Blog

Het is tijd om weer verliefd te worden op Facebook-0
16 May 2018

Het is tijd om weer verliefd te worden op Facebook

Ieder jaar houdt Facebook een feestje, speciaal voor bedrijven en developers: F8 Conference. Daar verkondigt het grootste social mediaplatform van de wereld haar visie en de nieuwste tech, producten en features. Dit jaar lijkt het alsof de belangrijkste aankondiging van Facebook iedereen ontgaan is.

 

Het was niet het beste moment voor een grote persconferentie, gezien de situatie met Cambridge Analytica. Maar Zuckerberg deed z’n best om het publiek enthousiast te krijgen. Zo was er de meeste aandacht voor:

  • VR headset Oculus Go (nu te koop voor $199,00);
  • Videogesprekken in WhatsApp-groepen;
  • AR face filters in Instagram Stories voor merken en influencers;
  • Instagram Stories Third-party integrations;
  • Facebook Messenger revamp;
  • Facebook Dating.

 

Als je naar deze aankondigingen kijkt, zie je een vreemde eend in de bijt: Facebook Dating. De timing is op z’n minst merkwaardig, gezien de hoeveelheid persoonlijke en gevoelige data die hiermee gemoeid gaat. Of zou Facebook alleen gespecialiseerd zijn in Russisch-Amerikaanse relaties?

 

De move van Facebook om zich met ons liefdesleven te bemoeien transformeert het imago van het platform misschien in de ogen van de gemiddelde consument. Maar het past prima binnen de langetermijnvisie van Facebook: building meaningful relationships. De tijd van alleen bestaande relaties onderhouden op Facebook is voorbij, binnenkort ontwikkel je er ook nieuwe.

 

“This is going to be for building real, long-term relationships — not just for hookups.” -Mark Zuckerberg.

 

OP DE SORRY-TOUR

Facebook heeft ongetwijfeld naar de cijfers gekeken en terecht geconcludeerd dat het goed gaat met het platform. Facebook groeit nog steeds en brak in Q1 het record voor advertentie-inkomsten. Maar liefst $11.97 miljard kwam er in het laatje. #DeleteFacebook en Lubach’s actie, hoe goed bedoeld ook, hebben nauwelijks effect gehad. Conclusie: de sorry-tour van Mark Zuckerberg slaat aan.

 

Dat het Cambridge Analytica-schandaal het vertrouwen van de gebruiker in Facebook heeft geschaad, staat vast. Dat beeld schetst Reuters hieronder in een recent onderzoek. Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Mark Zuckerberg weet dat hij keihard moet werken om de harten van mensen weer te winnen.

Bron: Reuters

LOVE IS THE ANSWER

Facebook treft talloze maatregelen om het platform veilig(er) en betrouwbaar(der) te maken. Algoritmes worden gewijzigd en privacyregels worden transparanter gemaakt. Maar het meest impactvolle besluit is toch wel het aannemen van 10.000 Security & Content Reviewers, voor eind 2018.

 

Om dat even in perspectief te zetten: eind 2017 werkten er in totaal 25.105 mensen fulltime bij Facebook, waarvan ongeveer 10.000 Security & Content Reviewers. Daar komen er dus nog eens 10.000 bij. En die hebben best een heftige job.

 

Alle initiatieven samen moeten er voor zorgen dat Facebook weer vertrouwd en veilig gaat voelen voor gebruikers. In de waan van de dag gaat Facebook rustig verder met haar nieuwste probeersel: Facebook Dating. En zo krijgen we, ondanks alles, toch een steeds intiemere band met de mediamastodont. Facebook is flink wat goodwill kwijtgeraakt onder haar gebruikers, en om dat probleem op te lossen is liefde misschien wel het meest gewiekste antwoord.

Willem Berings

consultant media-data-technology

0