Blog

24 september 2015

Gastblog: Banners zijn dood, lang leve de content!

Het internet gaat stuk!

Althans, als je het internet moet geloven. Of eigenlijk de oude offline mediareuzen die nog maar net op tijd de stap naar online hebben weten te maken. En nu weer op het punt van instorten staan. Platte online advertenties, te vaak zelfs nog afgerekend in CPM: een model gericht op het aantal keer dat ze vertoond zijn. In een wereld waarbij content draait om relevantie en personalisatie, verbaas ik me erover dat deze oude manier van adverteren nog zo lang rendabel door heeft kunnen draaien.

En met de recente update van iOS 9 kun je nu ook advertenties blokkeren op je iPad en iPhone. Het duurt niet lang meer of de ads op social kanalen zoals Facebook en Twitter worden ook door deze apps geblokkeerd.

Nieuwe businessmodellen

Er zijn bedrijven die hier al slim mee omgaan. Adblock Plus bijvoorbeeld: zij blokkeren alleen advertenties die het internet lelijk maken. Klinkt als een duidelijk te hanteren criterium. Of wacht, het criterium is de hoeveelheid geld die Google hen betaalt om als ‘niet-opdringerige reclame’ te worden gezien. Aaaah, het afpersbusinessmodel wordt ineens veel duidelijker.

Maar even serieus. Grote advertentie platformen waaronder The Washington Post hebben recent maatregelen getest tegen adblockers. In mijn ogen is dit vechten om de oude situatie in stand te houden, in plaats van te zorgen voor vernieuwing in de soort commerciële content, en daarmee het businessmodel aan te passen.

Een fantastische internetervaring

Dat is wat het doel van een website, social network én van adverteerders moet zijn. Samen kunnen zij zorgen voor de nieuwe manier van adverteren. Dat eigenlijk helemaal niet zo nieuw is: precies wat we op social media ook nastreven: personalisatie, relevantie en interactie. Hmm, we zijn onze tijd ver vooruit! Dus ik daag je uit: neem je huidige online ads eens onder de loep, en kijk eens of je het internet mee kunt veranderen door relevante content te bieden.

Fedor van HerpenGastblogger: Fedor van Herpen

Fedor van Herpen is digitaal strateeg bij Eneco. Daarnaast organiseert hij internationale evenementen in de game development industrie, en is hij bezig met zijn content start-up Lentify. Op festivals en in de trein luistert hij graag naar hardcore (durf jij de video af te kijken?), en probeert hij nog te hockeyen alsof hij 25 jaar is.

0


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *