Blog

Hoe schadelijk is nepnieuws voor jouw merk?-0
10 November 2017

Hoe schadelijk is nepnieuws voor jouw merk?

Stel dat het de advertenties en posts van de Russen op Facebook, Twitter en YouTube zijn geweest die Trump president maakten. Zijn de Russen daarmee niet gewoon hele slimme marketeers? En is het dan terecht dat de bedrijven tijdens de verhoringen van het Amerikaanse Congres gevraagd wordt hoe zij dit hadden kunnen, nee zelfs moeten, voorkomen?

Bij wie ligt de verantwoordelijkheid?

Die vragen kwamen bij mij naar boven toen afgelopen week Facebook, Twitter en Google voor het Congres in Amerika kwamen om te getuigen over het Russische geld dat zij hebben geïncasseerd. De bedrijven stuurden advocaten als spreekbuizen en de CEO’s bleven zelf thuis. Niet gek natuurlijk, want deze kwestie gaat verder dan de CEO’s. De Amerikaanse senator Al Franken is boos. De platformen prijzen zichzelf om hun kennis en data, maar zijn niet capabel genoeg om Russische inmenging op tijd te signaleren en te voorkomen? Typisch gevalletje van meer data is niet altijd beter? Of vinden de mediagiganten het prima zolang er maar netjes betaald wordt? De heksenjacht is in volle gang, maar wat is precies de invloed geweest van de social platformen en wat kunnen ze daartegen doen?

Trevor Noah geeft duiding aan het verhaal:

Hij geeft aan dat de Russen met $100.000 zo’n 11,4 miljoen Amerikanen hebben bereikt met “fake news” in de vorm van advertenties en links naar nieuwssites. Daarnaast hebben ze, volgens het Congres, nog eens 126 miljoen Amerikanen bereikt met berichten in Facebookgroepen. Allemaal standaard functionaliteiten van een platform dat wij als marketeers ook dagelijks gebruiken om onze doelgroepen te bereiken.

Fake news

Wanneer op zo’n grote schaal nepnieuws verspreid wordt, heeft dat ook wel gevolgen voor de geloofwaardigheid van het platform. En wellicht ook voor de adverteerders die media inkopen op het platform. Dan raakt het deze partijen in de portemonnee en zullen de ze strijd tegen nepnieuws wel aangaan. Toch?

Wees kritisch

Het is allereerst de taak van ieder individu om kritisch te zijn op de dingen die je leest of hoort. Het blijkt heel makkelijk te zijn om publieke opinie te beïnvloeden door nieuwsfeiten net een andere draai te geven, omdat wij niet altijd even kritisch zijn op on- en offline bronnen. Dit wordt heel mooi duidelijk gemaakt door Maarten Keulemans van de Volkskrant in zijn betoog over haatpropaganda.

Maar nepnieuws raakt niet alleen de politiek. Met een kleine twist van de waarheid is het zelfs mogelijk de beurskoers van een bedrijf te raken, zoals dit bij Pepsi gebeurde. Een niet bestaande quote van de CEO over dat Trump-stemmers maar andere cola moesten gaan kopen wordt opgepikt en gedeeld. Dit heeft er volgens CNNMoney voor gezorgd dat het aandeel op de dag van het interview met 3,75% is gedaald.

De media spelen hierin ook een belangrijke rol. Stel je bent deodorant fabrikant en eens in de zoveel tijd wordt het nieuws opnieuw verspreid dat “Wetenschappers waarschuwen: stof in deodorant vergroot mogelijk risico borstkanker” terwijl het KWF dan ook regelmatig dit bericht updatet: Deodorant is veilig. Als merk heb je hier wel mee te maken zonder dat je direct invloed hebt op de verspreiding hiervan.

Het vaccin tegen nepnieuws?

Heb jij je weleens afgevraagd of jij zelf ook goed bent in het verspreiden van nepnieuws? Speel de game Slecht Nieuws, misschien wel hét vaccin tegen nepnieuws.

Als ik het nieuws volg rond de verhoringen in het Congres dan zie ik bedrijven die proberen minimale verantwoordelijkheid te nemen. Toegegeven, dat is in ieder geval meer dan in het begin. Maar zijn het de platformen zelf die dit probleem gaan oplossen?
Daar geloof ik niet in. Daarvoor geven ze zelf al aan hulp van buitenaf nodig te hebben in de vorm van strengere regels.

Ik ben benieuwd: hoe belangrijk vind jij het als adverteerder dat de platformen hier snel een oplossing voor hebben? Of vind je het helemaal geen probleem dat er nepnieuws is en zorg je er zelf voor dat jouw boodschap geloofwaardig blijft?

Sander Scholten
sr. project manager
0