Blog

Een kopje koffie met: Romy-0
24 april 2017

Een kopje koffie met: Romy

Eén van mijn vaste contactpersonen bij Ahold Delhaize is Romy van der Linden – Brand Engagement Manager bij Albert Heijn. Een enthousiaste wervelwind die altijd inspirerend weet te vertellen over wat haar bezighoudt. Genoeg reden voor een bakkie! De vraag waar het allemaal om draait, ‘’Hoe drink jij je koffie?’’, vergat ik alleen te stellen. 😉

Marjolein: Door wie laat jij je inspireren op het gebied van content?
Romy: Een vrij standaard antwoord inmiddels, maar dan toch KLM. Ze weten me vaak te raken met hun (social) campagnes zoals Lost & Found, Layover with a local en recentelijk Bonding Buffet. Verder houd ik digitale en tech nieuwsbronnen als Wired, The Verge en The Next Web in de gaten. ZTRDG is een leuk foodmerk dat ik volg, die hebben vooral ook hele lekkere recepten. 😉

Marjolein: Je kijkt natuurlijk dagelijks naar de social kanalen van Albert Heijn, maar welk platform is jouw persoonlijke favoriet?
Romy: Facebook dan toch. Ik post zelf nooit iets maar gebruik ik ’t wel als feed om op de hoogte te blijven, nieuws te volgen, enzovoorts.
Marjolein: En waar heb je niks mee?
Romy: Ik snap dat sommige marketeers Snapchat inzetten of daarmee aan het experimenteren zijn maar ik heb zelf toch altijd behoefte aan data: wie bereik je/hoe interacteren mensen met je content. Dat maakt Snapchat nog niet inzichtelijk dus ik ben nog niet overtuigd.

Marjolein: Je werkt nu bijna twee jaar bij Albert Heijn. Waar ben je tot nu toe het meest trots op?
Romy: Dat zijn eigenlijk twee dingen. We hebben een nieuwe content strategie neergezet voor onze social kanalen, waarin de behoefte van de klant veel meer centraal staat. Daarnaast ben ik er trots op dat de AH Community nu responsive is, en hierdoor nu een stuk gebruiksvriendelijker.

Marjolein: Kan je iets vertellen over waar jij je binnen Albert Heijn op dit moment mee bezighoudt?
Romy: Momenteel ben ik bezig met een dashboard dat ons gaat helpen om beter te monitoren, te leren en te sturen op content en campagnes over alle platforms heen. Daarnaast kunnen we ook onze KPI’s beter vaststellen, danwel aanscherpen. We hebben veel data, maar hoe maak je dit inzichtelijk en hoe zorg je ervoor dat je de juiste dingen ervan leert. Verder ben ik aan het onderzoeken hoe we de AH Community naar een hoger niveau hoger tillen, op zowel technisch niveau als content niveau. We gaan binnenkort een aantal nieuwe features implementeren.

Marjolein: Het hebben van een eigen platform, naast de welbekende social kanalen, is iets unieks. Wat is volgens jou de meerwaarde van de AH Community?
Romy: De communicatie op de social kanalen is heel vluchtig en we merken dat mensen langer blijven op de community. We houden de aandacht van mensen langer vast waardoor je ze mee kan nemen in een verhaal en meer verdieping kunt geven aan de relatie die je met ze hebt.

Marjolein: Wat wil je nog bereiken binnen de AH Community?
Romy: We hebben sinds kort een soort ideeënbus op de community, waarin leden hun eigen ideeën kunnen aandragen. Het lijkt me heel mooi als we binnenkort één van de ideeën daadwerkelijk kunnen uitvoeren.

Marjolein: SOCIAL.INC werkt met een vast team van community managers intern bij jullie. Wat vind jij hier het voordeel hiervan?
Romy: Het grootste voordeel hiervan is de kortere lijntjes met ons team, webcare, communicatie en marketing. Doordat ze hier op de vloer zitten, krijgen ze ontzettend veel mee en zijn ze echt onderdeel van ons team geworden. Hierdoor wil je ook echt samen ergens voor gaan.

Marjolein: Hoe helpen wij, SOCIAL.INC, jou bij het ontwikkelen van de AH Community?
Romy: Door mee te denken over de rubrieken en de content die we daar plaatsen, en door bijvoorbeeld het bijwonen van innovatie meetings bij inSided, de technische partner van de AH Community. Daarnaast is Celine, één van de vaste SOCIAL.INC community managers, veel betrokken geweest bij de technische ontwikkeling van ons platform.

Marjolein: Waar wil je ons komend jaar op uitdagen?
Romy: De dialoogvoering op de community en de social kanalen is nu stabiel en goed, maar wat is de volgende stap? Ik heb het antwoord niet, daar mogen jullie me mee verrassen.

0
Marjolein Brood

project manager