Blog

Nieuwe aanwinst: Lisa Mesman-0
5 april 2019

Nieuwe aanwinst: Lisa Mesman

We hebben een gloednieuwe Campaign Planner: Lisa. Benieuwd wat Lisa naar SOCIAL.INC brengt, en wat zij meebrengt naar SOCIAL.INC? Tijd voor een Q&A met onze nieuwe binnenkomer!

Wie ben je, waar kom je vandaan en hoe oud ben je?

‘Ik ben Lisa, 27 jaar oud en ik kom uit Haarlem. Hier ben ik geboren, getogen en na zes jaar in Antwerpen gewoond te hebben, ben ik nu weer terug in mijn oude vertrouwde stadje.’

Wat deed je voor je SOCIAL.INC kwam versterken?

‘Ik heb de bachelor sociaal-economische wetenschappen gevolgd aan de Universiteit Antwerpen. Op deze opleiding worden grote maatschappelijke vraagstukken ontleed en vanuit verschillende perspectieven geanalyseerd. Hierdoor worden complexe problemen heel helder.’

‘Na het afronden van deze bachelor wilde ik leren hoe je dit soort vraagstukken vervolgens op kan lossen en dit kan bijvoorbeeld door communicatie. Met campagnes, interventies en communicatietechnieken kun je enorm veel invloed uitoefenen op het gedrag van en de overtuigingen binnen de maatschappij. Dat vind ik super interessant! Daarom heb ik de master strategische communicatie gevolgd om te leren hoe je ervoor zorgt dat jouw boodschap, door middel van een goede campagne, effect heeft.’

‘Toen ik weer terugkwam in Nederland, heb ik eerst bij een start-up gewerkt die populaire producten uit andere landen in de Nederlandse markt positioneerde en distribueerde. Dit was niet alleen heel leuk; ik heb hier enorm veel kunnen leren, omdat je bij een start-up in aanraking komt met alle rollen binnen een bedrijf. Ik miste echter het stuk waarbij ik iets toe kon voegen in het leven van de consument. Dit heeft mij bij SOCIAL.INC gebracht.’

Wie is nu al je favoriete collega en waarom?

‘Haha, dat is een gedeelde eerste plek waar iedereen op staat!’

Wat is je favoriete social platform?

‘Sowieso Instagram. Hier spendeer ik meer uurtjes dan ik voor mezelf goed kan praten.’

Wie is je favoriete influencer?

‘Op dit moment is dat Angel Raterman. Zij is grof, funny as hell en gewoon heel real. Nu is ze bezig met een IVF-traject waar ze veel over deelt. Haar volgers krijgen stories voorgeschoteld van spuiten die gezet worden, maar ook heel eerlijk als ze iets verkeerd heeft gedaan waardoor ze het hele traject negatief beïnvloed kan hebben. Ik kan mij voorstellen dat heel veel vrouwen (en misschien zelfs de partners) die hetzelfde traject doormaken zich hierin kunnen herkennen en er veel steun uit kunnen halen. En voor de rest van de volgers, zoals ik, is het ook echt leuk haar te volgen omdat ze gewoon super grappig is.’

Wat is je guilty pleasure account?

‘Mijn Instagram-favorietjes waar ik echt hardop om moet lachen zijn Chantal Janzen en Fred van Leer. En natuurlijk Rumag. Maar dit zijn niet echt guilty pleasures, want zij zijn gewoon de shit. Als guilty pleasure vind ik die ‘confessions’-accounts’ altijd wel leuk. Waar mensen anoniem dingen opbiechten. Ik zag laatst deze confession: ‘ik, v/15, biecht op dat ik ongeneeslijk ziek ben en het super fijn vind om van mensen te horen dat ik er zo positief over ben’. Je krijgt een inkijkje in een heel persoonlijk deel van het leven van jonge mensen.

Welke Spotify playlist is jouw favoriet tijdens het werken?

‘Tijdens mijn eerste dag stond er een playlist op met allemaal oude R&B nummers; van Az Yet tot oude juweeltjes van Sisqo, Usher en Blackstreet. Heerlijk.’

Waarom heb je voor SOCIAL.INC gekozen?

‘Voor de lunches! Nee hoor, hoewel die heel lekker zijn. Ik heb voor SOCIAL.INC gekozen omdat het bureau zich onderscheidt door hoge mate van betrokkenheid en dit is misschien wel de mooiste eigenschap die er is. Als iedereen meer begaan en betrokken met elkaar zou zijn, zou er al zoveel ellende voorkomen kunnen worden – echt een corny miss-verkiezing-speech maar wel echt waar. Daarnaast vind ik het tof dat je bij SOCIAL.INC door middel van social media en branded content echt met je doelgroep communiceert en in gesprek bent. Je kan de reacties heel goed meten en daar weer op inspelen. Dat vind ik super interessant! En deze kennis is overigens ook noodzakelijk als je echt impact wilt maken en relevant wilt zijn voor je doelgroep.’

