Blog

Reviews als ijzersterke content-0
11 January 2018

Reviews als ijzersterke content

Waarschijnlijk hoef ik jou niet meer te vertellen dat je zonder goede reviews over je product of dienst een lastige positie hebt. 72% van de consumenten vindt de mening van anderen belangrijk bij een aankoop en 50% van de consumenten zoekt actief naar reviews (bron: DGT). In dit blog geef ik je zes tips om van (onbetaalde) r­­eviews sterke content te maken voor jouw eigen kanalen.

1. Genereer reviews via social

Reviews worden overal gedeeld. Denk aan sites als TripAdvisor, Kieskeurig.nl of Tweakers. Maar ook via jouw eigen social kanalen kun je eenvoudig reviews genereren. We kennen allemaal de reviewfunctie op de Facebookbedrijfspagina’s. Een eenvoudige oproep via een Facebookpost om een review achter te laten na een aankoop doet wonderen.

 

Laat nu een review achter!

Iets gekocht bij ons? Plaats een review op onze Facebookpagina en laat ons even weten hoe je het ervaren hebt!

Geplaatst door bol.com op dinsdag 9 januari 2018

 

2. Giet je reviews in een content rubriek

Deel reviews via een vaste rubriek met een herkenbare opbouw en stijl. En zet deze rubriek in een vast ritme in, bijvoorbeeld eens per week. Hoewel vele contentvormen mogelijk zijn, ligt video bij reviews voor de hand. Via een video kan je in korte tijd een geloofwaardig verhaal over de bühne brengen. Houd de video kort (maximaal 60 seconden) en zorg voor een verrassende opening om direct de aandacht te grijpen. Zoek naar een frisse aanpak met een kwinkslag zodat de review niet alleen inhoudelijk sterk is, maar ook leuk is om te bekijken. Met een sterke rubriek bied je jouw doelgroep net dat beetje extra ten opzichte van geschreven reviews op onafhankelijke sites!

Zo heeft Bosch een aantal nieuwsgierige consumenten de AutoCook laten testen. De AutoCook is een multicooker met vooraf ingestelde kookprogramma’s, waardoor ook mensen met weinig kookervaring een lekker gerecht op tafel kunnen zetten. Als aftrap is er een workshop georganiseerd. Hierna ging de groep consumenten zelf aan de slag met de AutoCook. Op hun eigen social kanalen hebben zij hun ervaringen over de AutoCook gedeeld. Na afloop hebben wij voor Bosch een serie reviewvideo’s gemaakt met een aantal van deze consumenten.

 

 

3. Laat authenticiteit voorop staan

Het gevaar van reviews produceren voor een eigen rubriek is dat dit ten koste gaat van de authenticiteit en dus van de geloofwaardigheid. Want eerlijk is eerlijk, het is lastig concurreren met reviews op een onafhankelijke site. Script je reviews daarom niet en blijf bij de waarheid. Laat echte consumenten in hun eigen woorden met hun eigen ervaringen aan het woord. Een review met ook kritische feedback vergroot de geloofwaardigheid.

Philips heeft een videoserie gemaakt met reviews van de Hylco en Airfryer. Deze reviews van Philips zijn te gelikt en voelen onecht. De unique selling points worden overduidelijk één voor één afgewerkt. De reviews voelen aan als een stock-video en verliezen hierdoor aan kracht.

 

 

4. Belicht reviews vanuit meerdere kanten

Een consument let op andere dingen dan een expert. Waar een consument vooral eigen ervaringen deelt en oordeelt op prijs en kwaliteit, delen experts vooral de verrassende kanten van jouw product of dienst, en zullen deze eventueel vergelijken met soortgelijke producten of diensten. Belicht de reviews daarom vanuit meerdere kanten, zodat de consument een goed beeld heeft van wat jij aanbiedt.

Telfort laat eigen experts aan het woord. De video komt snel ‘to the point’ en is direct inhoudelijk. De uitleg is heel duidelijk. De voordelen worden een voor een belicht. Een nadeel is dat dit format heel commercieel is en volledig Telfort branded, wat minder geloofwaardig overkomt. Maar naast een aantal consumentenreviews kan deze video een sterke aanvulling zijn.

 

De Nokia 6 volgens onze specialist.

Hulp nodig bij het kiezen van een nieuwe telefoon? Onze specialist deelt zijn ervaring.

Geplaatst door Telfort op donderdag 2 november 2017

 

5. Zet je reviews kracht bij door cijfers & nominaties te noemen

Laat zien dat de reviews in jouw content niet op zichzelf staan. Deel bijvoorbeeld het gemiddelde consumentencijfer of een gewonnen consumentenprijs van onafhankelijke reviewsites in jouw content.

 

6. Zorg dat je reviews vindbaar zijn

Consumenten vinden reviews belangrijk en zoeken hier via Google naar. Zorg er dus voor dat jouw reviews eenvoudig te vinden zijn. Verzamel de reviews in een playlist op YouTube en op je website. Geef een goede omschrijving mee en gebruik woorden waar de consument op zoekt.

Ik hoop dat je een aantal praktische tips hebt opgedaan! Zin om eens te sparren wat reviews voor jouw contentstrategie kunnen betekenen? De koffie staat klaar!

0