Blog

Doe normaal, film verticaal!-0
29 June 2017

Doe normaal, film verticaal!

Niet lang geleden voerde ik campagne voor de slogan: ‘Doe normaal, film horizontaal’. Want: wilde je zoveel mogelijk in beeld krijgen, dan moest je gewoon je telefoon even kantelen. En video was in 2014 16:9 op YouTube. En video werd bekeken op je tv of je desktop.

Inmiddels zijn we in 2017 en gebruiken we naast Facebook ook Snapchat en Instagram Stories. De meeste video’s op Facebook worden mobiel bekeken. Je scherm draaien om een filmpje te kijken is zóóó 2015 dat inmiddels veel content geschoten wordt in verticaal formaat. Of in een vierkante formaat, want dan kun je een video kwijt op Facebook én Twitter.

OOK YOUTUBE GOES VERTICAL!

YouTube was nog de enige plek waar je tot voor kort nog niet echt terecht kon met je verticale video’s. Althans, niet zonder de welbekende zwarte balkjes aan de zijkant. Die zijn nu op je mobiel verleden tijd, want jouw verticaal geschoten video komt volledig in beeld. En Facebook biedt een full screen vertical video ad ondersteuning!

Het formaat waartegen eerst actie werd gevoerd wordt nu overal omarmd. Ben je nog niet ‘om’? Ga dan vandaag nog verticaal! Maar hoe doe je dat? En hoe doe je dat goed?

EERST DIE STRATEGIE

Uit een recent onderzoek van de Adfo groep onder marketeers blijkt dat de strategische inzet van video achterblijft. Waar driekwart van de marketeers al video inzet, heeft slechts 40% wel ideeën over de inzet van video. Maar nog geen strategie. Tel daarbij de ‘horizontaal of verticaal’, ‘mobile first of mobile only’-stress bij op en je zit met nogal wat vragen.

Zet je verticale video’s in, bedenk dan voor welke doelgroep en met welk doel je je video maakt. Daarnaast natuurlijk ook voor welk platform. Hieronder een aantal tips die helpen om de juiste keuze te maken.

VOOR WELK PLATFORM?

“Facebook is geen YouTube, YouTube is geen Search, Search is geen Snapchat” Mark Rabkin ‘VP of core ads’ bij Facebook benadrukte dit onlangs ook nog eens in een blogpost. Denk er dus goed over na voor welk platform je video gaat maken. YouTube leent zich bijvoorbeeld erg goed voor wat langere video’s, terwijl je op Facebook slechts enkele seconden hebt om de aandacht van je doelgroep te grijpen. Facebook wordt het meest gebruikt op mobiel en daar wordt 41% sneller door de feed gebladerd dan op een desktop. Advertenties worden daar gemiddeld 5,8 seconden bekeken en andere vormen van video 16,7 seconden. Goed om hier dus rekening mee te houden.

WELK FORMAAT?

Welk formaat moet ik gebruiken? Dit hangt ook weer sterk samen met je platform. Zowel Snapchat als Instagram Stories ondersteunen alleen verticale video’s. En in de tijdslijnen van Facebook en Instagram zien we tegenwoordig vooral vierkante video’s. YouTube is op desktop alleen 16:9 formaat. Om een keuze te maken in welk formaat het beste past bij jouw video stel dan jezelf deze drie vragen:

1. MOBILE VS. DESKTOP?

Waar zit je doelgroep? Hoe consumeert deze video? Is dit vooral mobiel? Maak dan optimaal gebruik van dit device. Een al wat ouder onderzoek uit 2014 toonde aan dat 94% nooit het scherm draait. Misschien moet je dan niet krampachtig proberen ze te verleiden dit te doen met je 16:9 video’s. Go vertical!

2. WAT WIL IK VERTELLEN?

Welk verhaal wil je vertellen? Met welk doel? Korte inspirerende video’s kunnen geschikt zijn voor elk formaat. Een kort interview met talking heads kun je prima zowel in een verticaal, vierkant als breedbeeldformaat kwijt. Maar een how-to video over hoe je de filter van je vaatwasser zelf gemakkelijk vervangt, is misschien weer geschikter in breedbeeld.

3. WEL OF NIET LIVE?

We leven steeds meer in het moment. Dit is ook duidelijk te zien aan de populariteit van Snapchat, Instagram Stories en Facebook Live video’s. We zien ook steeds meer merken hiermee experimenteren. De eerste twee werken alleen verticaal dus dan is de keuze snel gemaakt. Maar Facebook Live is hier een uitzondering. Daar gaat het niet alleen om het consumeren van de content, maar ook om de interactie tijdens de ‘uitzending’. Het kan dan slim zijn om dit in breedbeeld of vierkant uit te zenden, zodat mensen op hun mobiel ook nog ruimte hebben om comments te plaatsen en (terug) te lezen.

4. 180 boven 360: je bent toch geen uil?!

Met de aankondiging van de verticale video in de mobiele app kwam YouTube nog met een leuk nieuwtje, namelijk: de ondersteuning voor 180-gradenvideo’s. 180? Was je net gewend aan het feit dat je toch ook eens een keer een 360-video moest gaan maken, moet je nu aan de 180?

Dit is eigenlijk nog niet eens zo gek als je er even over nadenkt. De meeste video’s in dit formaat zijn het best te consumeren met een VR-bril. Maar laten we eerlijk zijn: als jij op de bank zit, dan draai je toch ook niet je hele hoofd achterstevoren om te kijken wat er achter je gebeurt in de film? Je bent toch geen uil?! Naast dat dit een behoorlijke ongemakkelijke houding is, ben je sowieso al een beetje gedesoriënteerd,omdat je zo’n bril op hebt. Bovendien heb je met 180 graden zicht minder stress tijdens het kijken dat je wat gaat missen.

Voor videomakers biedt 180 ook veel voordelen. Want je hoeft niet meer de regie te hebben over 360, maar slechts de helft. Dus minder stress! En je hebt minder kans dat er per ongeluk toch een producer met een tray soja-lattes door het beeld loopt…

YouTube werkt ook samen met camera bedrijven zoals LG, Yi en Lenovo om nieuwe VR 180-gradencamera’s te ontwikkelen die slechts een paar honderd euro gaan kosten. We gaan het meemaken, maar ik k verwacht hier wel een snelle ontwikkeling en adoptie in.Dus: just sit back, relax and enjoy the the vertical ride!

Hidde Tuinstra
creative strategist
0