Wat is jouw visie op social en content als ‘onbevangen’ nieuwkomer in het vak?

‘Haha, als nieuwkomer is die nog redelijk clichématig vrees ik, maar ik denk dat relevantie key is. Je kan eindeloos een product door iemands ‘mediastrot’ duwen, maar als niemand het product nodig heeft, maak je geen impact met je content. Hetzelfde geldt voor elke boodschap die je wil overbrengen. Als je wil dat deze goed ontvangen en onthouden wordt, moet de lezer/kijker hier wel op zitten te wachten.’

Wat kunnen merken beter doen om (online) relevant te blijven?

‘Er wordt zo enorm veel media geproduceerd, dat de consument slechts een fractie hiervan kan consumeren. Waar je vroeger tijd kocht om je boodschap te vertellen, moet je de tijd van je doelgroep nu verdienen. Je moet als merk dus iets te bieden hebben aan de consument om door deze schifting heen te komen. Daarom is het heel belangrijk om continu vanuit de doelgroep te blijven redeneren. De tijd waarin er ergens op een kantoor iets werd bedacht en de wereld in werd gezonden, is voorbij. Als je niet weet wat er speelt bij je doelgroep en alleen vanuit (de directe doelen van) het merk redeneert, kan je het als merk wel vergeten.’

En hoe wil jij daar jouw steentje aan bijdragen?

‘Analyses en onderzoek doen en blijven adapteren zijn hierbij essentieel. Vooronderzoek is heel belangrijk om de boodschap van een merk en de doelgroep die het merk wil bereiken heel scherp te hebben. Dit moet goed op elkaar aansluiten. Vervolgens is dit natuurlijk dé plek waar enorm veel te halen valt uit de respons van de consument, nadat een bericht de wereld in gezonden is. We krijgen direct hele zichtbare en meetbare feedback. Ik wil vanuit mijn evidence-based en analytische studie-achtergrond duiding geven aan de feedback, en hier interessante conclusies uit trekken. Deze learnings kunnen dan weer meegenomen worden in het vervolg van de campagne of contentplanning. Het leuke aan deze tak van de media- en reclamebranche is ook dat het geen eenmalige en op zichzelf staande campagnes zijn. Met social en branded content vertolk je echt een merk, voor een langere periode. Hierdoor is er ook de mogelijkheid om te handelen naar de ingewonnen bevindingen. Dat maakt dit hele proces en deze functie voor mij super interessant.’

Welke merken doen het volgens jou super goed?

‘Hoewel er qua positionering een grote uitdaging ligt, weet HEMA zich al bijna een eeuw staande te houden in de snel veranderende retailwereld en dat is niet zonder reden. Zij maken alle keuzes immers beredeneerd vanuit de klant. Hun hoofdkantoor (waar alles gebeurt; van administratie tot product design en marketing) heet ‘support office’, omdat iedereen die hier werkt zogezegd in dienst staat van de winkels. Dat is een hele mooie instelling. Het contactpunt met de klant is het belangrijkst; de rest is helemaal ondersteunend.

TooGoodToGo is ook een super goed bedrijf. Door middel van een app waarmee je voor een klein prijsje een tas producten kunt ophalen die anders weggegooid zouden worden, strijden zij tegen voedselverspilling. Zij realiseren dus een duurzaam oogmerk binnen een winstgevende bedrijfsvoering. Op die manier verbeteren zij de wereld, terwijl ze geheel onafhankelijk zijn van giften en subsidies. Bovendien hebben ze zichzelf in korte tijd goed op de kaart weten te zetten in Nederland.

En tenslotte is er natuurlijk Nike en haar controversiële campagnes, waarbij ze precies weten wat ze kunnen zeggen door de uitstekende kennis van hun eigen doelgroep. Ik wacht echter nog op het duurzaam maken van het gehele assortiment, zoals Adidas inmiddels al heeft aangekondigd vanaf 2020 geen virgin plastic meer te gebruiken in de producten, en dit gebruik te reduceren in winkels en distributiecentra.

Hoe ziet het project van jouw dromen eruit?

‘Een project weet ik niet zo goed, maar ik hoop gewoon dat ik vanuit een strategisch inzicht de campagnes zo kan plannen, analyseren en optimaliseren, dat we met elkaar super mooie dingen bereiken.’

0
Janneke Essen

community manager