Blog

Jouw gids voor #InstagramHashtags, editie 2018-0
24 mei 2018

Jouw gids voor #InstagramHashtags, editie 2018

Dus je hebt een Instagram post klaarstaan met een toffe visual en prikkelende copy? Mooi! Nu alleen de hashtags nog. Die zijn belangrijk, want juist hashtag-gebruik kan voor optimaal engagement en bereik zorgen. Omdat er de laatste tijd nogal wat veranderd is in Instagram-hashtag-land, vertellen Janneke en Melissa je hoe je die veranderingen het best naar je hand zet. Oók de hashtags in Instagram Stories.

 

Zoals je waarschijnlijk weet, is het sinds een paar maanden mogelijk om op Instagram hashtags te volgen. Dat betekent dat wanneer je een hashtag in de copy van een post zet, jouw post automatisch terechtkomt in feeds van gebruikers die die hashtag volgen. Waar gebruikers eerst moesten zoeken op hashtags en in sommige gevallen eindeloos moesten doorscrollen om – hopelijk – jouw post tegen te komen, kom je nu gewoon in hun feed langs. Klinkt fijn, hè? Is het ook. Hoi, potentiële volgers!

 

Nu denk je misschien, ik overlaad m’n post met hashtags, want dan komt hij in zoveel mogelijk feeds terecht. Dat kan in principe, maar vergeet daarbij niet dat gebruikers ook posts kunnen uitsluiten. En op social media is het ontvolg/don’t show-gedrag van gebruikers onverbiddelijk. Niet interessant? Unfollow. Niet relevant? Don’t show. Die gebruikers ben je dan kwijt. Daar gáát je bereik. Kies daarom per post zo’n 6, 7 of 8 relevante hashtags. Hieronder lees je hoe je dat het beste doet.

Jouw gids voor #InstagramHashtags, editie 2018

 

Switch it up
De tijd van hetzelfde lijstje hashtags copy-pasten is voorbij: dat vindt het algoritme van Instagram niet leuk. Wanneer je bij iedere post dezelfde hashtags gebruikt, kan Instagram jouw posts als spam gaan labelen en dat heeft direct effect op je zichtbaarheid. En dat wil je niet. Creatief gebruik maken van hashtags, dus. Je kunt prima vaker dezelfde woorden of onderwerpen gebruiken, maar pas de hashtags wel per post aan. Switch it up!

 

Gebruik de juiste hashtags
Wat zíjn dan de juiste hashtags, woorden en onderwerpen? Dat verschilt uiteraard per bedrijf of post. Blijf in ieder geval weg van gimmicky hashtags zoals #likeforlike. Probeer ook niet te veel populaire, met name Engelstalige, hashtags te gebruiken. De populariteit van deze hashtags maakt dat jouw post snel ondergesneeuwd raakt. Daarnaast komt je post bij overwegend Engelstalige gebruikers terecht. Of dat moet juist de doelgroep zijn die je wilt bereiken. 😉 Gebruik hashtags die jouw merk of bedrijf en doelgroep omschrijven. Wees daarin creatief. En denk ook in niches: plaats je een post over een hond? Gebruik niet #hond, maar ben specifiek: #labradoodle.

De gemiddelde #fitgirl gebruikt bijvoorbeeld ook veel #motivationalhashtags die het #process, haar #training en haar #gains omschrijven en een inkijkje geven in haar #diet om jou te #inspireren omdat er #noexcuses zijn.

 

Community hashtags: doe er je voordeel mee!

Community hashtags zijn Instagram hashtags die like-minded Instagrammers gebruiken met betrekking tot een specifiek onderwerp. Het is een superhandige manier om je met gebruikers te verbinden, jezelf vindbaarder te maken en zo je volgersaantal te laten groeien. Kijk daarom goed naar influencers, andere merken en hun volgers en filter de hashtags eruit die voor jou relevant zijn en de juiste mensen bereiken. Verdiep je in je doelgroep en welke hashtags zij gebruiken. Je zoekwerk zal worden beloond.

 

Ben je bijvoorbeeld fotograaf en plaats je je foto’s op Instagram? Gebruik dan community hashtags als #justgoshoot, #500px of #instafocus, om maar wat noemen. Nóg beter als je dan ook nog een on-point niche hashtag weet te vinden zoals #streetphotography, #ruleofthirds, #longexposure of #viewpoint. Zo ben je wel even zoet met zoeken en taggen.


Gebruik soortgelijke hashtags

En dan geven we je graag nog een tip mee: bij de mogelijkheid om hashtags te volgen, komt een handig zoektrucje. Je kunt zo gemakkelijk soortgelijke hashtags vinden, die je kunt gebruiken om jouw post nog makkelijker vindbaar maken. Je krijgt als het ware door Instagram gecureerde hashtag suggesties, die het lekker doen in het algoritme en bij het onderwerp van jouw post passen.

 

Gebruik soortgelijke hashtags

 

Check wat het gebruik van hashtags per post oplevert

Heb je een Instagram Business Profile? Ga dan heul snel naar je statistieken, tik een post aan en scroll naar ‘Ontdekking’. Daar zie je het aantal weergaven via hashtags staan. Zo kun je dus gemakkelijk zien hoeveel gebruikers jouw post via de door jou gebruikte hashtags hebben gevonden.

Check wat het gebruik van hashtags per post oplevert

Zo, met deze tips moet je een heel eind komen. Kom je er toch niet uit? Je weet ons te vinden!

@jannekeeline & @mlsssltr

 

Melissa Sluyter

community manager

0