Blog

14 June 2018

Makkelijker personeel werven en behouden? Dat doe je zo!

Het gaat goed met de economie. Zó goed, dat er een ernstig tekort dreigt aan goede werknemers. Werkgevers hebben grote moeite met het werven en vasthouden van personeel – vooral in de sectoren techniek, ICT en Productie & Operations.

Social media en content kunnen daar een uiterst effectieve rol in spelen. In vier stappen en vier tactieken neem ik je daar graag in mee:

 

SOCIAL.INC-EMPLOYER-BRANDING-MODEL

SOCIAL.INC Employer Branding & Employer Engagement Model®

  1. Van luisteren naar verbinden: tell

Waarom starten met luisteren? Simpel: wanneer jij iemand enthousiast wil maken voor jouw bedrijf of branche, dan is het belangrijk om te weten waar hij of zij warm voor loopt. Voor de een is dat primair het salaris, voor de ander het imago van het bedrijf en voor weer een ander een specifiek project of het hogere doel waar dit aan bijdraagt.

Verdiep je bijvoorbeeld in fora, wanneer het gaat om techniek en ICT, dan zijn er veel inzichten te halen op Tweakers. En leg je oor te luister binnen jouw eigen organisatie. Deze campagne voor ABN AMRO was er bijvoorbeeld nooit gekomen wanneer wij niet met de ICT’ers van de bank om tafel hadden gezeten voor de juiste creatieve invulling:

Wanneer je wat groter wil uitpakken om er zeker van te zijn dat je voldoende kandidaten bereikt, dan is het goed om huidige werknemers een rol te geven in deze communicatie. En dat mag best met een vleugje humor:

 

 

  1. Van verbinden naar aannemen: recruit

Heb je als werkgeversmerk de aandacht van mogelijke kandidaten weten te vangen? Dan is social content een uitstekend middel om deze aandacht voor langere tijd vast te houden. Mogelijk is een aspirant werknemer op dit moment niet beschikbaar voor een nieuwe baan, maar over een aantal maanden wel. Dan zou het zonde zijn om het gelegde contact tegen die tijd weer kwijt te zijn. Albert Heijn doet dit door op Facebook, Instagram en Snapchat leuke en activerende verhalen van en door Albert Heijn-collega’s te laten zien, met nadruk op de vakkenvullers. Door huidige werknemers een actieve rol te geven (net als bij stap 1 dus!), leveren deze zelf een belangrijke bijdrage aan de verspreiding van het nieuws over de voordelen en de lol van het werken bij deze supermarkt:

 

 

 

Onderschat daarbij de kracht van goed community management niet! Actieve en betrokken moderatie van de reacties rondom social content leidt als snel tot een verdubbeling van engagement en effectiviteit.

 

  1. Van aannemen naar vasthouden: engage

Het behouden van bestaande klanten is vaak effectiever, dan het werven van nieuwe. Hetzelfde geldt voor bestaande werknemers, zeker in de lastige sectoren uit de inleiding van dit blog. Dat vergt een investering in aandacht en geld, maar is dan nog steeds beduidend kostenefficiënter aanpak, dan het werven van volledig nieuwe werknemers.

Vanuit social media en content lever je daar een goede bijdrage aan, door je werknemers – zoals Albert Heijn dit doet – een actieve rol te geven in de externe social mediakanalen. Denk daarnaast aan het gebruiken van besloten Facebookgroepen, (social) collaboration tools als Slack, IBM Connections of Workplace van Facebook. En ook hier is actief en betrokken community management dé katalysator voor succes.

Interne content kan bovendien vaak wat meer buiten de lijntjes zijn dan content voor de officiële externe kanalen. Doe daar je voordeel mee! Dat dit soms zelf leuke ideeën voor externe content oplevert, bewijst onze eigen Bart met zijn ‘Baard in de Bank’-vlogs voor ABN AMRO. Wat begon als een intern initiatief, is inmiddels doorgetrokken naar een extern YouTube-kanaal waarop regelmatig nieuwe Baardvlogs verschijnen:

 

 

  1. Van vasthouden naar luisteren: advocate

Elke organisatie heeft haar eigen social HERO’s (Highly Empowered and Resourceful Operatives). Door deze te betrekken bij het verspreiden van de werkgeversverhalen (dat klinkt minder sexy dan het is), worden deze voorzien van de meest geloofwaardige afzender. Met als bijkomend voordeel dat ook de netwerken van de HERO’s zelf bereikt worden. Tools als Smarp maken dit nog een stuk eenvoudiger en effectiever:

 

 

Als werkgever faciliteer je hiermee bovendien jouw HERO’s om zichzelf nog sterker te manifesteren als thought leader, want je kunt ze gericht voeden met curated content van derden, welke vervolgens weer eenvoudig door hun te delen is. Een klassieke win-win.

De reacties die hierop volgen zijn vervolgens weer belangrijke informatie voor nieuwe campagnes. En daarmee is de cirkel rond!

PS. Wij helpen je hier natuurlijk graag bij, bekijk hier wat we voor je kunnen betekenen.

Emile van den Berg

innovation & business development

0