Blog

Ik stopte met social: drie dingen die ik leerde.-0
27 October 2017

Ik stopte met social: drie dingen die ik leerde.

Ik stopte met social. Een beslissing die – net als wel meer drastische maatregelen in mijn leven – uiteindelijk wel mee bleek te vallen. Maar wel eentje die met veel bombarie aangekondigd moest worden. Met een blog op onze eigen site en op Adformatie, en veel bezorgde appjes van vrienden en familie tot gevolg.

Ik startte mijn socialloze maand met een aantal verwachtingen. Ik wilde weer leren niksen en zo creatiever worden. Daar had ik vandaag graag over willen schrijven. Maar helaas. Gewoontes die je jezelf jarenlang onbewust hebt aangeleerd zijn binnen een maand niet zomaar verdwenen. Nog steeds heb ik moeite om voor me uit te staren in het openbaar vervoer. Nog steeds ga ik niet naar de wc zonder mijn telefoon mee te nemen.

Heeft het experiment dan gefaald? Nee. Het was zeker een wake up call. In een maand tijd heb ik meerdere inzichten opgedaan over mezelf, de manier waarop ik met social media omga en hoe ik dat kan toepassen in mijn werk. Die lessen wil ik vandaag met jullie delen.

1. Geen FOMO, maar TSOS

FOMO. Fear Of Missing Out. De voornaamste oorzaak van mijn social media-verslaving. De naam van het duiveltje op mijn schouders dat me telkens van een pauze afhield. Mijn timeline was een lifeline naar de wereld, dus hoe zou ik overleven zonder? Mis ik zonder social niet alle uitnodigingen voor feestjes, alle hilarische inhakers van merken, de “bijzondere” gebeurtenissen in het leven van vrienden?

De eerste dag van oktober was het dan eindelijk zover: ik mocht weer inloggen op mijn social media-accounts. Vol spanning en met trillende handjes installeerde ik de apps op mijn telefoon. Wat had ik gemist? Niet veel, blijkbaar. Mijn tijdlijn zag er hetzelfde uit als de maand daarvoor. Polls, events, wanhopige oproepen tot engagement. En heel veel lijstjes met clickbait. Hier en daar een oprechte verbazing: vrienden van vroeger verloofd, een oprecht en ontroerend betoog hier en daar… maar verder viel het wel mee.

Natuurlijk was er genoeg leuks te zien, daar niet van. Maar ik zag niks wat mijn continue drang om te refreshen kon verklaren. Mijn FOMO veranderde in een besef van TSOS: the same old shit.

2. Content zonder end

Het is natuurlijk prachtig dat iedere merk een uitgever kan worden. Het is nog mooier dat de creator in ieder individu naar buiten kan komen. Maar in de praktijk vallen de creatieve resultaten vaak tegen. Er wordt gekopieerd en gestolen. Er wordt geplaatst om het plaatsen, zonder dat men per se iets te zeggen heeft. En het gaat eindeloos door.

De stroom aan content is eindeloos, dat wist ik altijd al. En door middel van stories, posts, updates, blogs en vlogs probeerde ik mee te drijven met deze stroming. Maar toen ik na een maandje op het droge weer klaar was om in het diepe te springen, gebeurde er iets aparts. Die rivier aan content veranderde in een enorme berg vol voorspelbare en inwisselbare content. Laten we hem de Kiliman-samo. Deze berg wordt iedere dag hoger en om op te kunnen vallen in deze berg aan content produceren we met z’n allen steeds meer. Pagina’s als LadBible rippen viral video’s en plaatsen het door alsof het van hun is, het aantal ‘tag-a-friend’ en ‘like of love’-polls neemt met de dag toe. De berg wordt groter en groter, en het kwalitatieve werk aan de top wordt daardoor steeds meer ondergesneeuwd.

3. Bergen zijn er om beklommen te worden

Dat klinkt natuurlijk erg cynisch en pessimistisch, maar dat is het niet. Bergen zijn er om beklommen te worden. En na een maand afstand te hebben genomen heb ik de berg in al zijn macht en omvang kunnen bekijken. Nu ben ik klaar om naar de top te klimmen. Om vlagstukken in de berg der content te kunnen steken.

Ik ben nu alweer enkele weken online, en ik merk dat ik selectiever ben geworden. Mijn Insta-stories worden minder vaak geüpdatet. Mijn tijdlijn wordt minder vaak ververst. En daar zit de belangrijkste les na een maand zonder social: ik ben kritischer over het werk dat ik maak voor onze klanten. Ik wil, met de content die ik maak, die zeldzame spelden in de hooiberg plaatsen. En misschien stop ik die spelden dan zelfs in een ballon.

BOOM. I’m back.

Bart Delwig
digital content producer
0