Blog

Growth hacking: 5 tools om je leven makkelijker en leuker te maken-0
19 April 2017

Growth hacking: 5 tools om je leven makkelijker en leuker te maken

Eind maart volgde ik een growth hacking training bij de Growthtribe academy. Aan de hand van inspirerende cases, heel veel tools, en met enthousiaste docenten leerde ik de mindset en basics van het growth hacken. Rode draad tijdens de training was vooral het feit dat je voortdurend moet experimenteren en testen om duidelijk te krijgen waar je het verschil kunt maken en verbetering kunt realiseren. En natuurlijk alle tools om het verkrijgen van inzichten, en daarmee groei, makkelijker te maken. Hieronder geef je ik een korte samenvatting van mijn ervaring en geef ik je 5 tools die ook jouw (marketing) leven makkelijker gaan maken!

Growth hacking

Bij growth hacking draait alles om, verrassend genoeg, groei. En dan wel zo effectief en zo snel mogelijk. Dit geldt zowel voor startups met weinig geld als voor grote organisaties met grote budgetten. Groei wordt bewerkstelligd door te testen, nogmaals te testen en weer te testen. Alles staat daarbij ter discussie en testen gebeurt in elkaar rap opvolgende cycli. Zo leer je wat wel (en wat niet) werkt.

Bij het testen komt de gehele marketing funnel, oftewel ‘pirate funnel’, aan bod. Pirate vanwege de afkorting van de doelen in de funnel: Awareness, Acquisition, Activation, Retention, Referral, Revenue. Kortweg ‘Aaarrr’.

Dat testen elkaar snel opvolgen, betekent niet dat het gehaast gaat. Testen worden zorgvuldig bedacht, opgezet, uitgevoerd en in kaart gebracht. Veel en vaak worden tools gebruikt, maar voor diepere insights, het oplossen van vragen en formules wordt ook veel met de hand gedaan. De growth hackers en docenten zijn dan ook toegewijde marketing professionals. Een mooi voorbeeld hiervan vond ik dat onderdelen van het testen zijn gestandaardiseerd. Zo kun je het proces makkelijker doorlopen, herhalen en vooral goed vastleggen. Want alleen op die manier kun je identificeren waar groei te behalen valt.
Een ander essentieel onderdeel is focus op datgene dat echt belangrijk is: ‘the one metric that matters’. Vaak willen we te veel of kijken we naar cijfers die er eigenlijk niet toe doen (zogenaamde ‘vanity metrics’), terwijl er eigenlijk maar twee of drie metrics toe doen (maar dit klinkt iets minder lekker dan ‘the one metric that matters’).

Samenvattend is de mindset van het growth hacken wat ik vooral wil vasthouden: alles kan ter discussie staan, blijf testen en experimenteren en vraag je af of je wel focust op wat echt belangrijk is.

Vijf killer tools

Daarnaast heb ik natuurlijk toffe tools leren kennen waarvan ik er een aantal graag met je deel.

1. Growthbot

Wil je weten wie de top Twitter gebruikers op een bepaalde locatie zijn? Een concurrentievergelijking doen? Of weten wat er rijmt op ‘search’? Voeg de Growthbot toe aan Slack of Facebook Messenger en hij geeft je de antwoorden!

2. Crystal knows

Twijfel je wel eens hoe je een email moet beginnen? Hoe je iemand het beste benadert?
Crystal knows analyseert je contacten en geeft je tips! En met de Chrome extensie (en een premium LinkedIn account) kun je het zelfs toepassen op iedereen die je opzoekt op LinkedIn.

3. Dexi.io

Heb je verschillende webpagina’s met informatie en verschillende informatiepunten binnen die pagina’s (zoals bedrijfsnaam, contactpersoon en email) die je graag in één overzicht wilt hebben? Met dexi.io bouw je gemakkelijk een bot die je precies kunt vertellen welke informatie je wilt hebben waarna hij het zo voor je verzamelt.

4. Motion.ai

Zelf aan de slag met een chatbot? Kun je een flowchart maken? Dan kun je met motion.ai een chatbot maken en die bijvoorbeeld direct toevoegen aan Slack of Facebook Messenger!

5. Typeform

Wanneer je wilt weten waar je groei kunt behalen moet je soms vragen stellen.
Met Typeform maak je toffe surveys om zo op een leuke manier mensen vragen te kunnen stellen.

Hulp nodig bij het behalen van resultaten en verder groeien? Laat het ons weten! In de tussentijd wens ik je veel plezier met de tools.

Maarten Bresser
data analyst
0