Blog

Instagram: the game-0
24 November 2017

Instagram: the game

Ik wil het graag met jullie hebben over de mogelijkheden van gamification op Instagram. Want de Instagram feed hoeft echt niet alleen mooi plaatje & praatje te zijn. Een beetje (of een boel) creativiteit wordt echt wel gewaardeerd door je volgers. Hoe? Lees even mee!

Eh, gamification?

Het is een wat gehypete term, maar zolang er nog geen lekker lopende Nederlandse vertaling is, gebruik ik ‘m toch. Vergeef me alsjeblieft. Maar wat ís het precies? In elk blog dat men erover schreef (en ook op de Wikipedia) is de uitleg eenduidig: ‘het toepassen van gamedenken en -technieken in niet-game omgeving’. Je maakt gebruik van spelelementen om – in dit geval volgers – te motiveren en hun ervaring te verrijken. Helder! Maar, hoe werkt dat op Instagram? Ik laat het je zien aan de hand van een aantal cases.

Case #1: Nissan

Tuurlijk, je kunt ‘gewoon’ een blik influencers opentrekken, maar het kan (en moet eigenlijk) spannender. Dat weet Nissan als geen ander, want met hun #theonetofollow campagne nomineerden ze zich voor de Shorty – best social media – Awards. Zes influencers strijden tegen elkaar in de Nissan X-Trail. Allen moeten een (nog) geheime locatie bereiken. Onderweg houden zij hun volgers op de hoogte van de tocht. Hun volgers bepalen indirect wie er wint, want bij elk ‘trigger word’ krijgt hun favo influencer meer punten. Opbrengst voor Nissan? In zes uur tijd behaalden ze een organisch bereik van 1.8 miljoen en werd er 25.000 keer op de posts gereageerd. En die reacties gaan zeker niet alleen over de tocht of de influencers zelf. Het merk en het automodel werden 19.000 keer genoemd. Da’s niet mis…

Case #2: Mercedes-Benz

Meer auto’s! Mercedes-Benz daagt Instagram uit om je eigen auto te bouwen, zoals je dat ook op hun website kunt doen. Instagram lijkt hier misschien te gelimiteerd voor, maar met een creatief netwerk van gelinkte accounts, kom je uiteindelijk toch echt bij jouw customized Benz uit. Geloof je het niet? Open Instagram en zoek gla_build_your_own. De rest wijst voor zich. Klikken en customizen maar!

WK47 blog gameification car

WK47 blog gameification car2

WK47 blog gameification car3Case #3: influencer Pablo Rochat

Koning Insta Story, kun je hem ook wel noemen. Art Director Pablo Rochat post om de dag een Insta Story dat iedere keer weer weet te verrassen. Hij bewijst dat je zelfs met de kleinste handeling – de tap op het scherm – de tofste trucjes kunt uithalen om je volgers te vermaken. Want zeg nou zelf, eigenlijk wil je toch altijd wel de windmachine van Nicolas Cage zijn of Mario Kart spelen tussen de saaie Instagram Stories van je vrienden door. Naast zijn Insta Stories is de rest van zijn timeline ook zeker het volgen waard. Hij maakt voor zijn werk rijkelijk gebruik van onze online cultuur als inspiratiebron, posts die hij veelal aftopt met een ruime hoeveelheid neonkleuren. Heerlijk!

gamification social inc

Gamification fuckjerry social inc

Case #4: Heineken

Een paar jaar geleden zag Heineken al een gamification-kans op Instagram voor hun promotie rondom tennistoernooi US Open. Kijk maar eens naar deze timeline. Lekker irritant, alles op z’n kant? Dat is uiteraard precies het idee. Heineken teasede op eigen Twitteraccount aanwijzingen die correspondeerden met het fotomozaïek op de US Open Instagram. Zodra je het codewoord wist, ging je als de wiedeweerga naar de US Open Instagram om met je smartphone op z’n kant naar de juiste foto te zoeken en het codewoord te plaatsen. Check de video hieronder. De eerste volger die dit lukte, ontving twee kaarten voor de finale van het tennistoernooi. Tof!

Vorm

Zie daar: vier vormen van gamification op Instagram. De bewerkelijke en prijzige (maar – indien goed bedacht – lonende) influencertactiek van Nissan. De slimme, en goedkope, maar niet minder opvallende aanpak van Mercedes-Benz. De creativiteit van Art Director Pablo Rochat en de gekmakende foto-hunt van Heineken. Wat je ook bedenkt, blijf vooral bij je merk en denk aan je doelgroep. Maar blijf vooral verrassen en innoveren!

Janneke Essen

community manager

0