers en klanten, hoe beter ons bedrijf en daarmee de omzet en het resultaat wordt.”

De meest gevaarlijke concurrenten zetten we zelf op

“Meerdere malen per jaar organiseren we bij Vebego hackathons, een begrip uit de wereld van de startups. Mensen van Vebego, maar vooral ook mensen van daarbuiten, gaan in groepjes aan de slag met verschillende opdrachten. In korte tijd worden zes of zeven nieuwe bedrijfsconcepten uitgewerkt of worden groepjes uitgedaagd om de code van hun huidige succesconcept te kraken. Praktische en strategische issues worden zo heel concreet. Ook worden dagen besteed aan het bedenken van zogeheten ‘nightmare competitors’, waarbij de deelnemers de meest gevaarlijke concurrent uitwerken. Zo’n bedrijf wordt daarna ook daadwerkelijk opgezet. Zo is het online bedrijf Cleandeal ontstaan, nu de grootste concurrent van ons bedrijf Alpheios. Waar Alpheios zich positioneert met hoogwaardige concepten rond de zorg, focust Cleandeal op online gemak. Na anderhalf jaar maken we al winst met Cleandeal en komen we in nieuwe markten. Het is heel simpel, doen wij dit niet, dan doen anderen het wel. De hackathons geven energie en alle betrokkenen gaan gericht aan de slag met de kennis vanuit hun (net)werk.”

We geven juist lager opgeleiden meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid

“Ook schoonmaak app @lly dankt haar bestaan aan de hackathons. De app wordt onder anderen gebruikt door dochteronderneming Hago Next. Het schoonmaakbedrijf geeft alle 200 schoonmakers een smartphone voorzien van de app @lly. Die app is de digitale assistent, die altijd en overal is en in contact staat met iedereen: schoonmaker, de eindgebruiker en de klant. Zo is @lly voorzien van signalerings- en meldfuncties. Bij kapotte spullen, kan de schoonmaker direct een foto maken en deze delen met de facilitair manager van het bedrijf om de spullen te laten maken. Schoonmakers kunnen inchecken in ruimtes zodat duidelijk is waar zij schoonmaken. Klanten kunnen eenvoudig melding maken van verrassingen die om een kordate reactie vragen zoals een omgevallen kop koffie, hoog bezoek of uitgelopen vergaderingen.”

“We dachten dat de app vooral zou aanslaan bij jonge mensen, gewend aan een smartphone. Maar het waren ook de oudere, allochtone vrouwen die de app met open armen ontvingen. Het doorsturen van een foto van iets dat stuk is, is niet alleen veel sneller, het is ook makkelijker. De allochtone vrouwen beheersen de Nederlandse taal niet altijd even goed. Het past helemaal in onze gedachte rondom maatschappelijk verantwoord ondernemen: iedereen — en juist lager opgeleiden — meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheden geven. Maar dat gebeurde niet vanzelf, na twee maanden liep het gebruik terug. Wat ontbrak was goed leiderschap. Leidinggevenden die precies begrijpen waarom we dit doen en dat ook uitdragen en voordoen. Inmiddels bestaat de succesvolle app @lly in zeven varianten, heeft Hago Next een omzet van 7-8 miljoen euro en draait het bedrijf al twee jaar zwarte cijfers.”

Tence: in concept het enige social business bedrijf

“Niet alle ontwikkelingen en innovaties ontstaan vanuit hackathons. Bij Tence, een volledig mobiele uitzendorganisatie, ging dat heel anders. Binnen een dag hebben we het concept ontwikkeld. Tence wilde er eerst niets van weten ‘ze waren met de strategie bezig’. Het rendement stond door de crisis flink onder druk. Door de focus op de toekomstige strategie was er geen ruimte meer voor nieuwe initiatieven. Toen ben ik zelf naar de Raad van Bestuur gegaan, die zeiden direct: doen! De Raad van Bestuur heeft mij gevraagd om Tence drie dagen per week te helpen. Nu gaan we het alsnog doen. In concept is Tence het enige echte social business bedrijf van Vebego. Klantkandidaten schrijven zich online in en doen een werkprofieltest. Op basis van deze antwoorden zoekt Tence Online een passende vacature. Kennismakingsgesprekken gebeuren offline, het ondertekenen van een arbeidscontract online. Daarna krijgen uitzendkrachten toegang tot de nieuwe app van Tence: Flex@lly. De app ondersteunt medewerkers en uitzendkrachten bij hun werk. Niet alleen het werkrooster, urenregistratie, salaris en vakantiedagen zijn hier te vinden, Flex@lly is ook voorzien van een wekker en reisplanner. Sneeuwt het? Dan krijg je een berichtje dat je een trein eerder moet nemen. Ook helpt de app bij het realiseren van ambities. Wil je een nieuwe functie? Flex@lly geeft precies aan welke stappen daarvoor nodig zijn.”

Haal de scherpe randjes er niet af

“De uitzendbranche is evenals de schoonmaakbranche een conservatieve omgeving. Toch lukt het ons deze branches op z’n kop te zetten. Dat zit hem in durf. Mensen die vertrouwen hebben en zeggen: ‘we gaan het doen’. Bovendien is pionieren makkelijker als het niet direct om al te grote bedragen gaat. Het mobiele uitzendbureau Tence is opgebouwd voor een beperkt budget. Vanuit daar tonen we succes en bouwen we verder. Ons innovatieteam bestaat uit slechts vier mensen. Wat mij betreft hoeven we niet meer mensen in ons team. Dat maakt lui. Innovatie en social moet bij iedereen in de genen zitten. Al hebben we in feiten een veel groter innovatieteam door de hackathons. We geloven heel erg in joint ventures. Bij ons zit dit innoveren, het beste willen voor klanten en voor medewerkers, echt verankerd in de top. Zij zorgen er wel voor dat het bij iedereen in de genen blijft zitten door teams te bouwen die gebaseerd is op de juiste bloedgroepen. Wat ik echt belangrijk vind is dingen puur doen, de scherpe randjes er niet afhalen. Echt het beste willen voor je omgeving, klanten en medewerkers. Verantwoordelijkheden niet alleen pakken, maar ook echt ervaren. Al geef ik er eigenlijk geen naam aan: social business zit heel erg in ons DNA!”

Onder de noemer “Social Business Now” spreekt Social Inc. regelmatig met Nederlandse CEO’s over hun visie op Social Business. Behoefte aan meer social business inspiratie, tips of cases? Neem contact met ons op.

0


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.