Blog

14 juni 2013

Friday Verdict – Facebook News Feed & Hashtags

De afgelopen tijd heeft Facebook vrij veel updates vrijgegeven. Twee daarvan met hoge impact zijn de nieuwe Facebook News Feed en de lang verwachte, maar dan nu ook eindelijk geïntroduceerde, hashtags op Facebook. In de onderstaande video bekijk ik samen met Sander naar wat deze twee veranderingen betekenen voor de gebruikers van Facebook, maar met name naar de impact van deze aanpassingen op organisaties. Wat vinden wij ervan, wat zijn de mogelijkheden, waar moeten we voortaan op letten en moeten we dingen anders doen?

VIMEO TOEVOEGEN

News Feed voor gebruikers

Voor de gebruikers valt het met name direct op dat het er heel anders uitziet. Het heeft meer cohesie met de mobiele apps en het wordt duidelijk dat visuele content zoals foto’s en video’s voortaan centraal gaan staan. Directe voordelen voor de gebruikers zijn:

Lijsten zijn prominenter in beeld. Je hebt zo meer controle over de content die je consumeert

lijsten

Het delen van berichten van anderen wordt echt heel fijn weergegeven. De content staat centraal en aan de icoontjes links zie je wie dit allemaal gedeeld heeft.

share

l met al geeft het een overzichtelijk en opgeruimd beeld van de News Feed.

Aandachtspunten voor organisaties

Aandachtspunt voor organisaties is met name bij het plaatsen van een foto. De tekst bij de foto valt voor een deel over de foto. Hou hier rekening mee. De kleur van deze tekst is standaard wit dus zorg ervoor dat bovenin de foto’s niet te veel witte blokken zitten.

NOKIA

Daarnaast biedt de nieuwe manier van weergave van gedeelde content enorme kansen voor bedrijven pagina’s. Het wordt toegankelijker om de content van je fans of influencers te delen. Door ze een podium te geven stimuleert dit de shift naar minder zenden en meer interactie met de fans.

Facebook Hashtags #

Er werden al vaak hashtags gebruikt op Facebook maar tot op heden hadden deze geen functie. Facebook heeft dit nu omarmt en voegt functie toe aan de hashtags.
Voor de gebruiker met name leuk rondom TV programma’s en evenement. Je kun nu makkelijk zien wat jouw vrienden zeggen over een bepaald onderwerp.

Voor organisaties biedt dit een kans om de hashtags nu in te zetten in op een grotere schaal en over al hun social platformen zoals Twitter, Instagram en Facebook heen. Ook monitoring, zowel op merk als campagne, binnen Facebook wordt gemakkelijk gemaakt.
Het succes van de hashtags zal echter wel bij de gebruikers liggen. Zorg dat je goede duidelijk # gebruikt, dan kan het zeker in je voordeel gaan werken.

Friday verdict

News feed – thumbs up
+ Visuele verbetering
+ Hoog tijd
+ Berichten delen
+ Opgeruimd
– even wennen

Hashtags – thumbs up
+ functioneel
+ gezamenlijke onderwerpen zoeken
+ eenvoudig zoeken
– kans op vreselijke hashtags
– kans op nutteloos gebruik

0
Hidde Tuinstra

sr. creative



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *