Blog

Emoji: De taal van de toekomst?-0
23 februari 2017

Emoji: De taal van de toekomst?

Dit blog verscheen ook op Adformatie.

Vertaling:
“Hallo,
Ik schrijf vandaag over emoji als taal.
Woorden worden vaak vervangen door emoji.
Emoji als taal is universeel.”

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, en dankzij emoji geldt dit gezegde meer dan ooit. De plaatjes worden wegens het simpele uiterlijk nog vaak afgedaan als onnozel, maar hun invloed is niet meer te ontkennen.

???? (Het begin)

Emoji zijn bedacht door Shigetaka Kurita, een werknemer van het Japanse telecombedrijf Docomo. Om de communicatie van het bedrijf te onderscheiden van de concurrentie en de jongere generatie beter aan te spreken, voegde hij simpele afbeeldingen toe geïnspireerd door zowel manga als kanji (Japanse tekens). Emoji is Japans voor plaatje (e) en teken (moji). Gesproken Japans is gevuld met lagen van betekenis, welke niet makkelijk over te brengen zijn in het digitale schrift. Emoji waren de ideale uitvinden om meer context te geven aan wat werd geschreven.

Emoji werden een wereldwijd succes toen Apple (in 2011) en Android (in 2013) een emoji-keyboard toevoegden aan hun smartphones. Sindsdien gaat het hard met de vrolijke symbolen. Een emoji is uitgeroepen tot woord van het jaar, er is iemand opgepakt wegens verkeerd emoji-gebruik en de geliefde plaatjes krijgen deze zomer zelfs een eigen film. Ook de cijfers liegen er niet om. 92% van de mensen die online communiceren gebruiken emoji, waarvan één derde dagelijks. Op Instagram bevat meer dan de helft van de berichten een emoji.

???????? (Een nieuwe taal)

Het gebruik van emoji neemt zulke grote vormen aan dat men zelfs spreekt over een nieuwe taal. En er zit een kern van waarheid in deze bewering. Emoji dienen meer en meer als vervangers voor online slang, woorden en zelfs hele zinnen. Iedere keer dat we ???? gebruiken besparen we een ‘hahaha’ of een ‘ROFLOL’. Ze verrijken onze taal ook. Albert Mehrabian, hoogleraar psychologie aan de UCLA, introduceerde in 1971 de 7% regel. Deze regel houdt in dat communicatie slechts 7% verbaal en 93% non-verbaal (lichaamstaal, toon, etc.) is. Het gaat niet alleen om wát je zegt, maar vooral hóé je iets zegt. Om online misverstanden te voorkomen zijn emoji een perfect hulpmiddel. Ze zijn de tone-of-voice voor een plek zonder tone of voice.

???????????? (Door de taalbarrière)

Emoji bieden ook de uitkomst voor andere problemen. De wereld wordt steeds kleiner, en emoji zijn de volgende stap in de toekomst van (digitale) communicatie. Marcel Denasi stelt in zijn boek The Semiotics of Emoji (2016) dat emoji ons concreter helpen te communiceren met mensen “van een andere culturele en taalkundige afkomst door de symbolische barrières van het verleden te overstijgen.”

BBC’s Newsbeat testte dit door taalkundestudenten van diverse nationaliteiten met elkaar te laten communiceren via emoji. Iconspeak probeert problemen van reizigers op te lossen met speciale kleding, waarmee je via emoji kan communiceren met iemand die jouw taal niet spreekt.

Maar hoe zit het dan met symbolen die in andere culturen verschillende betekenissen hebben? Het symbool ???? wordt in het Westen gebruikt om goedkeuring uit te drukken. In Brazilië betekent hetzelfde symbool iets als “up your derrière”. Kan dit veranderen door emoji? Deze desbetreffende emoji is wereldwijd zo populair – hij staat momenteel op de twaalfde positie in de Emojitracker – dat één universele betekenis niet ver weg lijkt.

???????? (In de kinderschoenen)

Emoji is de snelst groeiende vorm van communicatie aller tijden. Maar het is nog geen taal. Daarvoor staat het nog teveel in de kinderschoenen. Emoji is, volgens taalkundeprofessor Herring, een pidgintaal. Een pidgin is een primitieve uitingsvorm die uit noodzaak ontstaat tussen twee bevolkingen zonder gemeenschappelijke taal. “Pidgin basically comprises nouns and verbs strung together.” volgens Herring. Emoji doen hetzelfde. Ze kennen geen werkwoorden, en iets in verleden- of toekomende tijd uitleggen zonder hulp van woorden is onbegonnen werk.

Emoji is een spraak zonder geluid, een taal zonder grammatica. Maar betekenis en identificatie lijken vooralsnog belangrijker te zijn dan regels en structuur. De mogelijkheid om emoji een eigen huidskleur mee te geven was een enorme ontwikkeling. Naarmate het gebruik van emoji toeneemt, willen we onszelf er steeds beter mee uiten. Een integratie met Snapchats Bitmoji – waar je een persoonlijke sticker kan maken – lijkt een logische volgende stap.

Misschien zal emoji nooit volledig aan de definitie van ‘taal’ voldoen. Ze zullen het bestaande schrift of een taal niet vervangen, laat staan vernietigen. Maar in een online wereld, waarin visuele content steeds meer de overhand krijgt, ontwikkelen emoji zich in rap tempo tot het dialect van het internet: een nieuwe digi-taal.

0
Bart Delwig

digital content producer



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *