Blog

Mijn blog over mijn vlog-0
7 February 2018

Mijn blog over mijn vlog

Hallo, ik ben Bart en ik ben vlogger. Voor ABN AMRO. Maak je geen zorgen, dat is een stuk leuker dan het klinkt! En lastiger. Ik ben namelijk niet alleen de vlogger, ik werk ook bij het uitvoerende bureau (SOCIAL.INC, dus) en ik heb bij de bank gewerkt. Dat maakt mij des te geschikter de ups en downs te vertellen. Dit is mijn verhaal.

Het begin

Het begon allemaal een jaar geleden. Ik gaf namens SOCIAL.INC een workshop zakelijk vloggen aan een groep bankiers van ABN AMRO MeesPierson. Het doel was te laten zien dat vloggen niet alleen voor pubers is, maar ook op zakelijk niveau veel kan betekenen. Na de workshop had ik de interesse van de bankiers geprikkeld… en ook die van mezelf! Maar hoe te beginnen? Waar? Waarover? Zomaar een camera erbij pakken en mijn leven op YouTube gooien… Nee, dat was niks voor mij.

Mijn kans volgde niet snel daarna, toen ik door SOCIAL.INC naar de bank werd gestuurd. Ik werd een half jaar als creatief op de afdeling Interne Communicatie van ABN AMRO geplaatst. Omdat we bij SOCIAL.INC in het ‘incorporate’-principe geloven: door bij de klant op kantoor te werken leer je deze het beste kennen. En zij mij. Of omdat mijn collega’s mijn gezeur over de hoeveelheid kaas bij de lunch zat waren. Wat de reden ook was, daar zat ik dan. In een groot kantoor, op de Zuidas.

De eerste vlogs

Op de eerste dag maakte ik kennis met Connections, het interne social platform van ABN AMRO. Een soort LinkedIn, maar dan met een ouderwetsere interface. Een plek waarop alle werknemers hun eigen verhalen, foto’s en video’s konden delen. Dit was voor mij het ideale platform om met vloggen te experimenteren. Met een selfiestick en een telefoon verscheen ik de volgende dag weer op kantoor. Het plan was om een wekelijkse vlog te maken over mijn avonturen in de bank. Het heette ‘Baard in de Bank.’ In mijn eerste week liep ik tegen wat IT-problemen aan en mocht ik voor 250 man een event presenteren. Prima vlogmateriaal! Even editten in iMovie, en klaar was Kees. En Kees was klaar voor mij!

 

Het grote succes

Niet lang daarna hoorde ik namelijk dat de CEO van ABN AMRO – Kees van Dijkhuizen – regelmatig op kantoor de trap nam van de kelder tot en met de 21ste verdieping. Dat wilde ik ook doen! Na even wikken of wegen wat de beste manier was om Kees te bereiken, besloot ik het onvoorstelbare: ik kon hem natuurlijk gewoon een mail sturen. En toen bleek de bank helemaal niet zo hiërarchisch als ik in eerste instantie dacht. Kees mailde binnen een dag terug en een paar dagen later filmde ik in zijn kantoor.

De weken daarna werd ‘Baard in de Bank’ steeds meer een fenomeen. Het aantal kijkers per vlog groeide en ik groeide steeds meer in mijn rol. De vlogs waren ook al lang niet meer een documentatie van mijn tijd bij de bank. Ik werd mijn eigen contentformat. Bij speciale gebeurtenissen, zoals de uitreiking van een award, werd ‘De Baard’ er aan de haren bijgetrokken. En door zijn eigenzinnigheid en dwarsheid ontstond er telkens weer een soort filmpje dat men bij de bank gewend was. ‘De Baard’ werd een uitvergrote versie van mezelf. Ik droeg op kantoor nooit een net overhemd en probeerde altijd de grenzen op te zoeken. Zo ging ik in volle safari-modus door de bank heen, beglitterde ik mijn baard groen voor een vlog over groene energie en ging ik zelfs full Tom Cruise Risky Business in de ontvangsthal… Over die laatste vlog was natuurlijk nogal wat discussie.

Aan het einde van mijn tijd bij ABN AMRO werden mijn video’s gemiddeld 2.000 keer bekeken, moest ik regelmatig op de foto met collega’s en werd ik in mijn vrije tijd – zelfs in Cannes – herkend als de ‘Baard in de Bank.’ Ook kreeg ik meerdere keren per week verzoekjes van ABN AMRO collega’s. Zij ontdekten door mijn video’s de mogelijkheden van vlogs op het intranet. De kans om spontaner en persoonlijker een boodschap over te brengen. Dus kwam ik langs om ze te helpen opstarten en om te laten zien dat het maken van een vlog, vooral intern, veel kan toevoegen voor relatief weinig moeite. En zo was de cirkel rond: wat startte als een vlogworkshop, eindigde in persoonlijke vlogtrainingen… Toch?

 

De doorstart

Mijn half jaar bij de bank zat erop, dus dat betekende het einde van de vlogreeks. Maar hoe dichter we bij het einde kwamen, hoe meer collega’s begonnen te vragen om een vervolg. Mijn soms kritische, vaak onwetende blik op wat er binnen de bank speelde, het ‘andere geluid’ wat ik liet horen: het sloeg aan. ABN AMRO zag potentie in het format en wilde het graag een eigen YouTube-kanaal geven. En zo werd mijn volgende stap van knulletje naar Knolletje gezet.

 

Samen met mijn collega’s maakten we het format professioneler: een YouTube-header, een nieuw logo, een betere leader… Maar het format zou verder ongeveer hetzelfde blijven. Ik koos zelf mijn onderwerpen, stemde deze met ABN AMRO af en kreeg verder volledige vrijheid. De eerste vlogs werden enthousiast ontvangen en goed bekeken, maar de echte reason to watch ontbrak.

Datgene wat intern zo goed aansloeg, een vreemde vlogel die op een andere manier naar bekende zaken kijkt, bleek extern niet voldoende te zijn. Het verhaal van ABN AMRO bleef erg onderbelicht. We gingen op zoek naar een manier om de boodschap van de bank te vertellen, zonder de onafhankelijkheid van ‘De Baard’ te verliezen. En hoewel het proces soms moeizaam verliep en ik soms de haren uit mijn kin wilde trekken, kwamen we steeds dichterbij een bijzonder eindresultaat.

 

De toekomst

Want wat we hier aan het doen zijn is uniek. ABN AMRO kiest voor een mix tussen branded journalism en influencer marketing. Niet door samen te werken met al bekende influencers, maar door te proberen om eigen gezichten op te bouwen. Niet alleen met ‘De Baard’ op YouTube, maar bijvoorbeeld ook met Bankmeisje op Instagram. En in een tijd waar influencer marketing steeds meer onder vuur ligt, is dat helemaal geen verkeerde richting om op te gaan.

Volg je me trouwens al op YouTube?

Bart Delwig

digital content producer

0