Blog

Dit is hoe Snapchat een comeback gaat maken-0
17 oktober 2018

Dit is hoe Snapchat een comeback gaat maken

Als Snapchat op de basisschool zou zitten, dan was het dat jongetje waarvan iedere dag de lunch werd afgepakt door vier oudere jongens. Die vier jongens zijn Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp. Zij komen iedere dag bij elkaar om te voorkomen dat Snapchat groeit in aantal gebruikers. Daar zijn ze nu voor het eerst in geslaagd. Tijd voor Snapchat om de mouwen op te stropen.

Snapchat’s koers is gezakt van 24$ naar 7$:

Koers Snap

Bron: https://www.marketwatch.com/investing/stock/snap

Twee weken geleden lekte een interne memo uit van CEO Evan Spiegel. Hierin schetst hij een nieuwe strategische richting voor Snapchat. Het gaat nu om volwassenen, niet om tieners. Messaging, niet Stories. En opkomende markten als India en Brazilië, niet Amerika.

Money, money, money

Het motief achter deze iteraties is natuurlijk poen. Snapchat is sinds haar geboorte verlies aan het maken en 2019 moet het jaar worden dat Snap winstgevend wordt. Lukt dat niet, dan zou het wel eens gekocht kunnen worden door Amazon. Wat ook niet helpt is dat leden van het managementteam het schip verlaten. Investeerders zijn nijdig omdat Snap’s product niet evolueert en Spiegel keer op keer met andere smoesjes komt voor de tegenvallende cijfers.

 

Snapchat moet volwassen worden

Het leeuwendeel van Snap’s userbase bestaat uit 18- tot 24-jarigen, maar deze groep, samen met de groep tieners, levert een stuk minder geld op dan de oudere leeftijdssegmenten. En dus is het nodig om zich op een lucratievere groep te richten: volwassenen.

Volgens Spiegel zien oudere gebruikers Snapchat als tijdverspilling en zien ze Snapchat als social media in plaats van een messaging app. Om oudere gebruikers aan boord te krijgen moet Snapchat de app ‘volwassen’ maken. Dat betekent een andere manier van communiceren en de boer op gaan zodat volwassenen de toegevoegde waarde van Snapchat gaan inzien.

 

The fastest way to communicate

Dankzij de memo weten we nu dat Snapchat zich focust op de propositie ‘the fastest way to communicate’. Het probleem hiermee is alleen dat een messaging app vrij moeilijk te monetizen is. Je zit in een chat app omdat je met vrienden praat. Je bent daar met een duidelijke intentie. Ads leiden af en zijn opdringerig. Facebook heeft dit probleem niet omdat ze de news feed als plek hebben om ads in te plaatsen.

Snap zal met haar advertenties het toch echt uit Stories moeten halen en dat is een probleem. Want Instagram heeft die oorlog gewonnen.

Opvallend: ‘the fastest way to communicate’ kwam zo’n 25x terug in Spiegel’s memo, en het woord ‘camera company’ maar 2x.

Snapchat Clones Are Beating the Original

Bron: https://www.statista.com/chart/10558/daus-instagram-stories-whatsapp-status-snapchat/

We love Snapchat

Voor Snapchat was Stories hetgeen dat geld op moest leveren. Helaas heeft Instagram meer slagkracht. Wat niks afdoet overigens aan het feit dat Stories een zwakke plek was van Facebook en als format een gigantische impact gaat maken in 2019. Het feit dat Instagram zo’n essentiële feature van een concurrent moeiteloos kopieert en beter uitvoert vind ik toch een doodzonde. Begrijp me niet verkeerd. Ik draag Snapchat een warm hart toe, maar ze hebben een aantal missers gemaakt.

 

Social shopping

Gaat er dan helemaal niks goed? Jawel hoor. Snapchat is bezig met een iteratie op social shopping, nadat de stekker uit Snapcash is getrokken en lijkt een partner hiervoor gevonden te hebben in Amazon. Sowieso is social shopping een van de trends voor 2019. Pinterest en Instagram geven hier beiden ook flink gas op. En Discover van Snapchat scoort waanzinnig. Voegt zelfs 12(!) nieuwe originele shows toe terwijl Facebook Watch en IGTV vooralsnog inspiratieloos achterblijven.

Als het Snapchat lukt om winstgevend te worden hoeft Spiegel zich minder druk te maken om die stomme kortetermijn zaken en kan hij zich concentreren op het ware doel van Snapchat: creativiteit. Maar eerst zijn er keiharde resultaten nodig.

0
Willem Berings

consultant media-data-technology