Blog

Facebook Canvas: een oase van rust-0
5 October 2017

Facebook Canvas: een oase van rust

Twee jaar geleden introduceerde Facebook Canvas. Een advertentievorm waarmee je een fullscreen uiting binnen Facebook kunt maken. Een soort minisite met een combinatie van foto’s, video’s en carrousels. Alles in één advertentie. Doordat een Canvas fullscreen wordt weergeven is het een oase van rust voor gebruikers. En dat werkt.

Uitdaging

Social content wordt vluchtiger geconsumeerd. De aandachtsspanne van een gebruiker lijkt steeds korter te worden. En dat is ook niet zo gek, gezien de overload aan informatie in bijvoorbeeld je Facebook stream. Hoe gepersonaliseerd die ook is. Op creatief vlak ligt er dus een enorme uitdaging om de aandacht van een gebruiker te krijgen en vast te houden.

Kijktijd

De gemiddelde kijktijd van een video advertentie op Facebook ligt grofweg rond de tien seconden. Bij een Canvas advertentie ligt die een stuk hoger, zo merken wij bij onze eigen projecten. De tijd dat een gebruiker een geopende Canvas bekijkt, ligt soms zelfs boven de 40 seconden. Ze zijn dus ideaal voor het behalen van brand minutes. Facebook claimde eerder dat meer dan 53% van de gebruikers die een Canvas opent, zeker de helft van de advertentie ziet. Met een gemiddelde kijktijd van 31 seconden. Dat lijkt dus te kloppen.

Het Amerikaanse Jimmy Dean Sausage houdt de aandacht van gebruikers heel slim vast. Ze hebben visueel een oneindig lange tafel als rode draad in deze Canvas ad gebruikt:

Snel

Canvas advertenties laden snel en zijn geoptimaliseerd voor mobiel en tablet. En er is creatief gezien veel mogelijk. Naast het vertellen van verhalen door middel van foto’s en video’s, biedt Facebook bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om producten te tonen. Zo kun je een gebruiker direct naar een website of app doorsturen. En dat maakt een Canvas ook zeer interessant om leads te genereren.

Wk 40 Facebook Canvas TelefoonFacebook maakt het makkelijk

Facebook’s Canvas Builder tool maakt het makkelijk om snel aan de slag te gaan. Zo kun je gebruik maken van een aantal sjablonen om een ontwerp te maken. Dit is met name voor kleinzakelijke gebruikers interessant. Maar ook het toevoegen van een custom ontwerp behoort tot de mogelijkheden. Uiteraard moet je bij het ontwerpen van een custom Canvas wel goed nadenken over de flow van je verhaal. Wat wil je vertellen? Welke combinatie van tekst, foto of video ga je maken? Gebruik zeker geen tekst als opening van je Canvas, maar zet een verticale video in! Of maak gebruik van de mogelijkheid om een 360 graden foto toe te voegen.

Instagram doet ook mee

Een jaar geleden introduceerde Instagram ‘Stories’ en sinds een half jaar is het mogelijk om betaalde Stories op Instagram te tonen. Binnenkort maakt Instagram het mogelijk om een Facebook Canvas in te zetten als een betaalde Story. Een krachtige combinatie die  veel creatieve mogelijkheden gaat bieden. Op dit moment is Instagram deze mogelijkheid nog aan het testen.

Canvas? Kan vast!

Functioneel lijken de mogelijkheden van een Canvas vrij beperkt, maar creatief gezien kun je er alle kanten mee op. Met name de snelheid waarmee je een Canvas kunt ontwerpen maakt deze advertentievorm zeer interessant. Nog niet nagedacht over een Canvas? Het kan vast. Hulp nodig? Wij helpen je graag op weg!

0