Blog

7 januari 2014

Reclamecode Social Media; wat betekent dat?

Per 1 januari 2014 is de Reclamecode Social Media (RSM) in werking getreden. De belangrijkste wijzigingen hebben te maken met betaalde promotie en het verwijderen van bepaalde (negatieve) berichten.

RSM

Gelijktijdig met de opkomst van social media, ontstonden er discussies over privacy en reclame. Social Inc. is een van de initiatiefnemers voor de Social Marketing Code bij de DDMA. Deze code legt het betaald inzetten van bekende of onbekende personen aan banden. De Reclame Code Social Media komt voort uit deze Social Marketing Code. De nieuwe code houdt in, dat het Nederlandse bedrijfsleven vanaf 1 januari verplicht is om melding te maken van beloningen voor reclame door personen. Ook voor het verwijderen van negatieve uitingen over het bedrijf is niet zonder meer toegestaan.

Beloning

Je mag als Nederlands bedrijf nog steeds personen vragen een product van jou (positief) te reviewen. Je mag ze er ook nog steeds voor belonen, zowel met euro’s als met producten. Maar, als er een beloning tegenover staat, moet dit voor iedereen direct duidelijk zijn dat jij deze persoon hebt beloond om iets over jouw product te zeggen. Dit doe je door bijvoorbeeld de hashtags #spon of #ad aan het bericht toe te laten voegen. Maar je kunt ook ‘ik mocht product x gratis uitproberen’ in de post of tweet laten zetten.

Webcare

Ook voor negatieve uitingen over een bedrijf op Social Media zijn afspraken gemaakt in de RSM. Zo mogen adverteerders niet zonder meer negatieve reacties verwijderen, omdat dit misleidend kan zijn. Hier geldt dat het verwijderen van negatieve reacties door bijvoorbeeld webcareteams wel mag, als dit maar duidelijk vermeld wordt. Kijk voor uitgebreide voorbeelden in de richtlijnen van de Reclamecode Social Media.

Ik denk dat de RSM een goede ontwikkeling is. Veel mensen zullen zo door de betaalde reclame van BN’ers heen prikken, zeker als het op deze manier gebeurt. Maar er zijn ook social media gebruikers die dit niet direct doorhebben. Het verwijderen van negatieve uitingen over je bedrijf was eigenlijk al not done, nu moet het zelfs expliciet worden vermeld. Met de RSM wordt social media gebruik een stukje transparanter, zonder dat de lol ervan af gaat.

PS: Ik word door Social Inc. betaald voor dit artikel.

0
Gaby Verseveldt

digital project manager



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *