Blog

5 June 2018

Met deze tips maak je Instagram Stories als een pro

Ik maak ze graag zelf en kijk er graag naar. Ik heb het over Instagram Stories! Een ideaal middel om verslag te doen van een evenement of om bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen van jouw merk te geven. Van storyboard uitdenken tot stijl: met deze tips ben je in no time een Instagram Stories pro!

 

Denk een storyboard uit
Wat wil je in je story vertellen? Bedenk van tevoren wat je wil laten zien, op welk moment in de story en hoe. Welke tekst gebruik je? En welke kleuren? In welk scherm gebruik je een poll, of een gifje, of een hashtag?
Een Instagram Story vol foto’s? Saai. Een Instagram Story vol video’s? Duurt lang. Denk dus na over wanneer je een foto, video of Boomerang maakt. En zorg ervoor dat je foto’s en video’s afwisselt.
Denk er ook over na hoe je je story begint en hoe je ‘m afsluit.

 

Overdaad schaadt
Houd er rekening mee dat ieder scherm in een story maar een paar seconden zichtbaar is, voordat Instagram naar het volgende scherm switcht. Gebruik dus niet te veel tekst en overlaad schermen niet met een overdaad aan polls, gifjes, tekst etc. Het ziet er niet alleen rommelig uit, maar zorgt er ook voor dat het voor kijkers niet duidelijk is waar ze moeten kijken.

 

Check, check, dubbelcheck
Wil je checken hoe je Story eruitziet voor je ‘m geplaatst hebt? Maak een testaccount aan, zet ‘m op privé en plaats je story.

 

Bewaar een exemplaar (dat rijmt!)
Foto, video of Boomerang gemaakt? Sla ‘m eerst op, voordat je het beeld gaat bewerken. Zo heb je altijd een back up voor het geval je het beeld per ongeluk wist tijdens het maken van je story. En je kunt gemakkelijk opnieuw beginnen, mocht je niet blij zijn met je creatie.

 

Vergeet je camera roll niet
Een beetje een no-brainer dit, maar ik geef ‘m toch mee: het is mogelijk om beelden van je camera roll naar Instagram Stories te uploaden. Dat maakt het mogelijk om:

  • Beeld te schieten, en hier op een later moment een Instagram Story van te maken. Let er wel op dat je verticale foto’s en video’s maakt wanneer je vanuit je camera schiet. Of schiet direct vanuit Instagram Stories en sla de gemaakte foto’s en video’s op.
  • Beeld te designen, dat je aan je Instagram Story toevoegt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een beginscherm, waarmee je je story inleidt.

 

Bedenk een stijl en houd je eraan
Voer de stijl van je bedrijf – voor zover mogelijk – ook door op Instagram. Kies één of twee kleuren uit die passen bij de kleuren uit de huisstijl van je bedrijf, een passend lettertype (in Stories heb je de keuze uit klassiek, modern, neon, typemachine of vetgedrukt) en bedenk ook welke functies van Stories je wel of niet gebruikt (gifjes, polls, stickers).

Tot slot een paar protips:

  • Gebruik het pipetje: wanneer je op het tekst- of markeericoontje tapt, verschijnt links onderin beeld een pipetje. Tap erop en je kunt een kleur uit de foto kiezen.
  • Spiegel gifs: je kunt gifs spiegelen door er op te tappen.

 

De after
Staat je Instagram Story live? Yes! Je kunt ‘m nu als hoogtepunt uitlichten. Dat betekent dat je story in je profiel verschijnt en hier net zo lang blijft staan als jij wilt. Hoe je dat doet? Open je story en tap op het uitlichten icoon. Of ga naar je archief (ga hiervoor naar je profiel en tap op het klok icoon), open je story en stel ‘m vervolgens in als hoogtepunt.

Terwijl je story live staat kan je zien hoe vaak ‘ie bekeken is. Open hiervoor je story en tap links onderin op de profielfoto’s. Je ziet dan wie je story bekeken hebben. Wil je meer insights? Maak dan een Instagram Business Account aan.

Dat was ‘m! Succes met het maken van jouw eigen story. Heb je inspiratie nodig? Op de Instagramaccounts van @albertheijn en @werkenbijalbertheijn plaatsen wij regelmatig story’s. Kan je wel wat hulp gebruiken? Neem contact met ons op!

Happy Instagram Story-ing!

Melissa Sluyter

community manager

0