Blog

Social Business Now UNETO-VNI: Social helpt ons onzichtbare vak zichtbaar te maken-0
11 juli 2014

Social Business Now UNETO-VNI: Social helpt ons onzichtbare vak zichtbaar te maken

Social Inc. spreekt met Nederlandse CxO’s over hun visie op social business. Is social business een hype of een must? Is social business een cultuur of een strategie? Wat is hun eigen rol?

Titia Siertsema is sinds 1 januari 2013 voorzitter van UNETO-VNI, de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en elektrotechnische detailhandel. UNETO-VNI vertegenwoordigt circa 4.500 installatiebedrijven en 1.300 winkels. Als woordvoerster en lobbyist zorgt Siertsema dat de installatiebranche relevant is in de juiste netwerken zoals het politieke circuit, partners, ketenpartijen maar ook het grote publiek. Social speelt hierin een steeds belangrijkere rol.

Ik maak dankbaar gebruik van social om sneller relevantere informatie te ontvangen

“We hebben voor sommigen een heel onzichtbaar vak. Techniek zit verstopt achter muren, plafonds en vloeren. Men weet pas dat er sprake is van techniek, als iets niet meer werkt. Social helpt oplossingen door middel van techniek, zichtbaarder te maken. Als voorzitter ben ik een boegbeeld en heb ik hierin een belangrijke rol. Door social kan ik meer onderwerpen belichten en ben ik beter op de hoogte van wat er speelt. Ik twitter niet dat ik een bord macaroni aan het eten ben, maar ik twitter vooral wat ik interessant vind en ik heb altijd in mijn achterhoofd dat ik de branche en mijn leden ermee wil helpen of stakeholders wil bereiken. Ik ben niet een type dat op zoek gaat naar informatie, het moet me aangereikt worden. Vroeger ging ik niet het internet op om nieuws te zoeken, ik las de kranten. Nu wordt het mij aangereikt via social, minstens zo toegankelijk maar dan via mijn eigen kringen.”

De kring van stakeholders online is veel groter dan ik dacht

“Leden weten mij beter te vinden, en ik vind de leden ook beter. We zijn meer op de hoogte van wat leden doen en de lijnen zijn korter. Met ondernemers en met stakeholders sta ik op allerlei, soms heel specifieke onderwerpen, continu in contact. De kring van stakeholders online is veel groter dan ik dacht. Ik kan beter en effectiever mijn werk doen, vol op de actualiteit. Social is een realtime medium. Ik ben altijd aan het werk. Is dat erg? Nee. Overdag combineer ik werk met mijn privéleven. En ‘s avonds is werk ook hobby. De strikte scheiding tussen werk- en privé is een beetje ouderwets.”

Onze beleidsmensen beseffen nog onvoldoende dat verbinden op social plaatsvindt

“Social wordt steeds belangrijker. Daar zit je echte bereik. Media is steeds gefragmenteerder, doelgroepen gedifferentieerder. Slechts een enkeling luistert naar de regionale radio of leest een krant. Veel meer van onze mensen moeten social actief inzetten. Nu zie je dat vooral terug, naast mezelf, bij pers, communicatie en sterk in de regio. Voor onze medewerkers uit de regio is social een manier om continu met de ondernemers in contact te staan. Ze hebben de drang te verbinden. Dat gaat alleen maar sterker worden. Onze beleidsafdeling is nog relatief terughoudend met social. Het is nog niet echt verankerd in hun dagelijks werkproces. Ze hebben nog niet allemaal in de gaten dat actualiteit, verbinding met stakeholders, de politiek en leden, ook en júist op social plaatsvindt. Onze beleidsafdeling werkt met traditionele middelen om met de omgeving te communiceren. Ik zou graag willen dat ook zij social als instrument omarmen en integreren in hun werkmethode. Bovendien creëert dat meer transparantie en openheid over wat we voor onze leden doen, willen betekenen en kunnen we meer invloed uitoefenen op onze omgeving met onze standpunten.”

