Blog

16 mei 2019

Drie redenen waarom jouw bedrijf dit jaar nog op Pinterest moet adverteren

Pinterest advertisement in Nederland is een feit! En hiermee liggen 3,5 miljoen creatieve, kooplustige Nederlandse pinners binnen handbereik. Drie redenen waarom jouw bedrijf de campagnestrategie moet uitbreiden naar Pinterest.

Reden 1: Pinterest gaat through the roof

De lange adem van Pinterest wordt eindelijk beloond; het jaar van Pinterest is ingeluid. Met in 2018 75% meer pins en 25% meer dagelijkse Nederlandse gebruikers dan in 2017, kunnen we het belang van Pinterest niet langer negeren. De pin is (weer) in! Op de achtergrond groeit het visuele platform al gestaag sinds de start in 2010. Na het bouwen aan de populariteit is het sinds 2014 tijd voor een verdienmodel rondom het adverteren en dit had direct een vliegende start.

Inmiddels zitten er 1,5 miljoen bedrijven op Pinterest en in 2018 haalden ze zelfs al $756 miljoen omzet uit advertenties. Sinds april is het digitale prikbord naar de beurs gegaan. Het is dan ook niet gek dat Google angstig wordt van deze geduchte tegenspeler. Een jaar na de Pinterest lens, die vergelijkbare beelden zoekt bij de foto die je hiermee maakt, kwam Google met de Google lens. En in maart kondigde Google aan te testen met nieuwe advertentie formats speciaal voor Google Afbeeldingen, vergelijkbaar met de advertentiemogelijkheden op Pinterest.

Reden 2: Pinners willen spenden

Met 30% van de gebruikers in de leeftijdscategorie tussen de 20 en 39 jaar, is dit bij uitstek een platform voor millennials. Dit wordt deels verklaard door het feit dat 67% van de pinners grote life changing milestones op Pinterest voorbereiden, zoals het krijgen van een kind (babykamer), een huis kopen, bruiloft plannen, verre reizen maken, etc. Een bijkomend voordeel is dat de gemiddelde pinner meer te besteden heeft dan de niet-pinner, wat het ook nog eens een lucratieve doelgroep maakt. Je hoeft bovendien geen vrouwelijke doelgroep te beogen om op Pinterest kans van slagen te hebben. Hoewel nu in Nederland nog 80% van de pinners vrouwen zijn, is van de nieuwe pinners maar liefst 50% man!

Intentie om te kopen
Maar naast de demografische kenmerken van de pinners, is het voor adverteerders vooral interessant dat men hier tijd spendeert met een missie; 55% van de pinners heeft de intentie om te kopen. Zij pinnen voor inspiratie, oriëntatie en visualisatie van ideeën en als adverteerder kan je deze pinners dus al in een vroeg stadium bereiken en beïnvloeden.

Logo’s en branding worden omarmd
97% van de 2 miljard zoekopdrachten zijn non-branded; waar Google wordt ingezet als mensen al een merkvoorkeur hebben, wordt Pinterest al in de consideratie fase geraadpleegd. Logo’s en branding, wat wij bedrijven normaal afraden als zij een uiting plaatsen op een social medium, worden op Pinterest juist door de consument omarmd! De helft van de pinners realiseren in hun doelgerichte tunnelvisie zelfs niet dat ze advertenties zien. 75% van de ideeën die mensen op Pinterest opdoen, komen echter van merken. Pinners zijn in-market en willen concrete informatie over waar iets te verkrijgen is, als ze iets moois zien. Zorg dus zeker dat je de boot niet mist en dat jouw merk tussen deze oceaan aan inspiratie staat (met de bijbehorende logo’s en eventueel prijzen).

Time well spent
Ook een leuke eigenschap aan het online scrapbook: de tijd die pinners op dit inspiratieplatform spenderen wordt dankzij de functies van het opslaan en het creëren van borden, beschouwd als “time well spent”, in tegenstelling tot het schuldgevoel dat men erop nahoudt als zij veel tijd op andere social media doorbrengen.

Reden 3: Pinterest is een traffic kanon!

Hoewel de campagneresultaten en succesverhalen in Nederland nog moeten blijken, werden we al een tijdje lekker gemaakt met de jaw-dropping effecten van Pinterestcampagnes in andere landen. Een voorbeeld van zo’n best practice is het Duitse merk van keukenapparatuur: Springlane. Deel van hun contentstrategie bestond uit een platform met recepten en andere food content. Springlane wilde meer naamsbekendheid voor hun food-platform en producten. Bovendien was het doel om traffic naar de website te verhogen. Nou, dat hebben ze geweten! Door de campagnestrategie goed op maat te maken voor de doelgroep, indeling en gebruikswijze van Pinterest, heeft Springlane een zeer loyale, betrokken en enthousiaste doelgroep weten aan te spreken.

50% meer online aankopen
Het resultaat? Pinterest bracht 45% van het webverkeer en meer dan 50% van de online verkopen! En deze trouwe pinners klikten niet alleen, de sitebezoekers die vanuit Pinterest kwamen bleven gemiddeld 69% langer op de site dan de bezoekers die daar via andere sociale netwerken zijn beland. Bovendien komt 65% van de Pinterest-bezoekers weer terug! De recepten van Springlane werden op Pinterest daarnaast twee keer zoveel opgeslagen als dat ze gedeeld werden op alle andere media samen.

Als je nu enthousiast geworden bent over Pinterest kun je dit medium natuurlijk ook gewoon alleen organisch gebruiken, hoewel je hiermee naar mijn mening zeker kansen laat liggen. Wij zijn in elk geval enthousiast en direct aan de slag gegaan om Pinterest advertising in te zetten voor onze klanten, zodra wij onze eigen succes stories kunnen delen, zullen we dit zeker doen!

0
Lisa Mesman | SOCIAL.INC

JR. CAMPAIGN PLANNER