Blog

De opkomst van abonnementen op creators-0
16 augustus 2018

De opkomst van abonnementen op creators

Het is geen geheim dat iedereen probeert de poten onder de stoel van YouTube weg te zagen. Bij Facebook wil het qua long form videocontent maar niet lukken, sterker nog: de recente cijfers van Facebook laten zien dat de engagement op video’s het afgelopen jaar het sterkst gedaald is van alles. Instagram doet nu ook een poging met IGTV en dat is allemaal leuk en aardig, maar de platformen zijn qua gebruik zo verschillend dat ik ze nog niet als een geduchte concurrent van YouTube zie.

 

Twitch

Wie dan wel? Ik denk de lineaire TV, partijen zoals Netflix en Twitch. Die laatste was vandaag in het nieuws, omdat ze stiekem populaire YouTubers miljoenen bieden om over te stappen naar exclusief streamen via Twitch. Waar haalt Twitch, het netwerk dat begon als dienst waar gamers hun live voortgang konden tonen, dat geld vandaan? Amazon zag in 2014 wel wat in het platform en kocht het voor 970 miljoen dollar. Twitch krijgt niet de meeste aandacht in de categorie ‘social’ platformen, maar nu ze met miljoenen gaan smijten zou dat zomaar eens kunnen veranderen. Tijd dus om er eens in te duiken.

 

Het community gevoel

In principe werkt Twitch heel simpel. Je zendt live uit en je volgers kunnen meekijken. Je kunt daarnaast per kanaal een betaald abonnement nemen. Hiermee steun je de streamer financieel en je krijgt er enkele voordelen voor terug, zoals reclamevrij streams bekijken, speciale badges, emoticon en een exclusieve chat.

Wat ik het leuke en de kracht vind van Twitch, is dat alle kanalen eigenlijk kleine communities zijn. Kanalen zijn er rondom een specifieke game of een bepaalde subcultuur. Als voorbeeld haal ik graag even een kanaal aan dat ik zelf volg: Geek&Sundry.

The Geek & Sundry Twitch channel presents your daily dose of geek content. We broadcast a little something different every day, and invite you to join this amazing community to see for yourself!

 

Critical Role

Het kanaal zendt dagelijks shows uit over geeky dingen. Waaronder bijvoorbeeld de show ‘Critical Role’, die zichzelf omschrijft als:

‘A bunch of nerdy-ass voice-actors who sit around and play Dungeons & Dragons’

Wekelijks kijken honderdduizenden mensen van over de hele wereld (ik ben er daar dus 1 van) naar een groep stemacteurs die drie tot vier uur achter mekaar D&D spelen. Voor de mensen die niet weten wat het is: zie het als dat je met een groepje mensen net doet alsof je Gandalf, Aragorn, Gimli, Frodo en Sam bent en je allemaal avonturen beleeft en monsters verslaat in Middle Earth. Je hebt een verteller (in de Lord Of The Rings metafoor zou dit dus Tolkien zijn) die alles beschrijft en aan de hand van dobbelstenen wordt het lot bepaald. Het mooie is: het is geen verhaal met een kop en staart, maar aan het einde van die drie tot vier uur stoppen ze en de week erop gaan ze weer verder.

 

Daar zit marketing in

Live kijken er dus honderdduizenden mensen mee. De afleveringen worden na een aantal dagen ook op YouTube gezet en daar worden ze rustig nog eens een half miljoen keer bekeken. De show is razend populair en dat is waar de marketingmachine gaat draaien.

Naast de inkomsten van betaalde abonnementen wordt de stream gesponsord door de officiële app van het spel Dungeons & Dragons. De app geeft codes weg, voor korting op digitale aankopen. Daarnaast worden er wekelijks prijzen weggegeven, is er merch te koop en de acteurs komen opdraven voor Q&A’s bij comic cons. Kortom; een hele business, maar ook een enorm hechte community. Fans maken bijvoorbeeld artwork die Critical Role deelt via de stream en via boeken waarin het artwork gepubliceerd wordt. Als grapje maakt een van de acteurs elke week een ‘commercial’ voor de sponsor. Zo zong hij een keer een ‘80s cartoon tune’ voor de app. Fans maakten er een animatie onder en Dungeons & Dragons gebruikt hem nu als officiële commercial.

 

 

Toekomst van creators

In de manier hoe Critical Role omgaat met hun fans en community zie ik een toekomst voor creators. Naast samenwerkingen met sponsoren zie ik best veel creators worstelen met het genereren van inkomsten. Een abonnementsvorm zie je steeds vaker als verdienmodel. Via Twitch is dit dus erg gemakkelijk gefaciliteerd, maar ook een dienst als Patreon speelt hierin een belangrijke rol. Patreon geeft creators de mogelijkheid om maandelijkse donaties te ontvangen van hun fans, waar zij dan weer wat voor terug doen. Veel podcasters en kunstenaars werken al langer hiermee, maar ik zie dat steeds meer Nederlandse YouTubers het ook omarmen.

Ik juich dit allemaal toe. Directe steun van je fans geeft je immers de mogelijkheid om meer energie in je content te stoppen, met behoud van creatieve vrijheid. En creatievere creators? Daar kunnen adverteerders op hun beurt, met bijvoorbeeld content partnerships, de vruchten van plukken.

0
Hidde Tuinstra

sr. creative