Blog

De opkomst en toekomst van Conversational Commerce-0
28 april 2016

De opkomst en toekomst van Conversational Commerce

Conversational Commerce? We zien die term steeds vaker opdoemen, is het een ‘ding’ of niet? En wat is het dan precies? Om dit onderwerp eens goed beet te pakken organiseerden wij op 20 april een roundtable, waarin we met een select gezelschap bijeenkwamen om van elkaar te leren en elkaar te inspireren.

Voor de roundtable Conversational Commerce waren we te gast bij Albert Heijn. Sander Duivestein verzorgde een keynote en samen met onze tafelgasten van Albert Heijn, ABN AMRO, Enexis, DLL Group, Ecreation en Brand Directions doken we in de wereld van Conversational Commerce.

Oude wijn in nieuwe zakken? Of… het begin van een nieuw internet?

Conversational Commerce is in de basis de interactie tussen mensen en bedrijven via messengers. Gewoon een 1 op 1 (online) gesprek dus, hoewel gewoon…? Achter Conversational Commerce zit een hele wereld aan ontwikkelingen en techniek verscholen.

Waarom nu?

Sander Duivestein liet zien dat de combinatie van het Internet of Things, de cloud, de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie (AI) en chatbots er voor zorgt dat de opkomst van Conversational Commerce een logisch gevolg is en nu helemaal op de kaart staat. Messengers hebben sociale netwerken inmiddels ingehaald qua gebruik. Dit past in de trend dat mensen steeds vaker voorkeur geven aan 1-op-1 communicatie via WhatsApp, WeChat, Facebook Messenger, Telegram, Kik, maar ook Snapchat.

business insider messaging apps conversational commerce

Met de lancering van het messenger platform van Facebook op de F8 ontwikkelaarsconferentie op 12 april is er nog grotere aandacht voor het hele fenomeen. “Niemand wil meer een app installeren of bellen om contact op te nemen” volgens Mark  Zuckerberg. Als het aan Facebook ligt, is Messenger de vervanger van het telefoonnummer. En chatbots krijgen een belangrijke rol.

facebook messenger platform conversational commerce

Geen apps meer maar praten met chatbots!?

Sander Duivestein was er duidelijk over, de conversatie is de nieuwe user interface. Messengers ontwikkelen zich razendsnel van simpele chat apps naar ecosystemen waarin je -eventueel met behulp van chatbots- kunt shoppen, geld overmaken en informatie opvragen. Met andere woorden, messengers zijn de nieuwe browsers.

Aan de hand van stellingen bespraken we de Conversational Commerce trend. Je hebt als bedrijf nu kans om in de messenger vriendenlijst van je klanten te komen, en met behulp van chatbots (AI) je dienstverlening schaalbaar te maken. Wat betekent dat? Hoe pak je het aan, is dit wel nodig, willen klanten wel interactie op deze manier?

Tijdens de gesprekken bleek dat het duidelijk is dat we nog aan het begin staan maar tegelijkertijd zien we dat de ontwikkelingen erg snel gaan. Zoals voor alle nieuwe ontwikkelingen is het vooral een kwestie van learning by doing. Iedereen was eensgezind over het feit dat de beweging naar messengers een onmiskenbaar feit is en chatbots hier een belangrijke rol in krijgen. Geef je je klanten de keus om ook via een chatbot de interactie aan te gaan dan is het belangrijk dat de werking aan de verwachting voldoet en de bot een persoonlijkheid mee te geven die goed past bij de identiteit van je merk.

Het doel van de roundtable was dat deelnemers niet alleen van de presentatie, maar daarnaast juist van elkaar konden leren. De inhoudelijke discussies houden we binnenskamers. Wil je de volgende roundtable sessie bijwonen, of heb je een goede suggestie voor een onderwerp? Mail dan naar jolante@socialinc.nl.

Nieuwsgierig geworden? Zeg hallo tegen deze chatbots…. (Miss Piggy alert!)

Nieuws

Shoppen

Games

Entertainment

*Miss Piggy is alleen beschikbaar van maandag tot vrijdag van 19.00. tot 21.00 uur.

Over onze roundtables

Zo’n twee keer per jaar organiseren wij kleinschalige roundtables, over onderwerpen die leven onder onze klanten. Het afgelopen jaar bijvoorbeeld over social en sportmarketing (met keynote van global brand director adidas) en over ‘aandacht voor content’ (met keynote van Persgroep en daarin preview van hun onderzoek over dit onderwerp).

1
Jolante van Hemert

sr. data analyst



0 Reacties


Laat een reactie achter.

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Alle verplichte velden zijn gemarkeerd met *