Blog

Mijn naam is Duke en ik gebruik Twitter-0
12 januari 2017

Mijn naam is Duke en ik gebruik Twitter

We kunnen er niet omheen: het marktaandeel van Twitter is flink aan het kelderen. In Nederland zitten we inmiddels onder de miljoen actieve gebruikers. Toch blijft het voor mij een uniek medium. Bij vlagen plaats ik zelf berichten, maar ik kijk wel dagelijks wat er door anderen wordt geplaatst. Soms wil ik zomaar even een hersenspinsel de wereld ingooien. Verder is het voor mij ook een snelle manier om te scannen welk nieuws er speelt. Daarnaast is het voor bedrijven nog altijd een effectief medium dat niet vergeten mag worden.

Webcare

Voor een bedrijf is het belangrijk zo bereikbaar mogelijk te zijn. Het draagt direct bij aan de merkbeleving. Twitter blijft een platform waarop je snel kunt schakelen met je klanten. Op meerdere webcare afdelingen heb ik ervaren hoeveel mensen gebruikmaken van het kanaal om contact te zoeken met een bedrijf. Het zijn dan wellicht geen gebruikers die wekelijks iets tweeten of lezen, maar het blijven wel gebruikers. Zij geven echter een eigen invulling aan het doel van het medium. Je ziet op Twitter geregeld dat bedrijven twee accounts hebben: een merkaccount en een account speciaal voor het bieden van service.

Nieuwsoverzicht

In tegenstelling tot op Facebook kun je op Twitter het algoritme uitzetten. Dan zie je de berichten weer chronologisch. Even naar instellingen en ‘de beste tweets als eerste weergeven’ uitvinken. Je krijgt het tweetoverzicht weer zoals het hoort. Dit is voor mij persoonlijk een belangrijke feature. Verder werk ik graag met lijstjes. En dat kan op Twitter. Al je favoriete nieuws onder elkaar, lekker makkelijk.

Tijdens de Amerikaanse verkiezingen werd weer duidelijk hoe groot Twitter eigenlijk is: meer dan een miljard tweets werden er gestuurd in de Verenigde Staten.

Het blijf toch een unieke manier van realtime communiceren. In Nederland wordt dit het meeste gedaan tijdens sportevenementen.

Twitter Moments

Een nieuwe functionaliteit waarmee Twitter zich wil onderscheiden, is ‘Twitter Moments’. Hiermee bundel je tweets rondom een bepaalde gebeurtenis. Zo hoef je niet per se de accounts te volgen die jou het laatste nieuws brengen omtrent een bepaald onderwerp. Het eerste Nederlandse Twitteraccount dat gebruik heeft gemaakt van Moments is TeamNL (het account van het Nederlands Olympisch team).

Als merk kun je Twitter Moments op verschillende manieren inzetten. Denk aan een brand story, productpromotie, laat zien hoe klanten over je product of dienst denken of deel bijvoorbeeld mooie momenten achter de schermen. Twitter gaat hiermee zichtbaar de concurrentie aan met Snapchat en Instagram.

Herontdek Twitter als je het stiekem al had afgeschreven. Check bijvoorbeeld een Twitter Moment omtrent het afscheid van Obama, of kijk je liever mee naar wat men zegt over: Day 1 In Trump’s America?

0
Duke van Putten

community manager



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *