Blog

Hoe lang houdt Snapchat het nog vol?-0
22 februari 2019

Hoe lang houdt Snapchat het nog vol?

In oktober schreef ik hoe Snapchat een comeback zou kunnen maken. Nu, precies 4 maanden later, kunnen we voorzichtig een tussenstand opmaken.

Destijds schreef ik dat Facebook Inc. er voor het eerst in is geslaagd om een stokje te steken voor de groei van Snapchat. Het aantal dagelijks actieve gebruikers daalde in oktober 2018 door de komst van Instagram Stories. Wat is er vier maanden later veranderd?

Snapchat laat nog steeds geen groei zien

Snapchat is het laatste kwartaal geen gebruikers kwijtgeraakt, maar er is ook niemand bij gekomen, behalve in Europa, daar steeg het aantal gebruikers van 59 naar 60 miljoen. In totaal waren er 186 miljoen dagelijks actieve gebruikers in Q4 van 2018. Een daling van 5 miljoen ten opzichte van een jaar eerder.

Bron: Snapchat daily active users 2018 | Statistic

Wanneer wordt augmented reality mainstream?

Wat heeft Snapchat dat in haar voordeel spreekt? Nou, het bereikt 70% van alle Amerikaanse 13-34 jarigen met mobile (en augmented reality) video. Dat is waardevol, maar zijn het er genoeg?

Snapchat zet vol in op augmented reality en hardware, maar research en development op dit gebied is een kostbare zaak. Snapchat heeft alleen geen andere keuze. Het bedrijf kan het zich niet veroorloven om de kantjes er vanaf te lopen in de strijd met Magic Leap, Facebook of Apple, anders kopen gebruikers augmented reality brillen van deze merken.

Nou ja, kopen, kopen. Bijna niemand koopt nú al een AR-headset. Maar over een paar jaar willen we er allemaal een, toch?

Snapchat verdient meer aan ads

Positief is dat de gemiddelde opbrengst per Snapchat-gebruiker gestegen is naar $ 2,07. Toch is dat een schijntje vergeleken met de $ 7,37 per Instagram-gebruiker. Als adverteerder weet je over het algemeen wel waar je moet zijn met je geld. Daarnaast is de stijging slechts een pleister op de wond, want Snapchat maakt nog steeds verlies.

Wanneer is het geld op?

Volgens analisten is dat ergens in 2020 of 2021. Maar met het huidige uitgavenpatroon kan dat ook al 2019 zijn. De boosdoener is Instagram Stories. Snapchat’s groei is hierdoor onverwachts geremd en het heeft nog geen oplossing gevonden die werkt.

Wie zou Snapchat moeten redden als dat later dit jaar of volgend jaar nodig is? Denk aan spelers als Amazon of Tencent. Er zijn weinig andere bedrijven die genoeg geld in hun portemonnee hebben om de camera-app te kopen. En toevallig is de huidige CFO van Snapchat best buddies met Jeff Bezos. Time will tell, maar er moet zo langzamerhand een wonder gebeuren wil Snapchat nog autonoom blijven in 2019/2020.

 

0
Willem Berings

consultant media-data-technology