Blog

De vloggende CEO-0
4 mei 2017

De vloggende CEO

Het opzetten of leiden van een bedrijf leer je niet op school of uit een boekje, als we menig CEO mogen geloven. Sterker nog: in Silicon Valley kun je als startende ondernemer eerder op een investering rekenen als je stopt met je studie en volledig voor het realiseren van je droom gaat.

Voor wie als (startende) ondernemer of CEO toch wat tips of inspiratie kan gebruiken: er zijn steeds meer CEO’s die het aandurven om de camera ter hand te nemen. Wij hebben een aantal vloggende grootheden op een rij gezet. Wie zijn ze? Wat hebben ze te vertellen? En wat kunnen we van ze leren?

1. Gary Vaynerchuck

Hij nam in 1999 de drankwinkel van zijn ouders over en transformeerde deze in een e-commerce bedrijf met een omzet van 60 miljoen dollar in 2005. Vaynerchuck investeerde in Facebook, Twitter, Tumblr en Uber en is eigenaar van VaynerMedia, een digital agency die grote Amerikaanse bedrijven helpt met hun digitale en social strategie. Hij schreef meerdere boeken over het ondernemerschap en heeft een indrukwekkend YouTube-kanaal waar hij zijn ondernemerslessen met ons deelt.

2. John Legere

De extravagante John Legere staat sinds 2012 aan het roer van T-Mobile US. En met succes, want inmiddels is het bedrijf de snelst groeiende telecomaanbieder in de Verenigde Staten. Legere vertegenwoordigt T-Mobile op alle denkbare kanalen en gaat geen enkele discussie uit de weg. Wekelijks presenteert hij op Facebook ‘Slow Cooker Sunday’, waarin hij live (!) een gerecht maakt en tegelijkertijd antwoord geeft op kijkersvragen.

3. Evan Carmichael

Carmichael is de oprichter van de Evan Carmichael Communications Group, gespecialiseerd in coaching en social media strategie voor ondernemers. Hij begon op zijn 19de een softwarebedrijf en stond in 2014 in de Forbes Top 40 van grootste social marketing talenten van de wereld. Zijn YouTube-kanaal wordt bijna dagelijks bijgewerkt met inspirerende video’s om het als ondernemer te maken.

4. Patrick Bet-David

Eind jaren ‘80 vluchtte hij met zijn vader uit Iran, vanwege de oorlog met Irak. Inmiddels is hij een succesvolle ondernemer en financieel adviseur in Amerika. “I teach the naked truth of entrepreneurship”, zegt Patrick Bet-David. Hij heeft inmiddels vier boeken op zijn naam staan en een indrukwekkende hoeveelheid video’s op zijn YouTube-kanaal. Van “14 Ways Teenage Entrepreneurs Can Make Money” tot “How to Make $250,000 in a year”. Doe er je voordeel mee. 😉

5. Richard Branson

Platenlabels, luchtvaartmaatschappijen, hotels, radiostations… De Virgin Group van Richard Branson was en is eigenaar van de meest uiteenlopende bedrijven. Branson heeft zijn lesje als ondernemer dan ook wel geleerd. Ook hij doet op YouTube een poging om zijn ervaringen als ondernemer met de wereld te delen. Helaas zijn die wat minder succesvol dan zijn ondernemingen. Al geeft hij met zijn YouTube-kanaal wel een leuk kijkje in zijn privéleven.

Wat kunnen we leren?

De ondernemers in deze lijst weten met hun kanalen een grote groep volgers aan zich te binden. Wat kunnen we van ze leren? Ze zijn authentiek en durven zich kwetsbaar op te stellen. En structureel de interactie aan te gaan met hun volgers. Of het nu een georganiseerde Q&A is of een spontane (re)tweet. Daarnaast zijn ze consistent in hun verhaal. En vooral niet bang om gewoon content te maken. Ook al was de leercurve van het opzetten van hun sociale kanalen waarschijnlijk net zo steil als die van hun bedrijven.

Ik ben stiekem al een beetje fan van John Legere. Net als alle andere CEO’s maakt hij gewoon tijd vrij om lekker aan de slag te gaan met video.

0