Blog

Een succescase van ABN AMRO: niet alleen partner, maar ook content van de toekomst-0
21 september 2016

Een succescase van ABN AMRO: niet alleen partner, maar ook content van de toekomst

Onder de noemer Partner van de Toekomst draagt ABN AMRO bij aan het ontdekken, ontwikkelen en bekronen van talent. Of het nu gaat om talent in sport, ondernemerschap, kunst of cultuur. Daarom is ABN AMRO al sinds 2014 hoofdpartner van de Uitmarkt: de landelijke opening van het culturele seizoen en dé plek voor aanstormend talent om haar moment in de schijnwerpers te pakken.

In samenwerking met activatiebureau Brandbase heeft Social Inc. een ‘social by nature’ activatie ontwikkeld genaamd ‘Talent Stage’. Een unieke kans voor iedereen met een kunstzinnig talent om, door middel van het uploaden van een 15 seconden video, tijdens de Uitmarkt een plekje te veroveren op het ABN AMRO podium op het Museumplein. Via verschillende offline en online kanalen hebben we met succes deelnemers weten te enthousiasmeren én activeren om hieraan mee te doen.

In dit blog neem ik jullie mee door de highlights van de activatie: jongere doelgroepen aanspreken en activeren met social influencer marketing, en live reporting op een mix van social kanalen.

Annegien Schilling: talentvolle social influencer

Een van de belangrijkste succesfactoren van de activatie is de samenwerking met Instagram-bekendheid Annegien Schilling (@fetching_tigerss), die maar liefst meer dan 725K volgers heeft op Instagram; het social media platform waarin de focus ligt op visual storytelling. Zelf een aanstormend talent, dus een naadloze ‘fit’met het sponsorprogramma van ABN AMRO. Van het begin tot aan het einde van de campagne heeft haar inzet bijgedragen aan het resultaat.

Geïntegreerde samenwerking: van oproepvideo tot account take-over
Als kickstart is, onder begeleiding van Social Inc., in samenwerking met 1Camera videocontent geproduceerd waarin Annegien deelnemers oproept deel te nemen aan de Talent Stage. Deze video is gedeeld via de social kanalen van ABN AMRO (Instagram, Facebook, Twitter) en als trigger ingezet op de actiesite.

Daarnaast heeft Annegien exclusieve content geproduceerd voor de activatie, waaronder een unieke fotobewerking van het Museumplein in Amsterdam; de locatie waar de Uitmarkt ieder jaar plaatsvindt. Deze foto heeft Annegien onder andere via haar persoonlijke Instagram-account gedeeld, waar ze ruim 270K volgers heeft. Om je een idee te geven van de impact: de post is 11.876 keer geliked en er kwamen 140 reacties op. Organisch!

annegien-museumplein

Om PR te genereren voor de Talent Stage heeft ABN AMRO in samenwerking met Zandbeek op vrijdag 26 augustus een expositie georganiseerd, waarbij 20 favoriete werken van Annegien tentoon zijn gesteld. Naast aankondigingen met een persbericht en social content gedeeld via de eigen kanalen van ABN AMRO, heeft Annegien dit gecommuniceerd naar haar volgers op Instagram. Wat resulteerde in een piek aan bezoekers en daarmee een toename in awareness voor de activatie van ABN AMRO.

20-werken

Geloven jullie in toeval? De week voor de Uitmarkt introduceerde Instagram namelijk Instagram Stories! Een tweedaagse take-over van het @abnamronl account op Instagram, door Annegien, stond al op de planning. Wat dit nog mooier heeft gemaakt is de nieuwe functionaliteit waarmee het live report door de ogen van Annegien nog ‘echter’ is geworden.

En wat heeft dit nou opgeleverd?
Qua resultaat zien we dat de keuze om een passende social influencer te betrekken bij de activatie heeft gezorgd voor:

  • Een verhoogde organische loverate op Instagram (tussen de 2,5% en 5% bij tijdens de account take-over).
  • En stijging van ruim 8% in het aantal volgers van het corporate account van ABN AMRO tijdens de activatieperiode.
  • Zeer positief sentiment op content van Annegien waarin een koppeling wordt gemaakt met het merk ABN AMRO.
  • Een toename in fysieke traffic naar de activiteiten van ABN AMRO tijdens de Uitmarkt.
  • Veel media-aandacht voor de samenwerking tussen Annegien Schilling en ABN AMRO.

Middenin de doelgroep door samenwerking met talenthubs

Naast de samenwerking met Annegien hebben we zogenaamde ‘talenthubs’ en relaties van ABN AMRO, met een groot potentieel bereik binnen de doelgroep, betrokken als mediapartner. Denk hierbij aan instituten als de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht), Grote Prijs van Nederland, Conservatorium Amsterdam, Stichting Grap, Babette Labeij Music Academy en verschillende lokale muziekscholen. Maar ook aan Partner van de Toekomst ambassadeur Karin Bloemen, en de broers Jussen.

Zij ontvingen een digitale mediakit bestaande uit de oproepvideo met Annegien, materiaal voor banners, posters, en voorbeeldcopy en -visuals voor verschillende social kanalen. Doordat deze hubs en relaties in contact staan met talent, bereikte door hen geplaatste content direct een relevante doelgroep. En dat zonder inzet van mediabudget!

Mix van social kanalen

Kijkje achter de schermen met Snapchat
Naast het live report door de ogen van Annegien, via het @abnamronl account op Instagram, hebben onze social reporters er gedurende de Uitmarkt op los geSnapt! Ze gaven volgers van zaterdagochtend tot zondagavond een kijkje achter de schermen met unieke content. De reporters interviewden artiesten, legden optredens van Uitmarkt bezoekers op de Talent Stage vast en gaven prijzen weg. Het resultaat: ruim 60% van de volgers van het Snapchat-account van ABN AMRO heeft de stories helemaal uitgekeken.

fotos-blog

Highlights op Twitter en Facebook
In de fase voor de Uitmarkt hebben we Twitter en Facebook ingezet om de rode draad in de activatie te vertellen: van livegang Talent Stage campagne, naar oproep tot deelname, bekendmaking winnaars en delen van een foto-album. Daarnaast hebben we deze platformen gebruikt om andere activiteiten te promoten, waaronder de Instagram account take-over door Annegien en de Snapchat live-report.

Trots

‘Zoek je doelgroep en ga er middenin zitten’. Iedere ‘moderne’ marketeer weet het, en het klinkt logisch – maar het blijkt in de praktijk toch een uitdaging om écht betrokkenheid te creëren binnen specifieke doelgroepen. Op dit moment is een van de belangrijkste doelstellingen voor veel merken om de relaties met jongere doelgroepen te versterken. Ook voor deze activatie was dit een van de uitgangspunten. Door een aansprekende jonge social influencer te betrekken bij de activatie, passend bij het sponsorprogramma van ABN AMRO, en daarnaast de social platformen Instagram en Snapchat op de juiste manier in te zetten, is het gelukt om zowel bereik als engagement te realiseren binnen deze doelgroep. De wisselwerking tussen de platformen, het gebruik van de features, de juiste tone of voice en tone of visual richting verschillende doelgroepen… alles kwam samen. Een sterk staaltje transmediale storytelling waarmee we de ogenschijnlijke afstand tussen merk en jongere doelgroep weer een stukje hebben weten te verkleinen. Daar zijn we trots op!

0
Anouk van Eijkeren

account manager



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *