Blog

Information Overload vs Filter failure-0
27 mei 2015

Information Overload vs Filter failure

Information overload

Het gevoel dat er meer informatie beschikbaar is dan dat je kunt consumeren bestaat als sinds het ontstaan van de boekdrukkunst. Vanaf dat moment was iedereen die hiervoor de middelen had, in staat kennis te delen met grote groepen mensen. Dit werd nog enigszins gelimiteerd doordat je zelf voor financiering moest zorgen omdat boeken vooruit in batches uitgegeven worden, het ouderwetse “kost gaat voor de baat uit”.

Sinds het begin wat destijds web 2.0 werd genoemd heeft iedereen de beschikking gekregen over middelen om kennis te delen. Onafhankelijk van financiële middelen, een (openbare) PC met internet toegang is genoeg. Dit veroorzaakt een explosieve groei aan beschikbare informatie en een uitbreiding van de “information overload”.

Met de komst van social media in combinatie met smartphones zijn de mogelijkheden exponentieel toegenomen. Dit biedt net zoveel kansen als uitdagingen.
Dus mijn stelling is: laten we die overvloed aan informatie niet als bedreiging maar als kans zien, zoals ook beschreven wordt op Harvard Business Review.

Sterker nog, volgens Clay Shirky bestaat information overload helemaal niet.

Filter failure

De informatie is er dus en nu is het aan jou om hier je weg in te vinden. Het gedrag van anderen kun je niet veranderen dus zul je de oplossing bij jezelf moeten zoeken. Het is ook niet verstandig om je er helemaal voor af te sluiten. De kans is groot dat je belangrijke informatie gaat missen en je laat kansen liggen om in contact te blijven met klanten en/of stake-holders die voor jouw werk interessant zijn.

Neem daarom het heft in eigen handen en pas jouw eigen gedrag aan door de juiste filters toe te passen. Op elk moment van de dag heb je toegang tot internet en informatie, de uitdaging is het kiezen van de juiste momenten om de meest relevante informatie tot je te nemen. Er zijn verschillende manieren om informatie tot je te nemen op het moment dat het jou uitkomt.

Hier zijn verschillende apps en tools voor, dit zijn de 3 tools die ik zelf dagelijks gebruik:

1. Tweetdeck – houdt Twitter in bedwang

Wanneer je een tijdje actief bent op Twitter en inmiddels meer dan 500 mensen volgt is het niet meer dan logisch dat je de tijdlijn niet meer kunt bijhouden. Dit is ook helemaal geen ramp, mijn eigen tijdlijn bekijk ik op wisselende momenten en scan wat er allemaal nù gebeurt.

Er zijn echter wel accounts (mensen en/of bedrijven) waarvan ik niks wil missen. Deze accounts heb ik lijsten geplaatst en die laad ik in via Tweetdeck. Door dit 1x per dag te bekijken ben ik helemaal op de hoogte van wat er is gebeurd bij klanten en stake-holders op mijn vakgebied.

Ben je niet bekend met Twitterlijsten en/of Tweetdeck? In deze blog leg ik uit hoe je dit voor jezelf het beste kunt inrichten.

2. LinkedIn sales navigator – LinkedIn zonder afleiding

Helaas is deze tool niet gratis te gebruiken maar het geeft wel een hele nieuwe ervaring bij het gebruik van LinkedIn. De tool is bedoeld voor sales medewerkers om prospects en klanten in kaart te kunnen brengen en eenvoudig de updates te volgen die zij posten.

Grote voordeel is dat je, net als bij Twitterlijsten, zelf bepaalt van welke bronnen de content getoond wordt en de rest blijft buiten de tool.

Meer weten over sales navigator? Lees hier hoe je Sales Navigator kunt inzetten voor social selling.

3. Pocket – sla interessante artikelen op voor later

Van verschillende plekken krijg je interessante artikelen aangeleverd, dit kan via Twitter, LinkedIn of Facebook maar ook via Whatsapp, Yammer of zelfs e-mail. Grote kans dat je op het moment dat je dit artikel tegenkomt geen tijd hebt om het te lezen. Wanneer je deze vervolgens in Pocket bewaart, kun je het op elk willekeurig moment op een device naar keuze terug lezen.

Wanneer je via Pocket leest haalt hij bovendien alle opmaak (inlusief advertenties) weg en kun je dus zonder afleiding de tekst lezen waar het om gaat.

Ik ben heel benieuwd naar de apps, tools of trucs die jij gebruikt om de informatie stroom te filteren. Laat je het weten via de comments?

0
Sander Scholten

sr. project manager



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *