Blog

De wijzigingen van Facebook: dit is wat je als adverteerder moet weten-0
11 april 2018

De wijzigingen van Facebook: dit is wat je als adverteerder moet weten

Het zal je niet ontgaan zijn dat Facebook nogal negatief in het nieuws is geweest de afgelopen weken. Databedrijf Cambridge Analytica heeft de data van zo’n 87 miljoen Facebookgebruikers onrechtmatig in handen gekregen. In eerste instantie hield Facebook vol dat haar gebruikers Cambridge Analytica toestemming hebben gegeven om hun data te gebruiken, later heeft het social platform toch toegegeven fout te zitten. En daarmee heeft Facebook het vertrouwen van haar leden geschonden. Om het nodige recht te zetten treft het platform flinke maatregelen. Deze maatregelen hebben invloed op de advertentiecampagnes die jij voor jouw pagina uitvoert of uit laat voeren, en dit is wat je daarover moet weten.

 

Bereikinschattingen custom audiences

Facebook verwijdert de mogelijkheid om bereikinschattingen te geven voor alle soorten custom audiences. Dit zijn doelgroepen die je opstelt op basis van een website pixel, CRM bestanden met mailadressen of je kunt bijvoorbeeld mensen (re)targeten die interactie aangegaan zijn met jouw content.

 

De wijzigingen hebben invloed op de volgende Facebook tools:

  • Create Flow in Ads Manager (effect: bereikinschatting niet meer mogelijk)
  • Ads Manager App (effect: bereikinschatting niet meer mogelijk)
  • Campaign Planner (effect: bereikinschatting niet meer mogelijk)
  • Delivery Insights (effect: doelgroep bereik ratio niet meer zichtbaar)
  • Audience Insights (effect: alle inzichten voor custom audiences zijn verwijderd)
  • Reach and Frequency (effect: totale doelgroepgrootte en de % penetratiefunctie voor alle custom audiences niet meer mogelijk)
  • Audience Manager (effect: doelgroepgrootte niet meer zichtbaar voor Saved Audiences die custom audiences in zich hebben)
  • Ads API (tools die gebruikmaken van de Ads API hebben dezelfde restricties)

 

Andere aanpassingen

  • Een maximum op het aantal aangemaakte of aangepaste custom audiences per dag.
  • Facebook vraagt adverteerders die een custom audience op basis van CRM-data willen maken, of de klanten expliciet toegang gegeven hebben voor het gebruik van hun e-mailadres in advertising.

 

Daarnaast stopt Facebook de targetingopties die verkregen zijn via Partner Categories, zoals Acxiom en Datalogix. Veel van deze targetingopties zijn alleen te gebruiken in Amerika en niet in Nederland. Dit vanwege de strengere Europese privacywetgeving. De impact hiervan op Nederlandse adverteerders zal hierdoor naar verwachting klein zijn. Het stoppen van de Partner Categories targetingopties wordt de komende zes maanden in gang gezet.

 

Enkele targetingopties die voor Nederlandse adverteerders niet meer mogelijk zijn:

  • Likely to move
  • Business travelers

 

Wijzigingen in de Facebook API

Facebook voert ook wijzigingen door in de API. Deze aanpassingen hebben niet direct effect op advertenties, maar het is wel goed om hiervan op de hoogte te zijn. Een overzicht van de wijzigingen vind je hier.

 

Wijzigingen in de Instagram API

Zoals je waarschijnlijk weet is ook Instagram onderdeel van Facebook. De belangrijkste aanpassing in de Instagram API is de ingestelde datalimiet voor third party Instagram apps.

Deze informatie is niet meer op te vragen via externe platformen en apps:

  • Follower-list: het bekijken van de lijst van volgers en gevolgd-door van gebruikers.
  • Relationships: accounts volgen of ontvolgen namens de gebruiker.
  • Commenting on public content: reacties posten of verwijderen namens de gebruiker.
  • Likes: het liken en unliken van media namens de gebruiker.
  • Subscriptions: het ontvangen van notificaties van activiteit op geplaatste content.
  • User information: het zoeken naar en bekijken van publieke informatie van gebruikers.
  • Losse informatie rondom het zoeken op hashtags en locaties: naam, biografie, reacties, reageerders, het aantal volgers, het aantal volgend, aantal posts en profielfoto.

 

De impact van deze wijzigingen op jouw campagnes is minimaal. Instagram past de oude API aan en introduceert in december dit jaar een nieuwe. Deze nieuwe API is beperkter, in die zin dat third party apps alleen toegang krijgen als ze zijn goedgekeurd door Facebook. Het uitserveren van en rapporteren over advertenties en resultaten blijft ongewijzigd.

 

Hopelijk heb ik je via mijn blog wat inzicht gegeven in de (komende) veranderingen. Heb je een specifieke vraag? Schroom dan niet om contact op te nemen. We duiken er graag even voor je in!

0
Willem Berings

consultant media-data-technology