Blog

Seriously Good: de kracht van goede content en merken van de toekomst.-0
2 November 2017

Seriously Good: de kracht van goede content en merken van de toekomst.

Seriously Good. Only the really really good stuff; zo luidt de branding van het nieuwe platform van ondernemer Ingrid van der Chijs. Het SOCIAL.INC Innovatielab staat deze maand in het teken van het kersverse vernieuwende platform. Ons team is uitgedaagd om met de beste ideeën en concepten te komen voor meer naamsbekendheid en hogere conversie. Ik ging met Ingrid in gesprek over content, doing good, shared KPI’s en merken van de toekomst. Een inspirerend uurtje waarna ik kan stellen dat Seriously Good ook echt ‘seriously good’ is.

Ingrid van der Chijs

Contentstrategie

Door haar ervaring, onder meer als content director digital van Allerhande en als redacteur tot adjunct-hoofdredacteur van Libelle.nl en Libelle TV, heeft Ingrid een uitgesproken visie op merken en content. Ze voorspelt dat er over 10 jaar geen enkel commercieel merk meer is zonder contenttak. Waar traditionele marketingcommunicatie commercieel gedreven is, draagt content bij aan een hoger doel: ‘Het belangrijkste voor merken is dat ze mensen inspireren, verhalen vertellen’. Met deze visie als vertrekpunt, is een contentstrategie de basis voor Seriously Good. Met als resultaat: een redactioneel platform en webshop in één.

‘Wij hebben bewust gekozen voor een contentstrategie omdat geen enkele website meer een ‘destination’ site is. De meeste websites krijgen inmiddels een groot deel van de traffic via social media’. En om zichtbaar te zijn op social media heb je goede content nodig.

Single purpose: doing good

Good Stories

Good People

Good Brands

Alle content op het platform voldoet aan minimaal één van deze drie redactionele pijlers. Waarbij ‘good’ staat voor: goed voor nu, en voor later – goed voor jezelf en voor anderen. ‘Duurzaamheid, maar dan simpel uitgelegd’, volgens Ingrid. ‘Er wordt weinig op een luchtige, toegankelijke manier geschreven over duurzaamheid. Maar merken die bijdragen aan een betere wereld verdienen het juist om zichtbaar te zijn. Daar helpen wij ze bij’.
Door binnen het platform redactionele content en een webshop te combineren, wordt het makkelijker voor mensen om duurzame merken te kopen. Mensen raken geïnspireerd en worden direct in de gelegenheid gesteld producten te bestellen. ‘We inspireren én faciliteren.’

Mooi spul

Ondertussen heeft een flinke lijst merken zich aangesloten bij het platform. Wel nádat ze door de keuring van de brand manager zijn gekomen. De lat ligt hoog. Goed bezig zijn is een randvoorwaarde, maar producten moeten ook mooi zijn. Bij Seriously Good zijn ze bijvoorbeeld fan van Uashama. Zij maken tassen van gelooid papier; dat lijkt op leer, maar is het niet! Het merk Rescued vindt Ingrid ook te gek: ’zij recyclen producten en maken daar coole spullen van voor in huis, zoals een lamp van een augurkenpot. Dingen die zij maken vind ik echt heel mooi.’

Eigen producten

Het Seriously Good team gelooft dat de esthetiek van duurzame spullen een belangrijke aankoopfactor is voor consumenten. Dus: hoe mooier duurzame producten, hoe meer mensen deze producten kopen, hoe beter voor de wereld. ‘We hebben ook de ambitie om eigen lifestyle producten uit te brengen’. Ingrid vertelt enthousiast dat er een prototype op de plank ligt van een 3D geprint armbandje met een pijltje. Op het bijgevoegde kaartje staat: ‘Congrats, you’re going in a seriously good direction’. 3D geprint van biologisch afbreekbaar materiaal, dus minimale afvalverspilling én goed voor het milieu. Hiermee wil Seriously Good laten zien hoe leuk en cool duurzame producten zijn. Op dit moment wordt het ontwerp gefinetuned, dus we zullen nog even geduld moeten hebben.

Seriously Good team

Qua organisatie is Seriously Good vergelijkbaar met een mediamerk. Een redactiemanager is verantwoordelijk voor de redactionele content op de kanalen. Content moet passen binnen de redactionele pijlers: good stories, good people en good brands. Innovatieve verhalen met een toegankelijke tone of voice, en een vleugje humor.

Een pool aan freelance content makers produceert de vaste rubrieken, waaronder een videorubriek waarin Seriously Good People worden geportretteerd.

Seriously Good zou ook graag samenwerkingen aangaan met influencers. ‘Duurzaamheid is een super afstandelijk onderwerp. Door de verhalen persoonlijker te maken, raken ze je veel sneller.’ Echter lijken weinig influencers uitgesproken aandacht te besteden aan duurzame merken. Via Instagram geeft Ingrid je zelf een kijkje achter de schermen bij Seriously Good.

What goes around comes around

De ouderwetse manier van ondernemen is primair gefocust op commercie: hoe kan ik hier zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld mee verdienen? Maar er is meer dan alleen geld verdienen. Tijd en energie stoppen in iets waar je in gelooft, voldoening uithaalt en door groeit, zowel commercieel als persoonlijk. Dit is waar het bij Seriously Good om draait. ‘De merken waar wij mee samenwerken hebben niet altijd veel commerciële ervaring. Dit betekent dat we merken die deelgenoot zijn van het platform, hierin begeleiden. Dit kost meer tijd en energie dan wanneer we andere keuzes zouden maken. We vinden het belangrijk dat we díé merken helpen, waarvan we vinden dat ze meer aandacht verdienen. En helpen wij deze merken succesvol worden, dan worden we hier zelf ook weer beter van. Dit noemen we shared KPI’.

Het merk van de toekomst

‘Ik heb nooit geloofd in de stelling dat printmedia dood is en alles naar online moet’. Ingrid gelooft erin dat je als merk succesvol bent als je op alle plekken aanwezig bent waar je doelgroep is, online én offline. ‘Iedereen zit letterlijk op dezelfde platformen te vechten om aandacht. Hoe vaker je als merk op verschillende plekken onderscheidend zichtbaar bent, dat kan ook als fysieke winkel zijn, hoe vaker de klant aan je denkt en hoe succesvoller je bent.’

Seriously Good & SOCIAL.INC Innovatielab

Wil jij graag in contact komen met Seriously Good, of heb je ook een vraagstuk waar ons team je mee kan helpen? Neem gerust contact met me op!

Anouk van Eijkeren
account manager
0