Blog

(Jouw) baas over je digitale voetafdruk-0
17 August 2017

(Jouw) baas over je digitale voetafdruk

Ik like meer dan dat ik share, op social. Ik deel minder, daarnaast verberg ik meer. Dat is wel anders dan vroeger, toen ik me totaal niet bewust was van de persoonlijke data die ik het wereldwijde web op gooide. Ik vulde mijn ‘Wie, Wat, Waar’ in op Hyves en dacht daar verder geen seconde meer over na. Dat ik nu beter weet, en het gevoel heb dat ik zelf de controle heb over wat er van mij op het internet staat, is een geruststellende gedachte.

Omdat er zoveel data is, is het lastig om ergens te beginnen. Daarom geef ik je in zeven stappen meer inzicht in de data die je online deelt en help ik je om je digitale imago te zuiveren. Dat zal je (toekomstig) werkgever ook waarderen, als ik mijn collega’s – die zich bezighouden met employer branding – mag geloven.

Stap 1: Wat weet Google van jou?

Ik kwam er tijdens het schrijven van dit blog achter dat ik nog een MySpace-account heb. Begin dus maar eens met jezelf te googelen. Let erop dat je je naam tussen aanhalingstekens zet. En als je een dertien in een dozijn voor- en achternaam hebt, vul dan nog een extra kenmerk, zoals je woon- of geboorteplaats, in. Je LinkedIn-profiel kan nog zo smetteloos zijn, maar als er verder allerlei dubieuze info over jou op het internet staat, dan heeft iemand dat zo gevonden.

Terwijl ik dat MySpace-account uit het jaar nul van het internet ga proberen te deleten, kan jij door naar…

Stap 2: Wat weet Google nog meer van jou?

Google is natuurlijk niet alleen die ene van de zoekmachine. Deze groot data-bezitter kent jou misschien nog wel beter dan je moeder. Waarschijnlijk gebruik je Gmail. En misschien ook Chrome, YouTube, Drive & Maps? Heb je minimaal één van deze vragen met ‘Ja’ beantwoord, ga dan niet langs Start. U ontvangt geen 200 euro. Hup, direct door naar google.com/history.

Je vindt hier een uitgebreid overzicht van jouw activiteit op de diverse Google-diensten. Zo zie ik onder andere dat ik gisteren via mijn telefoon adressen opzocht op Google Maps, en dat ik eergisteren een foute track checkte op YouTube. Google weet alles. Dat verwacht je waarschijnlijk ook van een zoekmachine, maar of je ook wil dat Google dít allemaal van je weet?

Stap 3: Google weet te veel van mij

Gelukkig geeft Google je ook de mogelijkheid om je voorkeuren aan te passen. Je moet dit natuurlijk nét even weten, en daarom ga ik je nu uitleggen hoe het werkt. Klik op ‘Andere Google-activiteit’. Vervolgens ga je het rijtje af, om te beginnen bij ‘Locatiegeschiedenis’. Ga naar je tijdlijn. Linksonder in het scherm kan je ervoor kiezen om de dataverzameling te ‘pauzeren’. Dat vindt Google natuurlijk niet leuk, want ze wil graag zo veel mogelijk van je weten. Daarom krijg je een treurig scherm in grijstinten te zien, en een opsomming van ‘Weet je het zeker?’-argumenten, zoals: ‘Op den duur beperkt dit de functionaliteit van sommige Google-producten zoals Google Maps en Google Now.’. Ik heb mijn locatiegeschiedenis al een tijdje geleden gepauzeerd en Google Maps werkt nog steeds, dus luister vooral niet naar Google.

Stap 4: Relevantie is fijn

Ik heb nog nooit van m’n leven op ski’s gestaan, toch gokt Google dat ik interesse heb in wintersportadvertenties. Leuk geprobeerd, Google, maar de enige winter waar ik in geïnteresseerd ben, is die in Game of Thrones. Hier kan je zien welke advertentie-instellingen Google voor jou bepaald heeft. Je kunt trouwens ook zien met welke advertenties Google jou niet denkt blij te maken. Bij mij hebben ze het bijvoorbeeld bij het juiste eind; ik moet niks hebben van ‘mens en samenleving’, ‘paarden’ en ‘Bollywood’. Oké, misschien alleen van die laatste twee. Anyway, ook hier kan je je voorkeuren aanpassen!

Stap 5: Facebook check!

Ik ben groot fan van de ‘On this day’ feature van Facebook. Die confronteert me dagelijks met de brainfarts die ik jaren geleden de wereld in slingerde, zodat ik daar vervolgens de benodigde dosis zelfcensuur op kan toepassen:

wk33 Jouw digitale voetafdruk facebook check

wk33 Jouw digitale voetafdruk status

Je kunt ervoor kiezen om een bericht te verbergen van je tijdlijn, helemaal te deleten of de zichtbaarheid aan te passen naar ‘Alleen ik’. Ik doe meestal dat laatste, dan kan ik me toch lekker ieder jaar blijven ergeren aan mezelf, maar hoef ik me geen zorgen te maken om mijn blinkende imago.

Benieuwd hoe iemand met wie je geen Facebook-connectie hebt (zoals je nieuwe baas of klant) jouw profiel ziet? Klik dan op ‘view as’ (of ‘bekijk als’):

wk33 Jouw digitale voetafdruk coverfotoAls je daarna op ‘Foto’s’ klikt, kan je meteen zien in welke openbare foto’s je getagd bent. Een tag kan je altijd weer verwijderen. Geen verkeerd idee om eens te kijken of nog wel getagd wil zijn in al die carnavalsfoto’s van acht jaar geleden. 😉

Check sowieso jouw Facebook-privacyinstellingen even. Ben je je er wel van bewust dat je altijd alles met de hele wereld deelt, en niet met alleen jouw digitale vrienden? En dat iemand die jouw 06 heeft, supermakkelijk achter jouw Facebook-identiteit kan komen? Nu je toch bezig bent met het checken van jouw Facebook-instellingen, controleer dan ook even of je niet op vreemde computers of andere apparaten bent ingelogd en stel two-factor authentication in.

Stap 6: Instagram check!

Wat ik leuk vind aan Instagram, is dat het een visuele tijdlijn van je leven kan zijn. Mijn ex-vriendjes hebben bijvoorbeeld niet alleen een tuintje in m’n hart, maar ook een plekje op m’n Instagram. Heb jij daar niet zoveel oren naar, klik dan op de drie puntjes bij een foto en kies voor ‘archiveren’. Ook heel geschikt om te doen met die after-foto’s uit 2013. Je gearchiveerde foto’s zijn nog wel voor jou beschikbaar, dus tijdens nostalgische momenten altijd binnen handbereik. In dit artikel lees je dat 15-jarigen daar tegenwoordig een stuk bewuster mee omgaan dan ik deed in mijn eerdergenoemde Hyves-periode.

Stap 7: Safety first

Last but zeker not least: houd je data veilig! Iedereen weet tenslotte dat jij de wachtwoorden loverboy83 en snuffeltje1234 al sinds 1996 afwisselend gebruikt. Download een password manager (ik gebruik Dashlane) die automatisch moeilijke wachtwoorden voor je genereert en opslaat. Hoe ingewikkelder je wachtwoord, hoe langer het duurt tot een slimme tool ‘m gekraakt heeft. #neverforget The Fappening

Iedereen blij

Je deelt natuurlijk niet alleen persoonlijke data via Google, Facebook en Instagram. Maar door het nalopen van de zeven stappen kan je een beginnetje maken met bewust zijn van je digitale voetafdruk. En je baas slaapt ook stukken beter.

Celine van Gemert
community manager
0