Blog

Social Business: Brains, balls, budget en leiderschap-0
9 december 2013

Social Business: Brains, balls, budget en leiderschap

Dinsdag 1 oktober vond ons event “#CHANGE: van social media naar Social Business” plaats. Alweer de vijfde editie uit onze reeks ‘Social Stories aan het IJ’. Op deze bijzonder zonnige najaarsdag gaven experts inzicht in de kansen en uitdagingen van Social Business. Vragen als: wat is (g)een Social Business? En hebben bedrijven wel lef voor transformatie naar een echte Social Business organisatie? passeerden de revue. Dit alles onder leiding van onze messcherpe en energieke dagvoorzitter Ronnie Overgoor.

Benieuwd naar de presentaties van onze sprekers? Deze worden geschikt gemaakt voor publicatie en verschijnen dan hier op onze site en slideshare. Blijf ons in de gaten houden!

Sonja Loth, directeur Social Inc. – “Leiderschap is essentieel.”

In het sfeervolle Undercurrent met een prachtig uitzicht op ‘t IJ gaf onze eigen Sonja Loth de aftrap. Sonja ziet een enorme verandering binnen Nederlandse organisaties. Meer en meer wordt transparantie en een duurzame bedrijfsvoering prioriteit. Een Social Business (strategie) biedt daarbij handvatten om veranderingen te sturen en mensen te verbinden. De belangstelling voor het fenomeen Social Business is groot, het aantal Nederlandse onderzoeken naar Social Business is daarentegen zeer beperkt. Sonja: “Om deze reden is Social Inc. gestart met een periodiek kwalitatief onderzoek ‘Social Business Now!’ wat de visie van Nederlandse CEO’s op Social Business in kaart brengt”. Het onderzoek is momenteel in volle gang. In november zullen de resultaten uit gesprekken met de eerste tien CEO’s gepubliceerd worden. De eerste inzichten werden echter al gedeeld met de aanwezigen in Undercurrent.

Om daadwerkelijk tot een Social Business te komen is een cultuuromslag nodig. Goed leiderschap is hiervoor essentieel. Wie durft de verantwoordelijkheid te nemen?” Via real-time polling zien we dat bijna 80% van de aanwezigen dit aandurft. Dat belooft wat voor de komende jaren!

Frank van den Berk, manager social media team FrieslandCampina – “Social Business is een kwestie van gewoon doen.”

Friesland Campina timmert online hard aan de weg. Spreker Frank van den Berk realiseert zich als geen ander dat je als organisatie naar buiten moet treden en de consument moet opzoeken. Luisteren, leren en je gedrag aanpassen. Samenwerken is hierbij noodzakelijk, zowel intern als extern. Intern ligt de uitdaging voor Friesland Campina in het meer samenwerken, een centralere aansturing en minder outsourcen.

Sebastiaan van Rijnsoever, directeur Social media KPN – “Niet roepen maar luisteren.”

“De missie van KPN is om de beste dienstverlener worden. Niet door te roepen maar door te luisteren.” aldus spreker Sebastiaan van Rijnsover. Ook binnen KPN is de beweging gaande om medewerkers naar buiten te brengen en klanten naar binnen te halen. De beleving van een klant wordt bij KPN nauwlettend gevolgd: hoe komt de klant binnen en hoe vertrekt deze weer? Met trots vertelt Sebastiaan dat webcare echt werkt voor KPN: van de mensen die binnenkomen met een klacht staat na afloop 40% neutraal tegenover KPN en 30% van de boze mensen wordt positief. Om deze verschuiving te realiseren wordt hard gewerkt. Zo wordt de online helpdesk 24 uur per dag bemand door een team van 28 online helpdesk specialisten. De klant weet KPN online – op Twitter en op Facebook – steeds beter te vinden. Daarnaast helpen klanten elkaar onderling steeds vaker en worden medewerkers met slimme apps gefaciliteerd om klanten te helpen zo snel mogelijk op de juiste plek terecht te komen met vragen. De lijnen worden korter, de klantervaring beter, het contact persoonlijker. “Samen zijn we KPN Social.”

Liselore Ammerlaan, Lead Social Business IBM – “Brains, balls & budget.”

Als Lead Social Business bij IBM Global Business Services heeft Liselore Ammerlaan veel ervaring met het implementeren van Social Business. Liselore zette haar presentatie kracht bij door sprekende beelden aan het publiek te tonen. Een afbeelding van een kijkdoos illustreert de behoefte van klanten om doorkijk te hebben in de organisatie. Om beter te kunnen leveren op klantvraag is interactie met de buitenwereld nodig. Deze interactie leidt tot engagement en deze informatie neem je als organisatie weer mee. Liselore raadt aan werknemers te voeden: meet het, maak het zichtbaar. Dat is wat mensen raakt en in beweging brengt om betere en betekenisvolle klantrelaties aan te gaan. “Voor een Social Business zijn brains, balls en budget nodig.” aldus Liselore.

Ruud Hendriks, mediaondernemer en co-founder Startupbootcamp – “Samenwerken, fouten maken en vertrouwen winnen.”

Als co-founder van Startupbootcamp heeft spreker Ruud Hendriks dagelijks te maken met kleine bedrijven met een beperkt budget. Juist deze bedrijven weten hun weg in social goed te vinden. Grote bedrijven kunnen veel van hen leren. Enerzijds omdat ze sneller kunnen schakelen, anderzijds omdat ze sneller valideren. Ze maken hun fouten eerder, leren daarvan en verbeteren hun product. En daar ligt volgens Ruud ook meteen de essentie van Social Business. “Echte innovatie vindt plaats als je ook fouten mag maken.” Ruud Spreekt uit ervaring als voormalig programma directeur bij RTL. “Alles draait daarbij om het team en de juiste samenwerking. Leiderschap is essentieel, je moet kunnen aanvoelen hoe je mensen kunt motiveren en als leider moet je goed kunnen luisteren.”

Conclusie

De transformatie naar een Social Business is een pad vol uitdagingen, maar met vele kansen. In een Social Business organisatie zou voor iedere medewerker een rol weggelegd moeten zijn. Visie en leiderschap zijn onontbeerlijk voor het slagen ervan. Ofwel; geef het benodigde vertrouwen en ruimte aan je medewerkers om (innovatief) ondernemer te mogen zijn binnen de organisatie. Dat betekent durven, doen, risico nemen en fouten mogen maken.

Meer over #CHANGE

0


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.