Leden moeten accepteren dat we ook fouten kunnen maken

“We maken een grote slag op social. Het is dan ook al enorm verbonden aan onze corporate doelstellingen. Zo hebben we een bedrijfspagina op LinkedIn waar we steeds meer het effect zien van onze berichtgevingen, en daar ook slimmer in worden. We hebben verschillende LinkedIn groepen waar we discussies met onze leden volgen of initiëren, als ook met de omgeving van onze vereniging en onze leden. We zijn in het begin al bijzonder selectief geweest met wie we toelaten in deze groepen, zodat we er kwalitatieve en relevante discussies hebben. Door de Cobouw zijn we al enkele keren geplaatst in de top vijf van social actieve partijen in de bouw- en installatiewereld. Ook maken we actief gebruik van Twitter. Soms bereikt ons nieuws de juiste personen sneller op deze manier, dan via onze sites en een persbericht. Bijzonder effectief dus. Natuurlijk gaat het ook wel eens fout. We moeten bijvoorbeeld oppassen met politieke stellingname. Soms moet je wel even nadenken hoe je iets formuleert, vooral als je je kwaad maakt over iets. Dat is ook een kwestie van afspraken maken met medewerkers en je gezonde verstand gebruiken. Daarnaast moeten de leden accepteren dat we ook fouten kunnen maken”.

Installateurs zijn niet extravert maar worden wel meer social

“Onze leden zijn heel verschillend in hun social media gebruik. Neem bijvoorbeeld de detailhandelsleden. Sommigen zijn al ver, zoals de grote leden. Ze zetten het in voor webcare, als servicekanaal richting de consument. Anderen zijn weer wat terughoudender. Het social business model voor een detailhandelslid ziet er op sommige punten anders uit dan voor een installatielid. Kenmerkend is dat installatieleden meer hulp bij social kunnen gebruiken. Van nature zijn installatieprofessionals geen extraverte mensen die zichzelf op de borst kloppen voor wat ze gepresteerd hebben. Maar dat mag wel! Laten zien wat we doen, om meer waardering en zichtbaarheid te krijgen voor de goede dingen van onze branche. En als ze zich dan kwetsbaar opstellen ontdekken ze ook de leuke kanten, zoals complimentjes krijgen. Typisch; die retweeten ze wel maar ze zullen het nooit van zichzelf zeggen. Sommige van onze leden zijn grote ondernemingen die social ook inzetten om intern te communiceren. Om samen oplossingen intern te vinden, om te communiceren. Zo staan ze ook in contact met werknemers. Willen ze weten wat ze doen. Waar werknemers zich zorgen over maken. Ook hier verbinden social media”.

Geen eenmalige campagne, maar een beweging van binnenuit

“We ondersteunen onze leden bij het ondernemerschap. Ondernemers zichtbaar maken, hen verbinden. We gaan leden nog beter vertellen over trends, welke bewegingen er gaande zijn. Als ondernemer verbinden wij hen met de samenleving. Binnenkort lanceren we een sector breed platform waar ondernemers kunnen laten zien hoe fantastisch en innovatief techniek is. Met dit platform gaan we zoveel bereik genereren, dat straks ook het grote publiek en in het bijzonder de zakelijke markt geïnspireerd raakt over de kracht van de techniek achter Nederland. Dit doen we op onorthodoxe wijze. Geen eenmalige campagne, maar een beweging van binnenuit. Niet met een communicatieteam van 2 of 20 mensen achter de knoppen, maar 200, 2.000 of 20.000 mensen: leden, UNETO-VNI, influencers. Met hen creëren we een social army die de techniek achter Nederland zichtbaar gaat maken. Deze army is in potentie ongelofelijk krachtig. Kenners en autoriteiten (leden) worden geholpen om, met goed gekozen en geproduceerde content, impactvol te communiceren. Recht in hun doelgroep, op momenten die zij zelf kiezen. Business to business en social media is een winnende combinatie.”

Onder de noemer “Social Business Now” spreekt Social Inc. regelmatig met Nederlandse CEO’s over hun visie op Social Business. Behoefte aan meer social business inspiratie, tips of cases? Neem contact met ons op.

0


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *