Blog

4 februari 2014

Exit Facebook-app, hello Facebook Paper!

Facebook lanceerde gisteren in de US appstore de nieuwe app Paper. Sinds de aankondiging vorige week staat het internet vol met meningen, voorspellingen en goed bedoelde adviezen voor bedrijven wat ze hiermee aan moeten.

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Ik denk dat Paper voor de gemiddelde Facebooker een verademing is en de standaard Facebook-app voor een groot gedeelte gaat vervangen en wel om twee redenen. De “normale” Facebook-app is te traag en heeft teveel functies voor de gemiddelde gebruiker. Want laten we eerlijk zijn, we willen als gebruiker eigenlijk maar een ding:

Snel de nieuwste content consumeren in onze newsfeed en hier iets mee doen (lees: niets, like, comment & share)

Het grappige is dat, deze basisbehoefte voor het gebruik van Facebook, door Facebook zelf grotendeels aan de laars wordt gelapt. We kennen allemaal dit soort plaatjes, de “mediagekte” rondom tieners die wegrennen van Facebook en deze jongen kaart ook een heikel punt aan, namelijk dat het algoritme van Facebook ervoor zorgt dat we eigenlijk alleen maar meer van hetzelfde zien en er van het advertising model van Facebook niets klopt. Check het, het is de moeite waard.

Feit is nou eenmaal dat er een grote shift gaande is van desktop naar mobile/tablet gebruik en Facebook daar tot nu toe niet goed mee omgegaan is. Tot nu dan? Ik denk misschien van wel. Vorig jaar lanceerde Facebook al Home voor Android telefoons. Een stap in de goede richting, maar wellicht ook weer net even een stapje te ver. Facebook neemt namelijk letterlijk je homescreen en snelle toegang tot de primaire functies van telefoon over. Ik heb nog geen cijfers kunnen vinden, maar hoeveel procent van de Android gebruikers zou Home daadwerkelijk nu geactiveerd hebben?

Goed tot zover de aanloop, wat gaat Facebook ons eigenlijk beloven met de komst van Paper? De paar minuten durende feelgood promotievideo doet ons geloven dat Paper ons gaat brengen waar we al die tijd al op hebben zitten te wachten namelijk een fijne manier om de verhalen te lezen uit je Newsfeed. Wacht! Er is meer, want naast je newsfeed geeft Paper je ook de mogelijkheid om uit een aantal themafeeds nieuwe verhalen te ontdekken.

Stelt Facebook teleur?

Ik heb de app gisteren gelijk gedownload en was na 2 minuten helemaal om. Een simpele tutorial laat je in een paar stappen zien hoe het werkt en vervolgens swipe je zonder frustraties door je Newsfeed. Verder heb je bovenin een aantal basisfuncties zoals Friend Request, Messages (helaas wel met chatheads) en Notifactions. That’s it! Meer heb je toch ook niet nodig op je mobiel? Een paar interessante features stip ik graag even aan.

De RT/Reblog knop:
Wil je content van een ander delen zonder context eraan te geven? Dat kan nu met Reshare. De optie om zelf een bericht te maken is er gelukkig ook nog.

Reshare

De “deze post is geshared door” opsomming:
Ik was met de komst van de nieuwe Newsfeed (die overigens nog niet iedereen heeft) al erg blij met de manier waarop Facebook in plaats van 4x dezelfde post te laten zien, de post gebundeld zijn met de profielfoto’s aan de zijkant. Dit is ook doorgevoerd in Paper. Zo zie je direct een populaire post en door even op de foto van je Facebookvriend te klikken zie je hun bijbehorende comment.

postedby

Is Paper dan een Flipboard killer?

Nee, Paper draait om Facebook en Facebook alleen, terwijl Flipboard zoveel meer is. Naast Twitter, kun je eigen feeds toevoegen en zelfs een magazine maken rondom content die je online over alle kanalen heen vindt. Paper etaleert naast je Newsfeed momenteel slechts een select aantal feeds van Facebookcontent die geselecteerd en gecureerd worden door een team bij Facebook. Een soort van analoog Facebook Algoritme dus. Niks mis mee, maar momenteel zou ik de beide apps nog niet willen vergelijken. Ben je wel op zoek naar een diepere vergelijking tussen de beide apps? Check dan dit artikel op Mashable.

OK, maar wat moet ik hiermee als community manager van mijn Facebook page?

John Murphy van Bloom Worldwide had gisteren al voordat de app live was een mening over hoe merken hiermee om moeten gaan. Zijn 4 tips gaan vooral in op het reviewen van je contentstrategie. Je wilt immers als merk ook graag tussen die themafeeds komen te staan. Nu de app nog enkel US gericht is, zal dat voor bedrijven aan deze kant van de oceaan nog niet direct relevant zijn, maar dat Facebook hier inspeelt op de steeds maar groeiende “premium en visuele content” trend valt niet te ontkennen.

Ik denk dat daar dan ook de kracht van succes zal liggen voor merken. Nu Facebook je de mogelijkheid geeft om het complete telefoonscherm te benutten zou je wel gek zijn om daar niet op in te spelen. Maar moet je dan vanaf nu alleen nog maar visuele content plaatsen? Niet perse, want ook een tekstupdate krijgt in Paper de aandacht die hij verdient. De witte achtergrond met zwarte letters zonder poespas lenen zich erg goed voor korte en krachtige copy.

Dus, exit Facebook app, hello Paper?

Ik schreef de intro van deze blog gisteren voordat ik de app zelf geprobeerd had en ik ben iemand die deze app een verademing vind ten opzichte van de normale Facebook-app. Ik kan iedereen aanraden om het in ieder geval te proberen. Check deze handleiding hoe je het voor elkaar krijgt

0
Hidde Tuinstra

sr. creative

Tags:


0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *