Blog

Een kopje koffie met: Rose-Ann-0
4 januari 2017

Een kopje koffie met: Rose-Ann

Wat te doen, met een circulair paviljoen? “Circulair paviljoen?” hoor ik je wellicht denken. Is dat een cirkelvormige horecagelegenheid? Kan. Maar het is ook het nieuwe bouwproject van één van onze klanten: ABN AMRO. En het is letterlijk en figuurlijk gelaagder dan je misschien in eerste instantie denkt. Een gesprek (en koffie!) met ABN AMRO’s communicatiespecialist Rose-Ann.

Eerst koffie!

Janneke: Hoe drink je je koffie, Rose-Ann?

Rose-Ann: Sterk! In mijn cappuccino’s wil ik graag twee shots espresso, en ik start de dag met twee ristretto’s. Met zoetjes.

Go time

Janneke: Waar ben je deze week mee bezig geweest?

Rose-Ann: Het hoogste punt van de bouw van het circulair paviljoen is bereikt! Dat wordt traditioneel gevierd met pannenbier. En de actie om versleten spijkerbroeken op te halen voor de geluidsisolatie van het paviljoen loopt op zijn eind, dus het was een drukke week.

Circulair paviljoen

Janneke: Ik werk met jou, en weet dat je erg gepassioneerd bent over dit project. Wat is het circulair paviljoen precies en wat heeft jou in het bijzonder zo gegrepen?

Rose-Ann: Sowieso dat ik me bezig mag houden met een compleet nieuw gebouw. Dit gebouw is ook nog bijzonder, want het wordt gebouwd volgens de circulaire principes. Het is een nieuw bouwproces. We bouwen het namelijk zo dat het gebouw weer uit elkaar gehaald kan worden en de materialen hergebruikt kunnen worden. Waardoor de grondstoffen die in het gebouw zitten niet verloren gaan.
Ik ben nog het meest enthousiast over het feit dat dit project een test case is voor het vormgeven van de circulaire economie als geheel. De circulaire economie staat nog in de kinderschoenen, er valt op deze grootte en in onze rol als financiële instelling veel te leren en te onderzoeken. Het paviljoen biedt ons de kans klanten, bedrijven, leveranciers en uiteindelijk iedereen die geïnteresseerd is mee te nemen in de filosofie van de circulaire economie. De bouw hiervan maakt het concreet en alle kennis die we hierin opdoen, delen we met iedereen. Dit noemen we right to copy.

Circulaire communicatie

Janneke: Jij communiceert dit verhaal binnen de bank en naar de buitenwereld. Hoe pak je dat aan?

Rose-Ann: Met een normaal project is er een heel duidelijk begin- en eindpunt en stel je momenten vast die belangrijk zijn om te communiceren. Er is een strikte planning. Op welke momenten en met wie en hoe. In dit geval hadden we een duidelijke missie en richting. Verder nemen we in dit proces een lerende houding aan. We zijn, terwijl we aan het bouwen zijn, aan het onderzoeken en leren tegelijk. De communicatiemomenten zijn hierdoor heel dynamisch. Ik heb daarom uitgangspunten en een communicatierichting opgesteld en deze vul ik gaandeweg het proces steeds meer in.

Test case

Janneke: Hoe zorg je dat je iedereen hierin meekrijgt?

Rose-Ann: In de circulaire economie is samenwerking cruciaal, dus heb ik veel contact met mijn andere communicatiecollega’s en in het verlengde daarvan met heel ABN AMRO. Dat is belangrijk, omdat de circulaire economie een nieuwe mindset met zich meebrengt. Met het paviljoen als test case nemen we ook betrokken partners (zoals bouwbedrijf BAM, red.) en leveranciers weer mee, en zo verspreid de kennis en betrokkenheid zich landelijk en hopelijk mondiaal.

Janneke: Waarmee helpen wij, Social Inc., jou in dit plan?

Rose-Ann: Het vastgoed in de vorm van het paviljoen blijft hier staan, op de Zuidas. Daar bereik je dus relatief een beperkt aantal mensen mee. Door middel van social media kun je een veel grotere doelgroep meenemen in het verhaal en ze het gedachtegoed meegeven.

Janneke: Jouw doelgroep is iedereen?

Rose-Ann: Ja. Iedereen is welkom in het paviljoen. Daarom is het communicatieplan niet in doelgroepen opgesteld, maar in fases en netwerken: de bouw, de partnerships, de programmering en de opening. Alle social uitingen zijn geënt op het genereren van zoveel mogelijk engagement tot de opening van het paviljoen en het steeds groter maken van het netwerk van betrokkenen, bij de realisatie van de circulaire economie.

Spread the philosophy

Janneke: Intern, buren en bedrijven: wat zijn de next steps die je met ons gaat zetten?

Rose-Ann: Het steeds groter maken van het netwerk, door strategische social uitingen te realiseren die iedere betrokkene aanspreekt en anderen hierin meeneemt.

Janneke: En waar eindigt het voor jou en ons? Met de opening van het paviljoen?

Rose-Ann: Ik hoop dat het paviljoen en de filosofie tegen die tijd dusdanig leeft dat mensen naar het paviljoen komen en er zelf over berichten. Dat het een verandering teweeg brengt. Mijn ultieme doel is dat als mensen het paviljoen bezoeken, ze een klein beetje als een ander mens weer naar buiten lopen. Doordat ze geraakt en geïnspireerd zijn door de gesprekken en de omgeving. Als je eenmaal gegrepen bent door het virus dat duurzaamheid en circulariteit heet, dan laat het je niet meer los.

Spread het duurzame woord

Meer weten? Bezoek abnamro.com/paviljoen!

0
Janneke Essen

community manager



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *