Blog

Hup content hub-0
1 September 2017

Hup content hub

In den beginne waren er… reclamebureaus, mediabureaus, social bureaus, videoproductiebedrijven en ga zo maar door. Kortom, schoenmakers die bij hun leest bleven.

Deze tijd ligt natuurlijk inmiddels way achter ons. Steeds meer content wordt gemaakt ‘in eigen huis’, met een eigen team. De termen brand publishing, content hubs en on-site agencies vliegen ons om de oren. Maar wie doet nu wat en waarom eigenlijk?

Gedraag je als een brand publisher

De laatste tijd bouwen merken en masse brand publishing en content hubs. Dit zijn teams die bestaan uit zowel denkers als doeners op het gebied van contentcreatie en contentmarketing. Denk aan journalisten, redacteuren, designers, videomakers en mediaplanners. Die op hun beurt weer samenwerken met externe partijen, zoals reclamebureaus, videoproductiebedrijven en mediabureaus.

En als het om voorbeelden van brand publishing gaat, staat Red Bull vaak met stip bovenaan. Niet omdat zij content maken die per se van hen is, maar om de manier waarop zij content maken, samenstellen, verspreiden en vergroten. Menig merk, bureau en nieuwssite kwijlt bij het zien van zoveel likes, shares en reacties van Red Bull.

Simon Stricker – Worlds Longest Manual

Is this the longest manual that has ever been done? 2.17km with an average speed of 31.5km/h

Geplaatst door Red Bull op donderdag 31 augustus 2017

Hoe komen ze aan zoveel bereik? Red Bull heeft eigen contentcreatie, contentmarketing en platformen: Red Bull Radio, Red Bull media house en verschillende Red Bull tv-kanalen. En natuurlijk hele diepe zakken.

Waarom je een content hub wil

Door het succesverhaal van Red Bull ontstaat bij veel merken de wens om ook een brand publisher te worden. Voorbeelden hiervan zijn VodafoneZiggo en Albert Heijn met Appie Today.

Waarom dat bij VodafoneZiggo werkt? Puck Landewé, manager brand publishing verwoordt het op Frank.news als volgt:

“… een ‘redactie anno 2020’ waarbij er dus ook marketeers in het team zitten die heel goed snappen dat het voor een fors gedeelte draait om de business; Ziggo wil zoveel mogelijk abonnees op het gebied van tv, internet en bellen. Het gaat dus niet alleen om de goede content, maar om de link met de business. We gaan leuke dingen maken, maar het moet bijdragen aan je business. We willen Ziggo uiteindelijk beter maken, dus we moeten commercieel denken.’’

Maar ook minder voor de hand liggende bedrijven gaan de uitdaging aan. Zo begon de Deense Jyske Bank – jawel, een bank! – een eigen tv-station en is Foodbrigade het eigen, award-winnende platform van Sligro.

On-site agencies: bij de klant op schoot

Zelf zitten we ook niet stil. Naast een bureau voor social media en brand publishing is SOCIAL.INC ook een on-site agency. Dit betekent dat onze mensen meerdere dagen per week op het kantoor van de klant vertoeven. En de on-site agency wint aan populariteit.

Wat het voordeel is? We kunnen ‘first thing’ alle vragen oppakken en leren de klant goed kennen. Zijn vaak meer een collega dan een bureau. VodafoneZiggo hebben we bijvoorbeeld geholpen met het plan voor en de realisatie van de hierbovengenoemde brand publishing hub.

En de pers… maakt branded content

Ook elders is er een trend gaande. Media kunnen niet achterblijven en maken op hun beurt steeds meer branded content. Waar Red Bull vooral genoemd wordt door bureaus en merken, wordt Vice vaak geprezen door kranten en de nieuwssites. Met Virtue heeft Vice nu een eigen creatief bureau in huis dat keihard reclame maakt. Bijna allemaal sterke staaltjes storytelling.

Logisch, want door Vice heeft Virtue al een ijzersterk netwerk van lokale journalisten over de hele wereld die research (kunnen) doen. En dat zie je meteen terug in reclames met echte mensen, zoals in deze video voor Tabasco®.

Kortom: ook bij de media zelf kun je tegenwoordig terecht voor je content.

Kom maar door met die (brand) journalisten

Wat we hiervan leren? Met al deze trends en grenzen die vervagen, wordt het steeds belangrijker om goede content te maken. En goede content betekent goede verhalen.

Vraagje: wie weet er nu beter hoe een goed verhaal in elkaar zit dan een journalist? Wie heeft er een neus voor nieuw(tje)s, schrijft pakkende headlines, beschikt over storytelling skills en heeft een feilloos gevoel voor wat ‘werkt’ in tekst, op beeld en in geluid? Juist.

Ik denk daarom dat de zogenaamde brand journalisten in opmars zijn. Dus neem ze vooral aan. SOCIAL.INC heeft er alvast één…

0